Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akut ysthjälp! :)  (läst 2603 gånger)

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
Akut ysthjälp! :)
« skrivet: 02 sep-12 kl 16:15 »
Hej snälla alternativare!

Jag tänkte göra mig en liten hårdost idag men det vill inte löpa. Kanske någon av er erfarna kan hjälpa mig med vad som gick fel? Jag har nämligen minst gjort en par misstag och det vore skönt att veta vilket jag absolut inte får göra igen samt om den går att rädda.

Det blev för mycket syrningskultur. Jag använder ett recept där man sätter syrningskulturen på 1l av de 10l man tänkte göra ost på, jag tar en halvliter av de 5l jag gör ost på. Nu vart det bara 4l då en liter var sur och jag körde i hela syrningskulturen ändå, som dessutom var lite för stor. Således blev det ca 0,8l syrningskultur till 3,2l mjölk. Hur påverkar det processen?

Jag trodde i min enfald att jag var världsvan nu såhär på min tredje ost någonsin och läste inte varje steg lika noga som jag "brukar" och glömde givetvis något - att värma upp mjölken innan jag tillsatte "löpen" (jag använder mikrobiell ystenzym men den verkar bete sig likadant så långt, tidigare har det börjat koagulera direkt). Jag värmde då upp den i efterhand till 29C. En stund senare har inget hänt. Kan det här ha förstört allt?

Provade då göra om det men rätt, dvs värma mjölken först och sen blanda i "löpe", röra noga och stanna mjölken. Inget händer. :(

Någon som vet hur jag fortfarande kan rädda det här på något vis till något som går att äta, helst en hårdost men det är nog dags att ge upp. Vad är det jag har nu? Syrningskulturen var på gräddfil, har jag  nu gjort typ.. 4l gräddfil istället för ost?

Tack på förhand! :)
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Sandy_7

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Akut ysthjälp! :)
« Svar #1 skrivet: 02 okt-12 kl 13:19 »
Nu var det ju ett tag sedan du skrev, men kanske det hjälper i framtiden.
Har du använt oprocessad mjölk eller butiksmjölk?
Vad har du haft för temperaturer på mjölken när kulturen tillsattes?
Hur har du utvecklat syrningskulturen?

Var i processen du missade är lite svårt att veta. Man kan helt hoppa över syrningskulturen och låta mjölken stå i rumstemperatur över natten så utvecklas dessa fina bakterier ändå.

Jag ystar alltid genom att bara låta mjölken stå och har hittils inte misslyckats, trots att jag är bara har ystat en kort tid.

Låna gärna Annie Nilssons "Gör din egen ost", brukar finnas på närmsta bibliotek eller så finns den att köpa på www.bokborsen.se eller dyl. hemsidor.

Lycka till.


backtonature

  • Inlägg: 13
    • Västmanland
SV: Akut ysthjälp! :)
« Svar #2 skrivet: 07 okt-12 kl 16:45 »
Halloj!
Ville berätta att mitt försök att göra kaffeost blev succe, "gneken" gick åt i en flygande fläng. Nu har jag fått en problem....
Fick hem en separator idag, alla delar verkar vara med - t.o.m små verktyg, nycklar m m - och jag ville testa den först innan jag börjar slå mjölk i den så jag drog igång den och hällde vatten i för att se om det var nåt läckage eller nåt.
Det är en Alfa Laval No4, golvmonterad, som plingar tills man fått upp i rätt varv då tystnar den. Nu sipprade det vatten ur ett hål på undersidan av själva "motordelen", det sitter ett skruvlock över ett stort hål där man häller oljan, hålet sitter snett under det till vänster med öppning rakt ner. Kan någon svara på om det är något som ska pluggas igen - och i så fall med vad? Eller om det är ett luftningshål eller nåt...?
Tacksam för hjälp. :-[

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Akut ysthjälp! :)
« Svar #3 skrivet: 07 okt-12 kl 19:48 »
Nu är inte mitt svar så akut, Zadie, men ändå...
...jag tror att det blev för mycket syrakultur. Är mjölken för sur (det är samma sak om mjölken surnat för att den är gammal) löper den inte bra, eller löper inte alls.
Alternativt värmde du inte mjölken tillräckligt, animalisk löpe börjar inte löpa förrän vid 30 grader, har jag för mig, är kanske samma sak med den löpe du använder? Det borde inte vara ett problem att du råkade värma mjölken efter du haft i löpen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

qeliott

  • Inlägg: 60
    • Skåne
SV: Akut ysthjälp! :)
« Svar #4 skrivet: 09 feb-13 kl 17:35 »
Om det är till någon glädje för någon, någongång, kan även tilläggas att om mjölken innehåller för lite kalcium kan man råka ut för att den löper dåligt. Tillsätt kalciumklorid - kan köpas från Hjemmeriet eller Dansk Hjemmeproduktion. Enligt vad jag läst sjunker kalciumhalten i mjölk mot slutet av djurens laktationstid, dvs vintertid, och kan även påverkas av hur länge mjölken varit kyld, hur den hanterats i största allmänhet sen den lämnade juvret. Doseringen av kalciumklorid är ett mysterium som jag ännu inte fått ordning på - möjligtvis kan man göra på flera olika sätt och ändå få bra ost.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 2 användare
skogskälla, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser