Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att samla ägg till avel??  (läst 936 gånger)

Peggan

• Skåne
Att samla ägg till avel??
« skrivet: 04 sep-12 kl 09:42 »
Hur gamla får/kan äggen vara innan man börjar kläcka dom?
Nått speciellt man ska tänka på när man samlar ihop till ett gäng man vill kläcka?
Vad packar man ägg i som ska skickas med posten?
Många nya frågor dyker upp hela tiden..
Hoppas på att få några erfarenheter härifrån..
Tack på förhand..

mysk-åsbomamma

• Uppland
SV: Att samla ägg till avel??
« Svar #1 skrivet: 04 sep-12 kl 10:07 »
Hej!
När man ska kläcka ägg bör de inte vara äldre än 10 dagar. Jag försöker att inte sälja ägg som är mer än max en vecka.
Äggen förvaras svalt ca 10 grader. Jag har mina ägg liggande och vänder 1 gång om dagen under tiden man samlar ägg.
Jag brukar rulla in äggen i toapapper och lägga dom i en äggkartong som jag tejpar igen. Sen ner i en rel stor kartong (ca 2-4 cm extra ibred på var sina om ägg kartongen och ca 5 cm upp och ner från den.)  som jag fyller med halm.
Bäddar in äggkartongen från alla håll. Hittils har alla ägg kommit fram hela :)

Lycka till!
Mvh Ida

mysk-åsbomamma

• Uppland
SV: Att samla ägg till avel??
« Svar #2 skrivet: 04 sep-12 kl 10:08 »
hmm såg nu att det var vaktelägg du undrade över jag säljer höns ägg men det lär ju vara samma princip som gäller :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser