Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ta hand om hönsbajs?  (läst 3152 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Hur ta hand om hönsbajs?
« skrivet: 22 aug-12 kl 13:30 »
Hur tar man hand om hönsbajs på bästa sätt? Jag brukar plocka upp bajskorvarna från kutterspånet och lägga kutterspån/bajsbandningen i en hink. Men sen då? Jag har för mig att man ska låta det "bränna" innan man lägger det i rabatten och liknande, hur går det till?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur ta hand om hönsbajs?
« Svar #1 skrivet: 22 aug-12 kl 13:48 »
Att kompostera på bästa sätt är en fin konst, men principen är enkel.  Gör det trivsamt för snälla mikrober och för daggmaskar, och dom gör finaste mull av allt biologiskt material!

Hönsgödsel anses bra att odla med.  Kan folket på Odla veta mer månntro?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

rosita51

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 aug-12 kl 16:45 »
Jag har en varmkompost som jag numera använder till att samla hönsbajs i. Jag tänker tömma den i höst och sprida ut i trädgårdslandet. Till våren tömmer jag igen och då sprider jag det i trädgårdslandet + alla rabatter. Nu har jag bara 7 höns, men gödseln räcker till vår trädgård på 1200 m2.

MVH Rosita zon 1

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 23 aug-12 kl 10:00 »
Jag lägger alltihop, med spån och halmpellets som jag blandar ihop, på gödeselstacken tillsammans med hästgödslet. Sen kan jag gräva upp det när det brännt ett tag och gödsla med och vattna mycket... Sen sprätter hönsen upp det igen under fruktträden...  ::)
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 23 aug-12 kl 11:18 »
Sen sprätter hönsen upp det igen under fruktträden...  ::)

Kretslopp!  ;)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Eurydike

• Småland
« Svar #5 skrivet: 23 aug-12 kl 11:35 »
Att kompostera på bästa sätt är en fin konst, men principen är enkel.  Gör det trivsamt för snälla mikrober och för daggmaskar, och dom gör finaste mull av allt biologiskt material!

Hönsgödsel anses bra att odla med.  Kan folket på Odla veta mer månntro?
Förlåt men det är inte daggmaskar i en kompost. Det är en annan art, även om den ser ut snarlik som små daggmaskar. Eisenia Foetida, eller helt enkelt kompostmask. :)

Jag har inte så stor hönsflock. Plockar skiten, låter det torka och löser sen upp det i rejält med vatten. Då behövs ingen kompostering utan går utmärkt att vattna med direkt. Tänk bara på att det är hög kvävehalt så nu kan det ju vara väl set att använda den typen av gödning för många växter. Men vår och sommar går det utmärkt.
Annars hamnar det på den vanliga komposten. Sluten behållare men kallkompost.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 23 aug-12 kl 20:45 »
Inte någon art av daggmask?  Nu måste jag visst plugga på lite, det jag trodde att jag lärt mig stämmer tydligen inte.  Men visst är det skillnad mellan kompost och dynga?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Eurydike

• Småland
« Svar #7 skrivet: 24 aug-12 kl 10:24 »
Inte någon art av daggmask?  Nu måste jag visst plugga på lite, det jag trodde att jag lärt mig stämmer tydligen inte.  Men visst är det skillnad mellan kompost och dynga?
Om de är släkt vet jag inte. Daggmask heter Lumbricus med olika undernamn för olika arter.
Kompost och dynga är inte samma sak och i dynghögen är det väl dyngmasken som huserar, Dendrobaena Veneta. Inte daggmask där heller  :)
Nu är jag ingen expert varken på maskar eller komposter men läste en bok om kompostering nyligen. Och minns det här med alla olika sorters maskar  o:)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #8 skrivet: 24 aug-12 kl 11:09 »
Begreppet "Daggmask" kan dels syfta på familen "Daggmaskar", dels på släktet "Daggmask" och slutligen på någon av de arter som vi vardagligt kallar "Daggmask."

Eisenia Foetida är medlem av familjen Daggmaskar, Lumbricidae, men inte medlem i släktet Lumbricus utan släktet Eisenia.

Eisena Foetida är rätt nära släkt med daggmask, i samma familj. Och de är faktiskt båda "daggmaskar," men den ena är en daggmask, medan den andra är en dyngmask. Svenska språket fungerar tyvärr inte alltid så bra...

Enligt taxonomidatabasen på SLU kallas Eisena Foetidia för "dyngmask" på Svenska. Kanske är tokigt?

https://www.dyntaxa.se/Taxon/Info/225580?changeRoot=True

Dendrobaena Veneta är också en daggmask, på liknande sätt. Men just den arten tycks inte finnas med i taxonomidatabasen. Kanske inte är en "riktig" art? Det finns några andra Dendrobaena.

https://www.dyntaxa.se/Taxon/Info/1006765?changeRoot=True

Men tydligen är det lite oklarheten med släktförhållanden och arter bland daggmaskarna. Namnen och grupperingarna ändrar sig ibland... Och sedan tror jag att italienska Dendrobaena Veneta kanske inte ingår i svensk fauna, och därför inte finns med i svenska artdatabasen?

Fanns med i EOL (Encyclopedia Of Life):

http://eol.org/pages/3126910/names
« Senast ändrad: 24 aug-12 kl 11:36 av sɹǝpuɐ »

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 2 användare
Smålandstokarna, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser