Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Straff för att installera 12V anläggning utan behörighet?  (läst 10586 gånger)

Rubensgården

• Gäst
Eftersom vi konstaterat i en annan tråd att man inte kan installera ett batteri utan behörighet undrar jag om någon vet vad man an få för straff. Det är fängelsestraffskala på brottet men har inte hittat några domar att titta på.

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Straff för att installera 12V anläggning utan behörighet?
« Svar #1 skrivet: 09 sep-12 kl 10:26 »
Jag har vagt för mig att ingen har blivit dömt för detta i modern tid.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 09 sep-12 kl 10:52 »
Möjligen att försäkringen inte gäller på grund av oaktsamhet, om du gjort en installation som fått huset att brinna ner?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 09 sep-12 kl 21:22 »
Möjligen att försäkringen inte gäller på grund av oaktsamhet, om du gjort en installation som fått huset att brinna ner?

Och då spelar det ingen roll om den som gjorde installationen hade behörighet eller inte.
Chefen för ett kommunalt elverk någonstans i Norrbotten lär ha blivit dömd till fängelse någon gång på 80-talet efter en brand. I ett hus hade en kortslutning uppstått på inkommande matning före huvudsäkringarna. Servisledningen var alldeles för grovt avsäkrad i matande änden så det löste aldrig ut och en brand var ett faktum.
I detta fall var allting rent hantverksmässigt korrekt gjort, men elverket hade inte kontrollerat att kortslutningsströmmen var tillräckligt hög för att säkringarna verkligen skulle lösa ut inom rimligt tid i felfall. Det finns ju ett krav på att en stum kortslutning, var den än inträffar, ska kopplas bort inom 2 sekunder (förr räckte det i vissa fall med 5 sekunder).

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 09 sep-12 kl 21:38 »
Ackja, jag har träffat behöriga elektriker som inte vet hur man med hjälp av matningsledarens resistans kan räkna ut om man måste ha automatsäkringar för 10kA eller 6kA samt om man kan/får använda brytare med C-karaktäristik.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 09 sep-12 kl 22:01 »
Ackja, jag har träffat behöriga elektriker som inte vet hur man med hjälp av matningsledarens resistans kan räkna ut om man måste ha automatsäkringar för 10kA eller 6kA samt om man kan/får använda brytare med C-karaktäristik.

De elektriker som klarar av kortslutningsberäkningar även i praktiken, inte bara i form av tillrättalagda exempel i skolan en gång i tiden, är nog lätt räknade.

Ett par gånger har jag tagit reda på nätimpedansen genom att mäta hur mycket spänningen på elcentralens skenor ändras då man slår till och från en stor och känd last (t ex elpatron), sedan går det att åtminstone göra en grov uppskattning av kortslutningsströmmen.
Men det är ju inte säkert att kortslutningsströmmen håller sig konstant under hela anläggningens livslängd. Rätt vad det är kanske nätbolaget byter till en större eller mindre distributionstransformator eller kopplar om i lågspänningsnätet på ett eller annat sätt (t ex bryter upp en slingmatning för att kringgå ett kabelfel som inte kan åtgärdas omedelbart).

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 09 sep-12 kl 22:08 »
De elektriker som klarar av kortslutningsberäkningar även i praktiken, inte bara i form av tillrättalagda exempel i skolan en gång i tiden, är nog lätt räknade.

Ett par gånger har jag tagit reda på nätimpedansen genom att mäta hur mycket spänningen på elcentralens skenor ändras då man slår till och från en stor och känd last (t ex elpatron), sedan går det att åtminstone göra en grov uppskattning av kortslutningsströmmen.
Men det är ju inte säkert att kortslutningsströmmen håller sig konstant under hela anläggningens livslängd. Rätt vad det är kanske nätbolaget byter till en större eller mindre distributionstransformator eller kopplar om i lågspänningsnätet på ett eller annat sätt (t ex bryter upp en slingmatning för att kringgå ett kabelfel som inte kan åtgärdas omedelbart).

Alltså jag förstår var kraven på både utbildning och praktik har kommit ifrån för det tar förbaskat lång tid innan folk har tillräckligt mycket respekt och kunnande om hantering av gammaldags äkta kulokabel och andra (nästan) utdöda installationsmaterial.

Men varför ska inte jag som kan räkna på kortslutningsströmmar, bryt-tider, dimensioner av kabel, beräkna reaktiv effekt och annat sånt där meningslöst mög, samt har genomfört ett praktikprov inte ens får installera ett nytt väguttag inklusive en ny automatsäkring i säkringscentralen övergår mitt förstånd. När man samtidigt har sett en del elektrikerjobb av mindre imponerande kvalitet så brister man så småningom i respekt för denna behörighetskrav.

Som tur är ska EU börja reda i denna soppa så jag hoppas att min holländska behörighet blir något värt här, alternativt att man kan tenta av en svensk behörighet.

Mats80

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 07 jul-13 kl 20:36 »
Ni verkar alla väldigt kompetenta när det gäller el. Hur kommer det sig att ni inte redan är elektriker? Ni är ju uppenbarligen väldigt intresserade. Gå en distans-utbildning, borde ju vara en smal sak att ta sig igenom, bara skriva proven. Så har ni en utbildning sen. Krav på yrkeserfarenhet är ju en annan femma visserligen men går väl att lösa? Så är behörigheten i hamn sen.

Ni kanske redan är elektriker, eller inte intresserade eller har möjlighet att bli det. Diskussionen kanske är rent akademisk.

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 jul-13 kl 21:44 »
Ni verkar alla väldigt kompetenta när det gäller el. Hur kommer det sig att ni inte redan är elektriker? Ni är ju uppenbarligen väldigt intresserade. Gå en distans-utbildning, borde ju vara en smal sak att ta sig igenom, bara skriva proven. Så har ni en utbildning sen. Krav på yrkeserfarenhet är ju en annan femma visserligen men går väl att lösa? Så är behörigheten i hamn sen.

Ni kanske redan är elektriker, eller inte intresserade eller har möjlighet att bli det. Diskussionen kanske är rent akademisk.
Det beror på vad du menar med "elektriker". För att få allmän behörighet krävs att du först haft begränsad behörighet några år och sedan går en kurs som kostar i storleksordningen 60.000kr. Vanliga elektriker har bara begränsad behörighet, men då får de inte göra speciellt mycket. Jag vet inte exakt var gränsen går, men eventuella kunskaper i dimensionering av säkringar och beräkning av kortslutningsströmmar tror jag inte de får använda.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 07 jul-13 kl 22:08 »
Eftersom vi konstaterat i en annan tråd att man inte kan installera ett batteri utan behörighet undrar jag om någon vet vad man an få för straff. Det är fängelsestraffskala på brottet men har inte hittat några domar att titta på.

Vilken tråd?

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 07 jul-13 kl 22:14 »
Men varför ska inte jag som kan räkna på kortslutningsströmmar, bryt-tider, dimensioner av kabel, beräkna reaktiv effekt och annat sånt där meningslöst mög, samt har genomfört ett praktikprov inte ens får installera ett nytt väguttag inklusive en ny automatsäkring i säkringscentralen övergår mitt förstånd. När man samtidigt har sett en del elektrikerjobb av mindre imponerande kvalitet så brister man så småningom i respekt för denna behörighetskrav.

Det är en slags senstida skrå-verksamhet. Detsamma gäller VVS-installationer. Källan till problemet är att folk är för rika och har råd med att försäkringbolagen ställer sådana krav.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 jul-13 kl 22:47 »
Jag tror mycket handlar om att facket inte vill att vem som helst skall få koppla el, då skulle ju deras medlemmar bli arbetslösa. Elektriker är trots allt bland de mest välbetalda hantverkarna och det tror jag inte de skulle vara om folk fick lov att koppla sin egen el. Det hade väll räckt med ett enkelt test, teoretiskt och praktiskt, för att få behörighet att koppla el. Men det vore för enkelt så det krävs en massa lärlingstimmar också. Och jag tror facket kräver att man skall gå gymnasielinjen för att få den teoretiska biten, medan elsäkerhetsverket nöjer sig med några speciella elkurser. Det är inte helt enkelt att hålla reda på vad som gäller. För mig som jobbar som elektriker i Norge är det ytterligare en massa som måste stämma för att bli godkänd där, så det är helt enkelt lättare att jobba som hjälpmontör för några kronor mindre i timmen. Så vitt jag förstår slipper man en del ansvar också då, ifall en olycka skulle ske.

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
« Svar #13 skrivet: 08 jul-13 kl 05:52 »
I dag är inte elektriker så fruktansvärt välbetalt som det har varit tidigare. Många hantverksyrken har seglat förbi lönemässigt. (är själv elektriker).
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Tompas11

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 09 jul-13 kl 11:26 »
Lägsta löner kr/mån från och med 1 april 2013
1:a året i yrket: 16 043 kr
2:a året i yrket: 19 957 kr
3:e året i yrket och därefter: 22 614 kr
Servicemontörer: 24 064 kr
Tekniker: 24 609 kr

"Den totala lönen varierar över landet och mellan företag, men mellan tummen och pekfingret så kan en ledande montör som är bra på ackordsprislistan ofta mäta upp ett tillägg på 7 - 8 000
kronor."

Källa:
http://sef.se/Ung/L%C3%B6nsamtyrkesval.aspx
If it doesn't work, chrome it!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 09 jul-13 kl 12:59 »
Max-straff borde va två år, som lagen är skriven nu, fri mat, husrum, tandvård m.m. Tror det sitter långt inne att få det, om ingen stryker med. Största straffet kan bli från försäkringsbolagets sida om något "seriöst" händer.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #16 skrivet: 04 sep-14 kl 21:09 »

Som tur är ska EU börja reda i denna soppa så jag hoppas att min holländska behörighet blir något värt här, alternativt att man kan tenta av en svensk behörighet.

Har det hänt något från EU:s eller Elsäkerhetsverkets sida?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #17 skrivet: 04 sep-14 kl 21:12 »
Nej

teinarsson

• Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
« Svar #18 skrivet: 05 sep-14 kl 06:19 »
Åter (nästan) till grundfrågan. Efter vad jag har läst på olika ställen så finns det folk som har fått olika svar från olika tjänstemän. Det är ju onekligen så att ett batteri kan ge högre effekt än vad som är tillåtet att installera utan behörighet. Men frågan blir ju om själva inkopplingen av batteriet är att betrakta som en del av den fasta installationen. Om batterierna t ex skulle bytas dagligen för att man laddar dem på jobbet är de då en del av den fasta installationen?

Hur som helst så borde ju en lösning kunna vara att köpa en batteribox med inbyggd säkring som t ex http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Batterilada/Batteribox-med-elektronik-25629/
Den kan ju inte ge för hög effekt. Ett annat alternativ skulle kanske kunna vara att använda batterier som inte kan skicka ut för hög strömstyrka. Frågan är då om det finns eller om det blir orimligt dyrt med en stor mängd mindre batterier.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #19 skrivet: 05 sep-14 kl 07:42 »
Om batteriet självt skulle begränsa strömmen genom t ex hög inre resistans, så skulle hela anläggningen bli ganska oanvändbar. Dels som följd av stora energiförluster i batteriets inre resistans och dels som följd av kraftigt varierande spänning beroende på belastning, om batteriet laddas eller laddas ur för ögonblicket osv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1568 gäster, 2 användare
ärt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser