Ha Chili över vintern??

Startat av Tuppen-Sven, 24 Aug-12 kl 16:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tuppen-Sven

Vi köpte en chiliplanta, o det står att man kan övervintra den, hur då?

Missann

Japp!  :)

Jag har haft mina i badrumsfönstret som är åt söder. För när jag borstar tänderna kommer jag i håg att kolla om de behöver vatten o så för att det är mitt största o ljusaste fönster. Jag har gjort fönsterbrädan djupare (med hjälp av en garderobsdörr, reglar o IKEA:s justerbara bordsben) för att få plats med krukorna.

kiml

Det är bara att låta den vara i krukan där den är nu och vattna sparsamt på vintern. Sen när det börjar bli vår skär du ner plantan och planterar om den. Så skulle i alla fall jag ha gjort.

Missann

Hur hårt skär du ner dem?

Mina började blomma o få frukter VÄLDIGT tidigt på våren (tyckte jag).
Jag lät dem alltså bara växa...

Tuppen-Sven

Ok.. Den står ute nu, o minst 3 chili är på väg.. Nästa år ska den få en större kruka..

Hur mycket ska man skära ner då? Eller ska man låta den va?? Det stod att den kan övervintras 4år...

kraut

Vad är det för sort? Vissa är lättare att övervintra än andra.
Klipp ner den rejält men vänta åtminstone en månad till innan du gör det. Se upp så att de inte drabbas av bladlöss. Kruka om den i jan/feb och ge då extra ljus.
odlar i zon0-1
www.postannelund.chilipeppar.com

grisslan

Blir att prova övervintring av chilliplanta i år för mig som experiment... Tror jag provar någon tomat också.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Missann

grisslan

Återstår att se om/hur det fungerar. Tar någon "tåligare" sort och hoppas på det bästa.... Blir kanske att nöja sig med att ta och driva den vidare på en tjuv.

kurt

Man kan också passa på att ta sticklingar, bara de kan placeras ljust

Virvlan

Ja det går! Jag brukar ha mina chilisar paprikor och tomater i ett lite svalt rum, dom ger frukt ända in i slutet av december men i januari kan dom se ganska dassiga ut, då är det dags att ge dom ny jord. Så fort det börjar bli ljusare så sätter dom igång igen!! Jag brukar också övervintra aubergine, den är egentligen ettårig men om du ställer den svalt, ca 15 grader, så kan du om du har tur, få den att överleva och ge frukt i tre år!   :D Lycka till!!

Skogstant

Skördar chili idag. Fler är på gång på plantan. Har den i söderfönster i lägenhet och den växer och växer. :)

grisslan

Chiliplantan som jag tänkte plocka in över vintern råkade få lite väl kallt sista nattfrosten så den säckade ihop till viss del. Har tagit in den ändån och hoppas på att den kan klarar sig, nedre halvan verkar ok iaf. Har även plockat in en paprikaplanta som står med frukt. Tomatplanta blev det ingen.

christelle

Här övervintrar de inomhus på en hylla framför ett söderfönster, de sätter blommor tidigt på våren (jag pollinerar dessa själv) och frukter kommer långt innan det är dags för dem att flytta ut igen. Men kan bara uttala mig om sötchili.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

grisslan

Ni som haft era chiliplantor övervintrade med gott resultat inomhus. Anser ni dom sorterna vara tåligare än andra eller är det lika för alla chiliplantor? Skulle man kunna byta till sig några fröer, har en hel del roliga/mindre roliga tomatsorter att byta med.

bua

Skogstant

Nu gav min chiliplanta upp. Tror att inneluften blev för torr.  Hur går det för er andra?

christelle

Mina stora fina plantor frös ihjäl när frosten kom i mitten av oktober och vi var bortresta. Men har sju nya på gång som nu är 15-20 cm höga dock ser dom lite hängiga ut, lite bladtorka, bitna blad vet inte vilket kryp det är - bättrar de inte sig till i januari åker dom ut och nya frön ner.

Kloviltets

Citat från: christelle skrivet 19 Dec-12 kl 09:24
Mina stora fina plantor frös ihjäl när frosten kom i mitten av oktober och vi var bortresta. Men har sju nya på gång som nu är 15-20 cm höga dock ser dom lite hängiga ut, lite bladtorka, bitna blad vet inte vilket kryp det är - bättrar de inte sig till i januari åker dom ut och nya frön ner.

Kan vara spinnkvalster, som blir ökar med iom att det blir torr värme inne.
Kolla på undersidan av bladen och ser du små små prickar som rör lite på sig kan det vara spinn. är angreppet stort kan man se som spindelnät i bladklykorna.
Duscha då plantan med "rumsvarmt" vatten på undersidan av bladen 1-2ggr i veckan så kan man miska på angreppet så att plantan klarar sig.

har en planta spinn är det nog så att andra blommor i samma fönster också har det. Gör då samma sak med dom.

Är det någon annan typ av djur på plantan kan du köpa provado insektspinnar. De ser ut som en stor alvedon som man sticker ner i jorden/rotsystemet. När man sen vattnar lösts den upp sakta och plantan suger i sig medlet och djuren dör när de suger av plantans växtsaft

christelle

Hmm, tack kollat nu lite noggrant och det var nog både det ena och andra på en del plantor men allihop åkt ut i kylan. Det får bli nya fröer ner om nån månad. Det positiva med detta är att det blev en massa plats vid söderfönstret  :D

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

425 Gäster, 1 användare
Stengrim