Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för höna jag fått?  (läst 4074 gånger)

freud

• Finland
Vad är det för höna jag fått?
« skrivet: 23 aug-12 kl 12:24 »
Har fått en höna och 11 kycklingar, hon är mamma till 2 och resten är adopterade. De är kläckta strax före midsommar så de borde vara ca. 8 veckor nu.

Förra ägaren visste inte vad det var för ras utan tippade på nån blandras.
Är det nån av er som kan säga nåt om hönan? Kycklingarna är en brokig skara från kritvit till kolsvart och allt däremellan.

Smajsan

• -
SV: Vad är det för höna jag fått?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-12 kl 12:29 »
Jag har ingen aning vad det kan vara för ras.Men vill bara säga att både hönan och kycklingarna är såååååååååååååååå fina. Jag gillar det där" jungelspräckliga" eller hur jag ska säga? Fin fina är dom iallafall  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 23 aug-12 kl 12:35 »
Jag tycker att färgerna (både den mörka huden i ansiktet och fjäderdräkten) tyder på att hon kan ha hedemora i sig, men hon har tofs på huvudet vilket inte renrasiga hedemorahöns har.. Väldigt fin iaf!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Goblin

• Det är aldrig för sent att ge upp!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 23 aug-12 kl 12:40 »
Tycker att färgen och kroppen påminner lite om mina brahmahöns, men de har ju ingen mössa.... Kan det vara en korsning mellan ovan nämnda hedemora och brahma och något annat som ger hättan? Det ser ju ut som om hon har lite benbefjädring precis som brahman. Jättefina var de iaf.... kul med höns och framförallt kycklingar i måttliga mängder :)
Bor på landet med sambo, 3 barn, 2 fågelhundar, 5 katter och en massa goa höns....

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 23 aug-12 kl 12:49 »
Tycker att färgen och kroppen påminner lite om mina brahmahöns, men de har ju ingen mössa.... Kan det vara en korsning mellan ovan nämnda hedemora och brahma och något annat som ger hättan? Det ser ju ut som om hon har lite benbefjädring precis som brahman. Jättefina var de iaf.... kul med höns och framförallt kycklingar i måttliga mängder :)

Brahma är väldigt stora, va? Jag tycker hönan ovan ser ganska liten ut, om man jämför med gräset och kycklingnätet... Säger inte att du har fel dock, jag spekulerar bara.  :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Ninan

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 aug-12 kl 12:50 »
Jag tycker det ser ut som om det är silke i mamman. Skulle passa in på både mörka huden och hättan (puffiga frisyren  ;) )
Håller med om att de var himla fina allesammans!

summerbreeze

• Småland
    • Höns i Kalvenäs
« Svar #6 skrivet: 23 aug-12 kl 14:18 »
Ja silke ser det ut att vara i henne, har själv råkat få blandning med silke och då blir det en sådan hätta.
Färgen ser ut att vara Guldsvart- bandad.

Jag tror det är en korsning mellan silke och guldsvartbandad dv. wyandotte.
Silke är jag iallafall 99% säker på att det är.

m.v.h. Summerbreeze

summerbreeze

• Småland
    • Höns i Kalvenäs
« Svar #7 skrivet: 23 aug-12 kl 14:22 »
Här är en bild på lilla Vera, hon är inte alls lika snygg som din höna, men man ser att dom har samma ansiktsuttryck och härra.
Vera är 50% silke och 50% lohman. Hon är en väldigt duktig mamma.

freud

• Finland
« Svar #8 skrivet: 24 aug-12 kl 07:24 »
Tack alla!

Var själv inne på Hedemora men tyckte inte det stämde. Kanske är det silkes och wyandotte, fjäderdräkten liknar ju faktiskt wyandotte.

Kul att veta vad de kan vara.

Goblin

• Det är aldrig för sent att ge upp!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 24 aug-12 kl 08:02 »
Brahma är väldigt stora, va? Jag tycker hönan ovan ser ganska liten ut, om man jämför med gräset och kycklingnätet... Säger inte att du har fel dock, jag spekulerar bara.  :)

Jo Brahma är ganska stora, det håller jag med om.... är ju ingen hejjare på hönsgenetik.... :-[ :-[ :-[ Det var nog lite kroppsformen och färgen som är lika mina höns.... Tänkte att det kanske kunde vara som med blandrashundar.... man får bara vissa delar från de olika föräldradjuren och det är inte alltid samma på alla valpar.... vissa blir långhåriga, andra korthåriga osv beroende på blandning stora och små...

Det är säkert silke och wyondette låter ju troligt...
Bor på landet med sambo, 3 barn, 2 fågelhundar, 5 katter och en massa goa höns....

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 24 aug-12 kl 10:51 »
Omöjligt att säga vad det exakt är i henne. Har själv många blandisar med uppåt 5 - 6 olika raser i sig där om folk skulle få gissa och har gissat helt åt skogen fel (sagt raser som inte alls finns iblandade, men utseendemässigt skulle man kunna tro det).

Jag gissar iaf. på att det finns silkeshöna i henne. Korsningar med silke brukar kunna få den där mörka hudfärgen och de får hätta. Brukar även kunna få 5 tår, hur många tår har hon? Men är inte 100% säker då det lika gärna skulle kunna vara hedemora i henne eller annan ras som hon fått hudfärgen ifrån sedan att någon annan hättad ras än silke är ikorsat.

Om vi tar Muffe här t.ex. Orpington var det någon som gissade men han har inte en endaste gnutta orpington i sig. Däremot har han på sin pappas sida silkeshöna i sig liksom dvärg kochin och någon annan liten dvärg ras (typ svensk dvärghöna, holländsk dvärg eller liknande) men det är nog det sista man tänker på när man ser/såg denna 3,5kg tupp han var. ;D Mamman hans var en värphybrid av typen ISA brown.

« Senast ändrad: 24 aug-12 kl 10:58 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 24 aug-12 kl 10:54 »
Ett sidospår, men finns det inte teorier om att det finns silke i hedemora?

lena70

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 aug-12 kl 07:10 »
Ja silke ser det ut att vara i henne, har själv råkat få blandning med silke och då blir det en sådan hätta.
Färgen ser ut att vara Guldsvart- bandad.

Jag tror det är en korsning mellan silke och guldsvartbandad dv. wyandotte.
Silke är jag iallafall 99% säker på att det är.

m.v.h. Summerbreeze

Mycket lik en av mina hönor hemma, är inte bra på att lägga in bilder dock..Min höna hemma har silke, leghorn och kanske lite dvärgkochin oxå i sig!.. Ställer samma fråga som Linkoso, hur många tår har hon?.

freud

• Finland
« Svar #13 skrivet: 28 aug-12 kl 10:30 »
Javisst har hon 5 tår, hade faktiskt inte reagerat på det tidigare. så då är ju nog silkes nästan spikat!
förövrigt har ingen av kycklingarna har 5 tår.

Otroligt spännande att följa med de små liven när de utvecklas så snabbt, de har fått springa ute på gården hela dagarna de senaste dagarna och man kan riktigt se hur de trivs. Men kan ana en hel del tuppar av de 11 små, hoppas bara att de inte blir så många.

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser