Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det där med majs..  (läst 5503 gånger)

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
Det där med majs..
« skrivet: 21 aug-12 kl 11:01 »
Jag har inte riktigt fattat ännu, efter ett år..., om man kan ge okokt majs, alltså hård, och inte i burk, vilket jag gör men det börjar bli dyrt men de gillar ju det skarpt. Och var köper man fodermajs?
Var detta den dummaste frågan någonsin? ::)
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: Det där med majs..
« Svar #1 skrivet: 21 aug-12 kl 11:11 »
blocket 4kr/kg hittade jag... men dom säljer bara på storsäck och det är ju 450kg eller något...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 21 aug-12 kl 11:15 »
Köpte fodermajs. 
MEN :P mina höns åt det inte alls (hedemora), hade ingen möjlighet till kvarn.
Hällde ut det i skogen.
Hedemorahöns

bokeliden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 aug-12 kl 11:37 »
citygross, de större butikerna säljer fodermajs för ca 5 kr kilot, säckarna är på 12 eller 15 kilo (kommer inte ihåg).
Tror att det på deras hemsida står vilka butiker som har foder.
mina höns och ankor ratar rå majs. Jag kokar den när jag iaf eldar för varmvatten, mycket populärt. har du ingen valskvarn i närheten? Vår, i Skene, har det mesta och mycket billigare  än lantmännen
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 21 aug-12 kl 11:59 »
Kokade mina också
Bläää sa hönsen.
Bra om man kan prova mindre mängd och slipper dra på sig en hel säck.
Hedemorahöns

MrsB

• Småland
« Svar #5 skrivet: 21 aug-12 kl 17:52 »
Har alltid gett fri tillgång på fodermajs till mina höns. De verkligen älskar det. Skulle majsen av någon anledning var slut hos dem så blir det ett herrans oväsen  ;D
Köper Svenska Foders majssäckar på 18 kilo. Kostar 105 kr.
Tycker att äggulan blir lite gulare på vintern när de inte har tillgång till så mycket grönt.
Ger dem majsen sådan den är, alltså inte kokt eller något.
Kycklingarna lär sig att äta majsen när de är små. Mamman visar dem. Är kanske svårare att ge hönsen majs om de aldrig har ätit det förr.
Hönsen här hemma äter allt  ;D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 21 aug-12 kl 19:02 »
Mina får gå på skola hos dig.
Hedemorahöns

Strajder

• Aspegården
« Svar #7 skrivet: 21 aug-12 kl 20:07 »
Min fråga är ganska enkel: Varför ge majs? Det verkar dyrt och ger ingen näringsmässig vinst jämfört med andra foder. Mycket av soja och majs importeras, känns därför inte så "alternativt".

För att få färg på äggulorna vintertid kan man ge "småsmul" från hö/ensilage. Har man inte själv så kan man bli kompis med hästägare eller andra som ofta sopar ihop resterna och slänger på gödselhögen.

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 23 aug-12 kl 13:00 »
Jag brukar köpa majs på burk och ge mina höns mer som godis. De älskar det. En burk kostar ca 6 kr på Willys eller Coop och en burk räcker gott som godis till mina 13 höns. Om inte majsen i sig fyller nån extra bra funktion näringsmässigt så kanske det är ett alternativ?

Kan fodermajs annars ersätta något annat? Skulle i så fall vara intressant att köpa fodermajs till mina tänker jag.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 27 aug-12 kl 14:32 »
Jag brukar köpa majs på burk och ge mina höns mer som godis. De älskar det. En burk kostar ca 6 kr på Willys eller Coop och en burk räcker gott som godis till mina 13 höns. Om inte majsen i sig fyller nån extra bra funktion näringsmässigt så kanske det är ett alternativ?

Kan fodermajs annars ersätta något annat? Skulle i så fall vara intressant att köpa fodermajs till mina tänker jag.
Ja det ger jag dem också. Då är man poppis  ;D
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

JGR

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 14 sep-12 kl 21:31 »
Våra blomme äter hel fodermajs från svenska foder.
Jag ger dom hellre det än fabriksfoder, det är alldeles för mycket konstiga grejer som dom blandar i.
Majs har vi mycket av i skåne, så är det importerat så är det väl härifrån.
Annat var det förr när majsen importerades från USA.
Men visst sojabönor får ju fortfarande importeras för det odlar vi ju inte så mycket av än.

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 2 användare
Tumnus, AlexH

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser