Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Humle  (läst 10307 gånger)

Mecki

• Uppland
Humle
« skrivet: 08 sep-12 kl 22:05 »
Vi har hittat en tynande humleplanta bland hög vegetation på vår tomt. I flera års tid har vi nu rensat bort konkurrerande vegetation och låtit plantan klättra upp på en hör stör. För varje år har den blivit tätare, men har hittills inte gett några blommor, så vi vet inte om det är en han- eller honplanta. Hur länge ska vi hålla på tills det visar sig? Finns det sterila humleplantor? Vi vill ju låta den här plantan överleva, om det skulle vara en gammal sort som har använts förr på gården. Någon som har tips?

Ljung

SV: Humle
« Svar #1 skrivet: 30 sep-12 kl 20:29 »
Plantan borde vara etablerad o fruktsam. Kanske behöver den gödsel, eller oxo är det en hanplanta (m små blommor i bladvecken). Köp i så fall ett par honor på närmsta handelsträdgård. Själv undrar jag följande:

Måste det finnas en hanplanta i odlingen eller kan vi glatt skörda kottarna obefruktade? Så vitt jag förstår är det frömjölet som ger guldet. I så fall är väl hannen utrotningshotad? Och det duger ju inte...

Så, Mecki, ta hand om din hanne, honom behöver vi...

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 30 sep-12 kl 20:44 »
Plantan borde vara etablerad o fruktsam. Kanske behöver den gödsel, eller oxo är det en hanplanta (m små blommor i bladvecken). Köp i så fall ett par honor på närmsta handelsträdgård. Själv undrar jag följande:

Måste det finnas en hanplanta i odlingen eller kan vi glatt skörda kottarna obefruktade? Så vitt jag förstår är det frömjölet som ger guldet. I så fall är väl hannen utrotningshotad? Och det duger ju inte...

Så, Mecki, ta hand om din hanne, honom behöver vi...

Det ska vara obefruktade kottar som man ska skörda. Odlar man humle för öl så vill man inte ha hanplantor i närheten. Tidigare har det till och med varit böter på att odla hanplantor i närheten av humlegårdar.

Vill du skörda humlefrö så måste du även ha en hanplanta :)
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Missann

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 30 sep-12 kl 20:55 »
Jag har "damer" som får kottar... o:)

Jag bor på ett gammalt trädgårdsmästeri. Han som bodde här innan mig var trädgårdsmästare på Hovdala slott innan han flyttade hit 1938 (har jag för mig) o drev trädgårdsmästeri här. Så jag gissar att det är gamla humleplantor här finns - jag har annat som jag VET kommer från hans tidigare arbetsplats!

...jag skickar gärna någon planta om du inte vill köpa sortbestämda nyheter.

Har du något kul att byta med? ;)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 30 sep-12 kl 21:01 »
Jag har "damer" som får kottar... o:)

Jag bor på ett gammalt trädgårdsmästeri. Han som bodde här innan mig var trädgårdsmästare på Hovdala slott innan han flyttade hit 1938 (har jag för mig) o drev trädgårdsmästeri här. Så jag gissar att det är gamla humleplantor här finns - jag har annat som jag VET kommer från hans tidigare arbetsplats!

...jag skickar gärna någon planta om du inte vill köpa sortbestämda nyheter.

Har du något kul att byta med? ;)

Jag försöker utrota humle från min trädgård. Jag har både hanplantor och honplantor. Det har tidigare blivit mycket frö och det kommer upp fröplantor överallt. Jag bor i södra Halland och vill du ha plantor så är du välkommen. Jag kan hjälpa dig att gräva :)

Missann

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 30 sep-12 kl 23:02 »
Jag försöker utrota humle från min trädgård. Jag har både hanplantor och honplantor. Det har tidigare blivit mycket frö och det kommer upp fröplantor överallt. Jag bor i södra Halland och vill du ha plantor så är du välkommen. Jag kan hjälpa dig att gräva :)

Om du uppfattade det som att jag VILLE HA humleplantor MISSUPPFATTADE du mig!!! ;)

Jag jobbar på att utrota (eller åt minstone försöka begränsa) dem också nämligen. Jag tror inte att det i första hand är fröplantorna som är problemet. "Maffioso"-humleplantan skickar ju ut "torpeder" som växer strax under grässvålen för att sticka upp o försöka etablera sig flera meter bort. Och detta gör de åt alla håll!!! Har alltid undrat: hur kan någon i sina sinnens fulla bruk medvetet plantera dessa växter?!? :o

Men jag är villig att gräva upp o dela med mig av denna "lättodlade växt som så enkelt, snabbt o prydligt täcker det man nu vill dölja". :-[

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 30 sep-12 kl 23:13 »
Om du uppfattade det som att jag VILLE HA humleplantor MISSUPPFATTADE du mig!!! ;)

Jag jobbar på att utrota (eller åt minstone försöka begränsa) dem också nämligen. Jag tror inte att det i första hand är fröplantorna som är problemet. "Maffioso"-humleplantan skickar ju ut "torpeder" som växer strax under grässvålen för att sticka upp o försöka etablera sig flera meter bort. Och detta gör de åt alla håll!!! Har alltid undrat: hur kan någon i sina sinnens fulla bruk medvetet plantera dessa växter?!? :o

Men jag är villig att gräva upp o dela med mig av denna "lättodlade växt som så enkelt, snabbt o prydligt täcker det man nu vill dölja". :-[

Jag vet mycket väl att de skickar rotskott åt alla håll. Dessa rotskott är relativt lätta att dra bort. De funkar mer som en underjordisk gren och har inga rötter första tiden. Jag kan lätt räkna upp 10 andra växter i trädgården som har värre rotskott. Som sagt så får jag fröplantor överallt men dessa är lätta att dra bort om man hittar dem tidigt.

Jag brukar rekommenderar vildvin om man vill ha något som täcker det man vill dölja. Vackra höstfärger och bär man kan göra sämre vin på :)

Missann

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 30 sep-12 kl 23:47 »
Jag vet mycket väl att de skickar rotskott åt alla håll. Dessa rotskott är relativt lätta att dra bort.
...
Som sagt så får jag fröplantor överallt men dessa är lätta att dra bort om man hittar dem tidigt.
Jag tycker inte rotskotten är så lätta att få bukt med i häckar o buskage. Inte lätt att krypa in i syrener, måbär, buxbom, järnek,...
För den delen var humlen etablerad både här o där när jag flyttade hit!

Jag kan lätt räkna upp 10 andra växter i trädgården som har värre rotskott.
Berätta!!! Så jag inte får in DEM i min trädgård - om jag inte redan har dem... :-\

Vackra höstfärger och bär man kan göra sämre vin på :)
Blev lite nyfiken på detdär med att göra vin på vildvinsbär. Menar du att det finns sämre bär att göra vin på (=bären ger ett vin som är OK) eller blir det ett mindre gott vin? (Skyller på att klockan är mycket för att jag inte förstår vad du menar.)
(Håller med att lövens färger på hösten är fantastiska - har just nu halva pannrummsgolvet täckt med vildvinslöv på tork som ska användas som dekoration på en halloweenfest senare i höst.)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #8 skrivet: 01 okt-12 kl 00:28 »

För den delen var humlen etablerad både här o där när jag flyttade hit!
Berätta!!! Så jag inte får in DEM i min trädgård - om jag inte redan har dem... :-\

Favoriten är ju Klättersumak Toxicodendron radicans :) En klätterväxt som har väldigt vackra höstfärger och sprider sig med både utlöpare och djupa rotskott. Brännande växtsav som gör att man inte vill rensa bort den.

Parkaralia Aralia elata Snyggt mindre träd som skickar rotskott åt alla håll. Har du flera plantor så sätter den även frö som sprids med fåglar

Amerikansk parkaralia Aralia spinosa Ungefär som parkaralia fast mycket större och mer aggressiv i spridning. Stammarna är täckta med upp till 5 cm länga taggar. Trädet får stora flikiga blad med flera cm stora taggar på ovansidan.

Rönnsumak Rhus typhina Snygg mindre buske. Skickar rotskott åt alla håll. Det tar flera år att utrota ett bestånd även om man rycker alla nya plantor varje vecka.

Andra jobbiga växter kan vara vresrosor, uppländsk vallört, kirskål, örnbräken m.m Vill du ha plantor så kan jag ordna ;)

Blev lite nyfiken på detdär med att göra vin på vildvinsbär. Menar du att det finns sämre bär att göra vin på (=bären ger ett vin som är OK) eller blir det ett mindre gott vin? (Skyller på att klockan är mycket för att jag inte förstår vad du menar.)
(Håller med att lövens färger på hösten är fantastiska - har just nu halva pannrummsgolvet täckt med vildvinslöv på tork som ska användas som dekoration på en halloweenfest senare i höst.)

Bären är mindre än vanliga vindruvor, klasarna glesare och bären smakar inte lika gott. Vinet blir även mindre gott.

Missann

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 01 okt-12 kl 09:04 »
...då lägger jag inte ner tid på att göra vin på vildvinsbären.

Har (tror jag) varken klättersumak, parkaralia, amerikansk parkaralia, rönnsumak eller örnbräken. :)
Har dock vresrosor (själv planterat  ::) ), vallört o kirskål.
Vill du ha plantor så kan jag ordna ;)
Tack, men NÄ tack!!!
Du kan få knölklocka av mig.  ;)

Delar fortfarande också med mig av humleplantor...

christelle

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 04 okt-12 kl 02:13 »
De flesta invasiva växter kan man hålla efter med gräsklippare bara man stämmer i bäcken och inte väntar. Klipper man runt en solitär planta så blir det inte invasion. Tycker du ska vara rädd om den gamla humleplantan, hanarna är oxå fina när de blommar om det nu är en sådan och det tog nog ett par år innan min honplanta gav kottar. Gillar du humle så kan jag varmt rekommendera guldhumle som inte är så invasiv som den vanliga humlen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #11 skrivet: 04 okt-12 kl 22:06 »
De flesta invasiva växter kan man hålla efter med gräsklippare bara man stämmer i bäcken och inte väntar. Klipper man runt en solitär planta så blir det inte invasion. Tycker du ska vara rädd om den gamla humleplantan, hanarna är oxå fina när de blommar om det nu är en sådan och det tog nog ett par år innan min honplanta gav kottar. Gillar du humle så kan jag varmt rekommendera guldhumle som inte är så invasiv som den vanliga humlen.

Har man klättersumak så vill man inte klippa den med gräsklipparen...

Vitis

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 04 okt-12 kl 22:52 »
Ursäkta OT... men om nån vill komma och gräva upp 100m2 Parkslide så går det också bra.  ;D

Vi har också en Äppelmynta som dödade ett 4m2 krydd-/örtland på en säsong... vill nån ha en rotbit så går det bra.

Till TS. Vi har mycket humle här i trädgården men det är så att säga 'vildhumle', dvs. oanvändbar till det mesta. Kottar på honplantorna men inte mycket att spara. Såklart, odlar man dem ordentligt, med gallring, spaljering och att ta bort alla hanar inom långt håll, skulle det säkert kunna bli OK kottar men inget som en seriös ölbryggare skulle vilja använda jmf. 'riktig' ölhumle.

Har din planta dessutom inga synliga 'kottar' i september så är risken att det är en hanplanta ganska stor tror jag, som icke-humleexpert.

Znibban

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 05 okt-12 kl 00:53 »
Ursäkta OT... men om nån vill komma och gräva upp 100m2 Parkslide så går det också bra.  ;D

Vi hade får innan och de fullkomligt älskar parkslide, de åt upp den så fort denförsta lilla knoppen kom fram genom gräsmattan. Så har du får så låt de beta där  :P

christelle

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 05 okt-12 kl 06:09 »
Sliden går bra att bekämpa med gräsklippare men såklart att inte denna metod fungerar till alla växter eller när växterna dyker upp flera meter från ursprungsplatsen (vilket för all del ex vis kan hända med parksliden) eller när den dyker upp i en rabatt som man är rädd om. Nyfiken på vad du har klättersumak till Stellan_J - det är ju en växt som i likhet med tex jättebjörnlokan inte är alldeles ofarlig så om man vill bli av med den kanske måste gräva upp den?

Ljung

« Svar #15 skrivet: 05 okt-12 kl 14:46 »
Vitis: Vad är skillnaden mell vildhumle o riktig humle. Trodde det var en o samma sort..

mt_knot

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 05 okt-12 kl 15:04 »
Det är samma art, men de som används till öl är förädlade/framavladesorter med olika smak och egenskaper.  Och som sagt så härstammar alla sorter från samma moderplanta och förökas med rotskott från densamma.
Att använda vildhumle är ju en chansning, men ända sättet att få reda på om plantan ifråga duger till ölbryggning. Då får man gå vetenskapligt till väga och göra flera lika batchar med öl som kryddas med olika humle och sedan jämföra smak.

Rätta mig om jag har fel :)

Johan

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #17 skrivet: 05 okt-12 kl 23:00 »
Sliden går bra att bekämpa med gräsklippare men såklart att inte denna metod fungerar till alla växter eller när växterna dyker upp flera meter från ursprungsplatsen (vilket för all del ex vis kan hända med parksliden) eller när den dyker upp i en rabatt som man är rädd om. Nyfiken på vad du har klättersumak till Stellan_J - det är ju en växt som i likhet med tex jättebjörnlokan inte är alldeles ofarlig så om man vill bli av med den kanske måste gräva upp den?

Varje växt har sitt användningsområde. Om man planterar klättersumak exempelvis i ett högt stängsel runt en industritomt så slutar folk att klippa sönder nätet. Det räcker att plantera växten på dåligt upplysta områden eller där något skymmer stängslet.   

christelle

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 05 okt-12 kl 23:23 »
Varje växt har sitt användningsområde. Om man planterar klättersumak exempelvis i ett högt stängsel runt en industritomt så slutar folk att klippa sönder nätet. Det räcker att plantera växten på dåligt upplysta områden eller där något skymmer stängslet.
Så du har den för att hindra tjuvar?

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #19 skrivet: 05 okt-12 kl 23:37 »
Så du har den för att hindra tjuvar?

Jag har jobbat på ett företag där man använder klättersumak för att förhindra oönskade besök. Problemet var att växten måste hållas på en lämplig storlek så att de inte tog upp för stor plats. Jag har hjälpt till med det

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser