Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra och/eller dåligt med dvärgkochin?  (läst 34805 gånger)

Nettan77

• Småland
Bra och/eller dåligt med dvärgkochin?
« skrivet: 01 sep-12 kl 19:17 »
Vi har bestämt oss för att skaffa hönor o har börjat planera för fullt!! De finns så många raser o har fastnat lite extra för dvärgkochin. Har dom några för eller nackdelar? Har förstått att dom e bra nybörjarhöns! Men ge mig gärna din erfarenhet av rasen!!!! =)

Behöver kycklingar gå med sina föräldrar till en början? Bör dom ha en viss ålder när man köper dom? Eller kan jag köpa bara kycklingar eller ska man kanske ha nån vuxen höna oxå!?

Noone

• -
SV: Bra och/eller dåligt med dvärgkochin?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-12 kl 19:21 »
Dom är jättemysiga och blir lätt tama  :) lägger bra med ägg fast lite små....men gulan är stor.

Enda nackdelen jag kan komma på är att dom är mycket ruvbenägna, och ger sig inte förrän dom har fått sina kycklingar  ;)
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

Nettan77

• Småland
« Svar #2 skrivet: 01 sep-12 kl 19:23 »
Dom är jättemysiga och blir lätt tama  :) lägger bra med ägg fast lite små....men gulan är stor.

Enda nackdelen jag kan komma på är att dom är mycket ruvbenägna, och ger sig inte förrän dom har fått sina kycklingar  ;)

Ok då får man va lite elak o plocka bort dom från äggen med andra ord  :)

Noone

• -
« Svar #3 skrivet: 01 sep-12 kl 19:59 »
Ok då får man va lite elak o plocka bort dom från äggen med andra ord  :)

He he....ja det är inte så lätt som man kan tro  ;) dom lägger sig direkt igen, mina har ruvat utan ägg veckor i sträck  ::) svårt att få dom att ge upp.
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

Tösen

• Småland
« Svar #4 skrivet: 01 sep-12 kl 20:39 »
Dvärgkochin är en bra nybörjarras, men i många fall blir man sugen på att testa lite större hönor med mindre ruvlust efter ett tag, så var det även i mitt fall ::)
Väldigt trevliga höns som sagt men man måste komma ihåg att lyfta och titta på deras fothälsa ibland för där under fjädrarna kan gömma sig både det ena och det andra ;)
Det blir vad du gör det till!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 01 sep-12 kl 20:58 »
På plussidan: alltid duktiga pålitliga ruvare om man vill ha kycklingar (= inga ägg)

På minussidan: alltid duktiga pålitliga ruvare, även om man INTE vill ha kycklingar (= inga ägg)

;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 sep-12 kl 21:19 »
Ett stort minus är att de är djävulskt dryga att slakta, speciellt om man vill ha dem plockade och inte flådda. Blir lätt att man bara nackar och gräver ner/slänger till hund/räv, tuppöverskottet då istället för att ta rätt på dem till sig själv.

flax

• Halland
« Svar #7 skrivet: 01 sep-12 kl 22:26 »
Kan bara instämma med föregående inlägg, men nu när jag inte har några dv.kochins längre, så måste jag erkänna att jag saknar denna mysiga, charmiga, härliga hönsras!

Nästa tillskott i hönshuset kommer att bli ett par pärlgrå dv.kochins! :)
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 02 sep-12 kl 09:22 »
Bra:
Jättegulliga. Lugna, flaxar inte upp när man kommer nära, kräver inga höga stängsel, kan hanteras utan att bli stressade, inte så aktiva  sprättare i planteringar. Extremt lätta att föröka. Relativt lätta att skaffa, många har och föder upp.
Dåligt:
Kräver betydligt mer omvårdnad  på grund av sin lösa  fjäderdräkt som nästan släpar i marken,  som Tösen skrev, undersidan MÅSTE inspekteras med jämna mellanrum. Kräver torrt och rent underlag att gå på,  och skydd mot regn och blåst. Är ett lätt byte för de flesta rovdjur, även den långsammaste hund kan springa ifatt dem.  Vill ruva ideligen och går knappt att hindra.
Krävs lite kunskap att skaffa bra djur,  många som har rasen har djur som är helt rasotypiska.

Som ni märker,  samma saker som är bra kan också vara dåliga.  Man kan snarare säga att rasen passar vissa ägare perfekt men andra inte alls.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lina79

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 03 sep-12 kl 09:28 »
Ett stort minus är att de är djävulskt dryga att slakta, speciellt om man vill ha dem plockade och inte flådda. Blir lätt att man bara nackar och gräver ner/slänger till hund/räv, tuppöverskottet då istället för att ta rätt på dem till sig själv.

Lite nyfiken bara, menar du att dvärgkochin är svårare att slakta än andra höns? Varför?
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 sep-12 kl 09:34 »
Lite nyfiken bara, menar du att dvärgkochin är svårare att slakta än andra höns? Varför?

Svårare och svårare.. Det är jävligt pilligt för så lite mat. Krävs barnhänder eller om det finns något redskap? för att ta ur dem. Massor av to om man vill plocka, bättre att flå då.

Smecken

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 03 sep-12 kl 09:40 »
Vi har haft dvärgkochin sedan vi skaffade höns för två år sedan. Underbar ras om man vill ha lite sociala hönor, de behöver dock som man skrev ovan lite mer skydd mot väder och vind men ett enkelt vindskydd med två väggar och  tak i hönsgården fungerar fint som komplement till huset.

Vi får inte ha tupp då vi bor i ett villaområde men vi hämtar befruktade ägg när någon av våra vill ruva och har kläckt fram två kullar så.
Egenföretagare, småbarnsförälder med hund, bikupor och hönor som bor i villa och vill ut till gården.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #12 skrivet: 03 sep-12 kl 09:40 »
Tycker man att det är kul med kycklingar är dom överlägsna.
Vill man ha ägg är dom helt värdelösa.
Har sju dvärgcochin/hedemora blandningar som jag är så trött på att jag snart skänker bort dom. Dom ligger bara och torrruvar och är i vägen för dom andra som vill värpa!
Satans surtanter!  >:(
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Smecken

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 03 sep-12 kl 09:45 »
Tycker man att det är kul med kycklingar är dom överlägsna.
Vill man ha ägg är dom helt värdelösa.
Har sju dvärgcochin/hedemora blandningar som jag är så trött på att jag snart skänker bort dom. Dom ligger bara och torrruvar och är i vägen för dom andra som vill värpa!
Satans surtanter!  >:(

Haha spot on!
Egenföretagare, småbarnsförälder med hund, bikupor och hönor som bor i villa och vill ut till gården.

tranicos

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 03 sep-12 kl 10:09 »
Mina var helt underbara på alla sätt MEN de fick kalkben precis hela tiden och det kändes som att jag inte gjorde annat än tvättade fötter och behandlade mot fotkvalster. Nu har jag dv-wyandotte istället. Typ samma sak fast utan kalkben. :)

lena70

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 sep-12 kl 08:26 »
Mycket rara, sociala, tama och sällskapssjuka. Finns i många olika färger, de äter inte så mycket mat, passar bra till barnfamiljer... ;D
De värper inte så mycket ägg och de vill ruva mest hela tiden..
Dvärgkochin är inga "värphöns", om man vill ha det, så passar tex Leghorn bättre.. ;)

FM

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 04 sep-12 kl 23:25 »
Jättemysiga är dom :)

Håller med i det mesta ovanst talare skriver.

Har haft tre hönor av 5 som ruvat i år en av dessa har ruvat 2 g. En av mina hönor har värpt på riktigt bra hela sommaren o den andra hyffsat ;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser