Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kamin?  (läst 15487 gånger)

lite_av_varje

  • Gäst
Re:kamin?
« Svar #40 skrivet: 25 jan-07 kl 20:37 »
Vi har en contura kamin i vardagsrummet. Den använder vi som sekundäruppvärmning + som mysfaktor. Vi har spirorör uppe på vinden som leder ut till ventiler i sovrummen + ner i källaren. Precis över kaminen, mellan skorstenen och sprirören har vi en fläkt som förflyttar varmluften genom rören. Kalla dagar när huset är ca 17 - 18 grader på morgonen eldar vi upp till ca 22 grader med kaminen. :D

vilken lyx, jag är glad om jag skulle haft 15grader.

lite_av_varje

  • Gäst
Re:kamin?
« Svar #41 skrivet: 25 jan-07 kl 20:38 »
En cirkulationspump för vattenburen värme är en hyfsat billig standardpryl och dessutom enkel att byta. Det är inte mycket att oroa sig för.

En nackdel med värmepumpar förutom högt pris och känslig teknik är väl att man måste dimensionera dem rätt kraftigt för att få ut någon vidare värme när den behövs som bäst, dvs när det är som kallast. Har jag läst.
och nackdelen: cirkulationspumpen går på el... :(

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:kamin?
« Svar #42 skrivet: 25 jan-07 kl 21:32 »
Vis av erfarenhet, så går ngt sönder (som en cirkulationspump) så är det när det är -20 ute och långhelg och alla affärer som mot förmodan har den på lager har stängt.

Fast för min del har det "bara" rört sig om vattenpumpen.

No tech is good tech.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:kamin?
« Svar #43 skrivet: 25 jan-07 kl 21:59 »
Vis av erfarenhet, så går ngt sönder (som en cirkulationspump) så är det när det är -20 ute och långhelg och alla affärer som mot förmodan har den på lager har stängt.

Precis. ;-) I och för sig blir det en viss självcirkulation, men när det är så kallt som nu räcker det inte långt. Bl.a. därav skulle det vara trevligt med en insats i den öppna spisen. Vi hade det i förra huset och den var mycket effektiv. När vi skulle sälja tänkte jag att det var bäst att dra på en liten brasa så folk såg att den funkade. Vid visningen gick folk och ojade sig över den förskräckliga värmen. Det huset hade en så öppen planlösning att en central placerad värmekälla kunde värma större delen av ytan. Här är det så mycket dörrar och korridorer att vattenburen centralvärme är lämpligast.

Valter

  • Inlägg: 24
    • Valters hemsidor
Re:kamin?
« Svar #44 skrivet: 17 aug-07 kl 20:00 »
Rörspis håller värmen bra, är vedeffektiv och billigt material, men dyr att bygga upp, om man inte gör det själv. Man kan elda med öppna luckor för att mysa, eller stängda för ekonomin.

Googla på rörspis, de är fina att se på.

Valter
i
Rönninge



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 5 användare (2 dolda)
Marit Hichens, alternaiv, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser