Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill ha frukt på plommonträden!  (läst 6333 gånger)

Potatisblomma

• Södermanland
Vill ha frukt på plommonträden!
« skrivet: 20 aug-12 kl 11:40 »
Någon som vet mycket om plommon?

På odlingslotten finns några buskiga plommon-busk-träd. De var översållade med blommor när jag började odla där i våras, nu finns det bara två plommon på tre träd... Tror inte på dålig pollinering.

Vill ha tips för att få frukt! Antar att det är något slags vildsådda saker. Beskära?
Landsflykting i storstan...

tench

• -
    • Solrot
SV: Vill ha frukt på plommonträden!
« Svar #1 skrivet: 20 aug-12 kl 12:26 »
Frostskador på blommorna, dåligt med pollinerare i närheten. Kanske står ditt träd i en frostficka? Plommon blommar tidigt.
Kan behöva pollineringssorter också. Inte alla plommon är självfertila.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

kurt

« Svar #2 skrivet: 20 aug-12 kl 13:16 »
Lustigt att så många tror att beskärning är en universallösning för alla problem med vedartade växter, men det är nog också därför det ser ut som gör i många trädgårdar!

tench

• -
    • Solrot
« Svar #3 skrivet: 20 aug-12 kl 15:00 »
Ja, det finns tyvärr många missförstånd angående beskärning.
Faktum är att man kvantitativt ofta får mer frukt av att inte beskära. Problemet är att frukten blir av sämre kvalitet: mindre, inte lika söt, inte lika vitaminrik och att stillastående luft gör det lättare för svampsjukdomar att trivas.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 20 aug-12 kl 15:23 »
Vissa år är det bättre och andra sämre med plommonen men det låter väldigt dåligt med så lite. Är det kanske krikon du har? Dom bär väldigt dåligt om ens alls ibland även om de blommar överdådigt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 20 aug-12 kl 17:40 »
Rätt säker på att det är krikon - provsmakade idag :)

Jag tycker krikon brukar ge överdådigt med frukt, iaf när de är ett par år gamla. Kanske dessa är unga, fast de är runt 2,5 m...?

Tog över lotten när de blommade som bäst, och det surrade för fullt bland grenarna, därför tror jag inte på pollineringsproblem. Kanske blev det för kallt precis efteråt? Minns inte riktigt.

Vill ha fruktdignande träd  8)

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 20 aug-12 kl 20:19 »
ja,det vill man ju så klart  ;) Skaffa ett Victoriaplommon - det är ett säkert kort  :D

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #7 skrivet: 20 aug-12 kl 20:26 »
Dåligt med plommon och körsbär i år pga frost. Men Victoriaplommon verkar det bli. Förra året var det mängder med plommon så det är olika från år till år, så är det bara :(

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 20 aug-12 kl 20:38 »
Victoriaplomman *noterar*
Fast på lotten blir det nog inte, tänkte inte husera i lägenhet sååå många år  :P

tench

• -
    • Solrot
« Svar #9 skrivet: 21 aug-12 kl 12:25 »
Det är aldrig för sent att plantera ett träd! Tänk på alla fina uppvuxna fruktträd vi har i det här landet. Med dagens stressade samhälle där allt ska gå så fort blir det väl bara halvdöda svagväxande träd i framtiden :(

OT:
Vad blir det för storlek på victoria? Lär vara hyggligt svagväxande. Med öppen krona?
Må gott \o/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 21 aug-12 kl 12:35 »
Vad blir det för storlek på victoria? Lär vara hyggligt svagväxande. Med öppen krona?
Viktoria är väl medelstarkt, för att vara plommon. Ett ganska stort fruktträd alltså. Och det tenderar att vara självmordsbenäget, man måste kartgallra om inte grenarna ska knäckas. Trädet växer med ganska nedåthängande grenar.

Jag skulle hellre välja en annan sort, som gav mycket frukt, men som inte behövde kartgallras. Det har kommit många bra sorter på sistone, som enligt min mening är mycket bättre än Viktoria.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 21 aug-12 kl 13:30 »
Viktoria är väl medelstarkt, för att vara plommon. Ett ganska stort fruktträd alltså. Och det tenderar att vara självmordsbenäget, man måste kartgallra om inte grenarna ska knäckas. Trädet växer med ganska nedåthängande grenar.
Ja det är både och - jag har tre Victoriaträd - det ena minst 40 år, de andra 30 år och cirka 10 år. Alla bär mycket frukt, det äldsta allra mest - ett år så mycket att hela kronan brast och en och annan gren ryker i stort sett varje år  ::) men det spelar inte så stor roll - det finns mängder med frukt kvar - och när kronan brast kunde vi stå på marken och plocka, vilket inte var helt fel. Jag har aldrig kartgallrat eller gödslat och bara vattnat extremt torra somrar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 21 aug-12 kl 13:37 »
Jo, kartgallrar man inte, så får man leva med att det är någon gren som bryts då och då. Har man otur förstörs hela trädet. Eftersom jag inte vill riskera att förlora ett fruktträd, som ändå tar ganska många år att ersätta, så väljer jag andra sorter än Viktoria.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #13 skrivet: 21 aug-12 kl 14:08 »
Jag har ett Victoria, alltid frukt ibland så grenar brister. Ett Opal, får olika mycket frukt olika år men GUUUD vilka goda plommon. Träden fanns här när jag flyttade hit annars hade jag hellre valt fler Opal. Hellre olika mycket frukt olika år än en massa halvgoda varje år.

Missann

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 22 aug-12 kl 20:26 »
Det har kommit många bra sorter på sistone, som enligt min mening är mycket bättre än Viktoria.

Vilka då?

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 5 användare
ärt, javill, alternaiv, torpjens, Slåtterbalken

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser