Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golv råspontat  (läst 31366 gånger)

Vasa81

• Västergötland
Golv råspontat
« skrivet: 30 aug-12 kl 00:58 »
Nu blir jag tokig! Blir man det i husrenoveringar. ;-)

Läser den ena hemsida efter den andra om rekomendation på tjockleken på golvet.

Vissa säger att 22mm räcker, medan andra säger att man måste upp på 25-28mm.
Är ju viss kostnads skilland. :-)

Ett regelavstånd på 64cm från regel mitt punkt till mittpunkt på nästa regel.

Erfarenheter?

Detta är till en sommarstuga med använding den största delan av året.

ekobonde

• Västergötland
SV: Golv råspontat
« Svar #1 skrivet: 30 aug-12 kl 01:28 »

Råspont är normalt inget golvträ. 22mm om golvet skall beläggas med annat material.

Slätspont 26 mm är betydligt bättre, not och spont är centrerat så man kan vända golvet som man vill "kupningen" på brädan uppåt för att undvika stickor som lätt blir när "skålningen" ligger upp.
I 9 fall av 10 är kärnsidan uppåt på de bräder som kupar sig vilket är bra eftersom den är starkast.  Slätspont säljs ibland som "golvträ" och blir då dubbelt dyrt.
Ingens herre ingens slav

alfen

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 30 aug-12 kl 01:32 »
Med ett cc på 60 och över behöver du minst 25mm furugolv för golvsvajet. Om du minskar cc:t till 45- 50 funkar det med 22 mm men det blir besvärligare att isolera. Om du planerar klinkat el kakalat vårutrymme ska cc:t vara 30 cm där.  Lycka till!!!

Vasa81

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 30 aug-12 kl 11:36 »
Eftersom reglarna redan sitter är det inget alternativ att minska på regel avståndet.

Inte lätt när det är för många i gruppen som bestämmer hur det skall göras.

*Erfarenhet till er alla, låt den som bygger och betalar vara samma person som bestämmer om hur det skall vara, inte 3olika* puh..

alfen

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 30 aug-12 kl 11:44 »
Vad är det för dimension på golvreglarna? Ibland kan det vara klent i en sommarstuga, när du ändå håller på kanske du ska öka dimensioneringen. Eftersom du ett cc på 64 tror jag inte du ska titta på ett 22 mm golv utan gå upp i dimension.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 aug-12 kl 12:53 »
Det gamla golvet var mögelskadat i ena änden. (ett tänke fel för 10-15år sedan.)

Plus lite naturlig röta, från de senaste 100åren. (passade på att blåsa ut allt. gräva ut. Bytt sylstockar där det behövdes.)
Så det är moderna 145mmX45mm som satts upp.

Vi får sätta oss ner och räkna på det här. :-)

Konstigt att det finns proffs hemsider som ändå rekomenderar 22mm.

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 aug-12 kl 14:36 »

Konstigt att det finns proffs hemsider som ändå rekomenderar 22mm.

Dagens, moderna, så kallade proffs rekomenderar även plastfärg, mineralull, plast och en massa annat mög, samt tycker att väggar av plåtbalkar, med några gipsskivor på är en riktig vägg..

La ett billigt furugolv från byggmax i fjor, helt ok kvalité. 27 mm är det. Självklart spikat uppifrån med redig spik, så det går att plocka upp helt vid behov, annars kan man ge sig fan på att något händer så man måste bryta upp skiten. Inte kul med spikat i sponten då.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 aug-12 kl 14:42 »
Jag har cc60mm mellan golvreglarna och 22mm råspont ovanpå utan att det bli något svaj. Sedan ett billigt klickgolv, men det gör nog inget för att stabilisera

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 aug-12 kl 14:48 »
Jag har cc60mm mellan golvreglarna och 22mm råspont ovanpå utan att det bli något svaj. Sedan ett billigt klickgolv, men det gör nog inget för att stabilisera

Jag hade nog klarat mig med ett halvtumsgolv  ;D, men jag hade ändå inte lagt ett sånt. Hellre lite för rejält än lite för klent. Gäller allt byggande tycker jag.

parpen

• Halland
« Svar #9 skrivet: 30 aug-12 kl 14:53 »

Ja, tror f..n att det inte blir något svaj med c-c 60 mm ;) Skämt och sido så gör nog klickgolvet en hel del för stabiliteten med c-c 600mm. Som jag förstod frågeställaren så handlar det väll inte om att ha råspont under annat golv utan huruvida det räcker med 22mm råspont som golv.

Jag hade nog gått upp till 25-27 mm, speciellt med c-c 640. Du kommer bara att reta dig på att golvet känns som en trampolin senare.

Men det är bara min lilla mening.

MVH Pär

Nissepisse

« Svar #10 skrivet: 30 aug-12 kl 16:02 »
Jag körde med 22mm råspont och 15mm furugolv (vinkelrätt mot varandra) på högre än 60cm cc och tycker det känns stabilt. Hade dessutom ca 20mm mellanrum mellan var tredje råspont för golvvärme-slinga.

alfen

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 30 aug-12 kl 20:09 »
Om man ligger på gränsen i dimension klarar golvet också kanske inte en slipning, oif kanske nästa ägares problem, men jag skulle inte snåla. Skruva golvet också så slipper du golvknarr i framtiden. Byggmax har väldigt varierande kvalitet, kolla leveransens kvalitet och slår till när dom får in ett bra parti. Att tänka på med golv också, är att ju mindre bredd, ju mindre blir golvspringorna.

Coyote

• Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 30 aug-12 kl 20:17 »

Vad betyder cc?
Ett mått?

En längd?

Lasse46

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 30 aug-12 kl 20:24 »
cc är centrum till centrum dvs avståndet mellan centrumet på golvreglarna
Lasse

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 30 aug-12 kl 20:24 »

Vad betyder cc?
Ett mått?

En längd?
I detta fallet så betyder det centrum/centrum.
dvs. Det är 64 cm mellan mitten på en regel till mitten på nästa regel.

Coyote

• Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 30 aug-12 kl 20:25 »
cc är centrum till centrum dvs avståndet mellan centrumet på golvreglarna
Lasse

Okej, tack.
Då har jag lärt mig det idag. :)

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 30 aug-12 kl 20:37 »
Okej, tack.
Då har jag lärt mig det idag. :)
Då kan du få lite kunskap till.
I normala fall så har man nästan alltid cc60 mellan centrumena på reglar. Så det mesta byggmaterial har bredden 60 eller 120cm för att passa. Isolering är lite smalare för att passa mellan reglarna där avstånden är 55.5cm om man har cc 60.

På gamla hus och i sommarstuger så kan det vara vilket avstånd som helst mellan reglarna men oftast var det längre än cc60 för då sparade man in material. Men man kunde då få golv som sviktade/knarrade eller liknade saker.

Coyote

• Övriga världen
« Svar #17 skrivet: 30 aug-12 kl 20:43 »
Då kan du få lite kunskap till.
I normala fall så har man nästan alltid cc60 mellan centrumena på reglar. Så det mesta byggmaterial har bredden 60 eller 120cm för att passa. Isolering är lite smalare för att passa mellan reglarna där avstånden är 55.5cm om man har cc 60.

På gamla hus och i sommarstuger så kan det vara vilket avstånd som helst mellan reglarna men oftast var det längre än cc60 för då sparade man in material. Men man kunde då få golv som sviktade/knarrade eller liknade saker.

Tack ska du ha!
:-)

Det sista däremot, det visste jag redan.
*sneglar ner på köksgolvet*..

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 30 aug-12 kl 22:14 »
Tack ska du ha!
:-)

Det sista däremot, det visste jag redan.
*sneglar ner på köksgolvet*..
Vissa hatar knarrande golv.
Själv så tänker jag aldrig på det.

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 30 aug-12 kl 22:24 »
Mina golv knarrar inte, trots att de är spikade..

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser