Ha Chili över vintern??

Startat av Tuppen-Sven, 24 Aug-12 kl 16:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

grisslan

I veckan åkte chilli & paprikaplantan ut.... Fulla med spinn, och döda. Det gick inte alls så bra som jag hoppats.
Nytt försök till hösten igen.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

wahlgrens

Mina chiliplantor blommar fortfarande, och ger vid enstaka tillfällen även frukt. Just nu hänger en grön liten chili på en planta, så den här sorten kan uppenbarligen övervintra. Den står inomhus i söderfönster.

Hilde

Min chili blommar och skjuter frukt.
Jag har inte tagit ner den eftersom den blommar. Paprikan har jag dock beskurit. Jag har tagit ner dom ganska hårt eftersom dom var fulla med spinn.  >:D
Dom står i köksfönstret bredvid spisen där det blir fuktigt när jag kokar vatten så spinnen gav faktiskt med sig.  :o

Jag har ingen aning om vilken sorts chili eller paprika jag odlar. Jag körde ner frön förra året av goda och fina frukter från ica.  o:)
" Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

MissT

Det bästa mot spinn är varmt vatten. Duscha plantan snabbt underifrån. Det får ju inte vara så varmt så bladen tar skada. Upprepa med några dagars mellanrum. Detta fungerar bättre än gift tycker jag. Jag har många gånger övervintrat chili och alla sorter jag provat har gått bra, men ca 1 av 4-5 plantor (av samma sort) brukar dö.

Sättpotaten

Jag har övervintrat olika chiliplantor i ett söderfönster där det inte sitter något element under. Svalt & ljust  fungerar bra.  I februari klippte jag av dem till ungefär 10-15 cm höjd. Nu i mars gödselvattnar jag lite försiktigt. Min äldsta, går in på femte året, har 3 små frukter på gång (pollinerat blommorna med mjuk pensel).
Sättpotaten

Che Guevara

Ja är inne nu på mitt tredje år med cillisar utan att ha plantera om så vist går det .Men vist dom står i söder förstås  .

Edward.

Att klippa ner dem på hösten fungerar inte alls, mina dog allihopa  :'(

Ska prova igen till hösten  :)

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

564 Gäster, 2 användare
Markus_00, Vagabonde