Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skinnägg  (läst 1257 gånger)

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
skinnägg
« skrivet: 17 apr-07 kl 21:50 »
En annan fråga till det hönskunniga folket: några enstaka gånger har det hänt att jag hittat ett ägg utan skal eller med ett väldigt mjukt och tunnt skal.
Kalkbrist? Hönsen har ständigt tillgång till snäckskal och får även sina egna finkrossade äggskal i retur (mycket populärt ;) )

Som vanligt tacksam för svar / Spraka :)
« Senast ändrad: 26 aug-12 kl 08:44 av Sirpa »
Why be normal when you can be yourself?

Skojarbråten

SV: skinnägg
« Svar #1 skrivet: 17 apr-07 kl 22:47 »
Det kommer sådana ägg här också ibland, och de är iaf här väldigt tunnskaliga och lätta att ha sönder av misstag. Mina höns har också snäckskal. De flesta äggen är dock finfina.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: skinnägg
« Svar #2 skrivet: 17 apr-07 kl 23:56 »
En annan fråga till det hönskunniga folket: några enstaka gånger har det hänt att jag hittat ett ägg utan skal eller med ett väldigt mjukt och tunnt skal.
Kalkbrist? Hönsen har ständigt tillgång till snäckskal och får även sina egna finkrossade äggskal i retur (mycket populärt ;) )

-Den vanligaste orsaken till ett enstaka skinnägg är att:
ägget kommer ut för fort genom äggledaren vilket oftast beror det på en irritation i äggledaren - en läggledarinflammation - och bör behandlas med antibiotika.(terramycin)

-Det kan också bero på  D-vitamin brist, för om hönan har det kan hon inte ta upp kalcium ur snäckskalen som hon borde...
Så ge det !

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 20 apr-07 kl 00:50 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser