Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skadad öga+"ruttnande" öron! st8ngad,sjukdom,ohyra? +allting samtidigt???  (läst 6288 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Någon förändring?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
Graciletts förut vita öga är nu brun igen - med en synlig skada i mitten
veterinären tror p8 att sätta in kortison-ögon-salva nu
de öppna s8r i öronen är läkta och hon g8r ute med de andra getterna igen
utan problem
kvar finns dock knölen i öronen som aldrig har öppnad sig....

@Trollmor: Veterinären trodde inte p8 skabb
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Tack för uppdatering!  Frågade du om ifall öronmärket kunde ha något med skadorna att göra?  *Vänder på varje sten!*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
Nej jag fr8gade inte efter öronmärket, fast själv tror jag att det örat som hade ett genomg8ende h8l, att detta h8l faktist var ett gammalt h8l efter ett öronmärke som har ramlad ut.
Nu är förresten b8da hennes öron kala ungefär fr8n mitten an ut till spetsen och de verkar inte f8r riktigt bra med blod längre.... (de är kalla) dessutom har Gracilett sjunkit ner till sista plats i flocken och blir mobbat även av sin egen mor. Jag undrar om hon kan vara i samma lösdrift över vintern som de andra... eller bättre sagt, jag har redan bestämd mig att vi ska omfunktionera ett gammalt hund-hus till en egen liten stall för henne och hennes tvillingssyster (som ej mobbar henne och är mindre en hon)...
hoppas att det funkar att hon f8r n8gon kompis som hon kan g8r med över vintern (när de g8r i en mindre inhängnad och inte ut över alla v8ra hagar som p8 sommaren...)
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

Existens!

  • Gäst
Varför blir dina å en åtta?

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
tysktalande dator ;) och mitt sätt att änd8 markerar att här ska det st8 å
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

Sussilo

  • Gäst
Jag tror också att det genomgående hålet i örat är efter ett gammalt öronmärke. Blodkärlen i öronen är antagligen skadade av dessa hål och sår så att blodcirkulationen är störd. Hoppas öronen inte tar ännu mer skada om det blir en mycket kall vinter. Getter lever i en rangordning, det är naturligt för dem men jobbigt för oss att se. Flyttar man undan den ranglägsta hamnar näst lägst där. Men med tanke på att denna get redan råkat så illa ut, är det väl förståeligt om du ger henne och systern ett eget vinterbo och det kommer säkert att funka väldigt bra :).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 4 användare (1 dolda)
Niklas Nyström, MickeMård, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser