Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  KANINBRIST  (läst 27171 gånger)

Gösta

SV: KANINBRIST
« Svar #120 skrivet: 23 aug-12 kl 17:20 »
Helt korrekt Maria C S. Detta har jag under mina 30 år i verksamheten försökt få in i skallen på folk. Jag har sett exakt samma sak som du vilket jag skrivit i några trådar tidigare.
Gösta

Existens!

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 23 aug-12 kl 21:49 »

Mitt råd är börja smått bygg upp sakta och lär under tiden.

Det gäller då att man inte har för stora lån och andra fasta kostnader för gården.

Har man mycket fast, så måste det vara full satsning från första dagen, annars blir det bara att man får låna till driften och räntor, och då går det sakta utför hela tiden. Sen finns inga pengar när produktionen ska öka och man måste ha mer material och köpa mer foder.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #122 skrivet: 23 aug-12 kl 22:02 »
Det gäller då att man inte har för stora lån och andra fasta kostnader för gården.

Har man mycket fast, så måste det vara full satsning från första dagen, annars blir det bara att man får låna till driften och räntor, och då går det sakta utför hela tiden. Sen finns inga pengar när produktionen ska öka och man måste ha mer material och köpa mer foder.

Precis och innan man är där så behövs det studier, affärsstödsystem för kaninaveln och avelsdjur. Helst även serieproducerade burar.

Jag har nån gång skissat och byggt lite på en 12 facks betesbur som flyttas runt med trima-fäste. Roligt sommartid. 
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #123 skrivet: 24 aug-12 kl 11:08 »

Det går ju även att ha ett 'vanligt' jobb och driva djuren vid sidan av. Ibland kan det vara ett sätt att hantera en situation med
höga fasta utgifter (som inte är direkt relaterade till driften av näringen). Dock så kan det vara svårt att driva näringen så pass att
man vågar kliva av jobbet.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #124 skrivet: 24 aug-12 kl 11:16 »
Det går ju även att ha ett 'vanligt' jobb och driva djuren vid sidan av. Ibland kan det vara ett sätt att hantera en situation med
höga fasta utgifter (som inte är direkt relaterade till driften av näringen). Dock så kan det vara svårt att driva näringen så pass att
man vågar kliva av jobbet.

Är det inte lite det som är vitsen? Att stå på många ben? Så att steget att gå från husbehovsuppfödning till lite till inte blir så stort?

Gille

• -
« Svar #125 skrivet: 24 aug-12 kl 13:53 »
Ett annat problem är att många inte har tillräckligt stora raser för att få upp djuren i vikt inom rimlig tid/kostnad.
Kaninuppfödare och pelargontant.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #126 skrivet: 24 aug-12 kl 14:12 »
Ett annat problem är att många inte har tillräckligt stora raser för att få upp djuren i vikt inom rimlig tid/kostnad.
Just denna biten är nåt det behöver satsas på,målinriktat avelsarbete.. Att själv behöva avla i 10år för att ta fram djur som duger håller inte..
Sen när kullsnittet räknas så måste nollorna med i statistiken,om du får 3kullar på 8 och en tom på 0 så är inte snittet 8!
Fjäderfän och kaniner

Gille

• -
« Svar #127 skrivet: 24 aug-12 kl 21:47 »
Jag tänker kanske inte på de som vill ha enbart produktionskaniner. Vi som har för husbehov OCH hobby kommer upp till 2 kg i slaktvikt. Så några faller nog bort pga vikt även om kullarna kanske finns.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #128 skrivet: 24 aug-12 kl 21:52 »

Eller för stor för att det ska vara lönsamt med tanke på foderkostnad. Så har jag iaf tolkat det som sagt gällande jätteraserna.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Maria C S

• Småland
« Svar #129 skrivet: 24 aug-12 kl 22:28 »
Eller för stor för att det ska vara lönsamt med tanke på foderkostnad. Så har jag iaf tolkat det som sagt gällande jätteraserna.

Ja dom växer för sakta och procentuell så består jätteraserna av mer ben.. tjock benstomme.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #130 skrivet: 26 aug-12 kl 12:23 »
Har inte läst hela tråden, och kan bara svara för mig själv.

Hur många på alternativ håller kaniner för att sälja slaktdjur?

Jag har ingen "kaninfabrik" som spottar ut kaniner till låg kostnad, de som nått slaktvikt har bidragit till självhushållet.

Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Gösta

« Svar #131 skrivet: 26 aug-12 kl 17:16 »
Ann E Du måste skilja på begreppen lite grand. Att föda upp kaniner till slakt är inte detsamma som att köra produktion som broileruppfödning. Fungerar inte på kaniner.
Vanligaste uppfödningen är personer som har 15 - 30 avelsdjur och säljer överskottet till slakt. Det är Belgien, Kina samt Italien som driver stora farmer.
Gösta

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #132 skrivet: 27 aug-12 kl 09:05 »

Ja, om man nu ska satsa på det som helförsörjning... Men, grejjen med resonemanget här är ju mer delförsörjning! Och... den gård man bor på, den bor man ju på, och har antagligen nån form av försörjning, oavsett om det är vanligt lönejobb eller nån inkomst av gården. Och börjar man med kaniner för eget behov så kan man ju känna av lite hur det är, om man vill satsa. Då bygger man i så fall upp långsamt, tills man har den storlek på uppfödning man känner sig bekväm med, och bygger burar och det eftersom.

Jag kan fundera lite om det inte blev lite för mycket avelsdjur för egen del... Hur mycket kött kommer vi att äta? Men men... Nu har jag gotlänningar, vilka antagligen är lite för små, och växer lite för långsamt för att ge nåt vettigt till kommersiell slakt. Så det blir husbehov, och möjligtvis säljer jag av nån hona framåt våren/sommaren om det känns för mycket. När det gäller gotlänningarna och självhushållningsaspekten så är ju härdighet och dylika egenskaper att värdera högt. Mina djur har ett högre värde om jag tar hand om dem själv, än om jag skulle sälja dem för kött.. Det är helt enkelt olika världar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #133 skrivet: 27 aug-12 kl 09:09 »
Är det möjligen så att de "gamla" allmogeraserna kan klara sig och växa på enbart gräs/hö, medan de snabbväxande raserna måste ha säd/kraftfoder för att klara hälsan?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #134 skrivet: 27 aug-12 kl 09:38 »
Är det möjligen så att de "gamla" allmogeraserna kan klara sig och växa på enbart gräs/hö, medan de snabbväxande raserna måste ha säd/kraftfoder för att klara hälsan?

Litegrann så är det väl, och tanken är ju att det är dessa egenskaper som är värda att bevara! Dock kan det ju vara enorm skillnad på hö och hö, det vet jag ju efter att ha haft hästar i många år. Så, jag ger hellre en nypa kraftfoder om kaninerna verkar tunna ur.. Klappar man om dem varje dag så känner man  eventuell avmagring innan den syns... Men sen är ju härdigheten en annan aspekt. Att de inte bara klarar utevistelse året om, utan faktiskt mår bättre av det!

Jag har ingen erfarenhet av andra kaniner än gotlänningarna. Men å andra sidan är de så trevliga och lättsamma små djur att jag inte ser minsta lilla anledning att byta. De passar mig helt enkelt utmärkt! Men... som produktionsdjur, med krav på att ge avkastning och snabbt uppnå slaktvikter så är de inte idealiska. De tar längre tid på sig!

Sen funderar jag lite över skinnen.. På de mer snabbväxande slaktraserna, då djuren kan slaktas tidigare, hur är skinnen då? Jag har nu för första gången provat ta vara på två stycken gotlandsskinn. Ena kaninen var född i februari, och den andra i mars.. Och, kan jag ta vara på skinnen så ger det ju mina slaktdjur ett mervärde som man missar om man slaktar dem yngre? Tar man vara på skinnet så (ja, bortsett från att det är ett styvt jobb) blir ju slaktkaninen (kött + skinn) värd minst lika mycket som om den skulle sålts till liv... Bara lite tankar...

Existens!

• Gäst
« Svar #135 skrivet: 27 aug-12 kl 09:48 »
Skinnen finns det ju såklart ett värde i nu.. Men hur blir det om Göstas önskan om att 200 000 fler kaniner ska slaktas, slår in?

kanske vanskligt att räkna in i en kalkyl..

Gösta

« Svar #136 skrivet: 27 aug-12 kl 13:35 »
Bra vinterskinn går alltid att sälja.
Skinnmarknaden både i Köpenhamn och Helsingfors hanterar kaninskinn. Kunderna är oftast från Kina.
Skinnen säljs antingen saltade eller torkade.
Gösta

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #137 skrivet: 27 aug-12 kl 14:42 »
Bra vinterskinn går alltid att sälja.
Skinnmarknaden både i Köpenhamn och Helsingfors hanterar kaninskinn. Kunderna är oftast från Kina.
Skinnen säljs antingen saltade eller torkade.
Gösta

Är dessa från de ungar som slaktas vid 16 veckor?

Gösta

« Svar #138 skrivet: 27 aug-12 kl 17:27 »
NZ har sin första fullpälsade ungdjurspäls vid 18 veckor. Detta är ett aber för slakten vid 16 veckor. Vi brukar rekommendera de som vill spara pälsen att vänta med slakten tills djuret är 18 veckor under tiden nov. - mars. När kaninen blir 21 veckor börjar den fälla igen. Kaniner fäller fläckvis under 6 veckor och är fällningsfria i 3 veckor.
Det finns ju möjligheter att avhåra skinnet och göra sämskskinn av det.
Alla djur fäller med bestämnda tidsintervaller. Faktiskt vi människor också. Vi byter huden efter ca 6-7 veckor har jag för mig att intervallet var.
Gösta

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #139 skrivet: 01 okt-12 kl 12:17 »
Jag har inga "produktionsraser" längre utan kör enbart lantras. Jag skulle och har i flera år varit intresserad av att kunna leverera "överskottet" till slakt. Även om jag slaktar till husbehov så kan jag inte äta hur många kaniner som helst själv.

Jag har mark, byggnader och tid, är inte beroende av att det måste ge en lön men det får inte kosta för mycket heller dvs jag vill inte betala för att gynna marknaden. Mitt problem har varit att få kontakt med och kontinuitet med kontakt och leverans till slakteri, bor väl dumt till :P jag måste kunna få leverera mindre antal 20-50 kaniner och vara säker på att slakteriet tar emot då kaninerna är färdiga. Jag vill inte heller behöva åka 25 mil för att få lämna mina kaniner. Jag har också fått intrycket av att det är väldigt viktigt vad de väger och vad de är för ras för att man ska få leverera. Vi som avlar för att vi tycker att det är roligt, som vill ha bredd och variation i vår besättning och inte bara vita lantkaniner för de lönar sig bäst känns inte lika välkomna... Men om man kan tänka sig att ta emot ett gäng gottisar, väl uppfödda och jag är ok med att nalla på vinsten för den längre uppfödningstiden, är vi välkomna då?
Eftersom jag har flera ben på gården och går hemma och pysslar med djuren så kunde det vara väl värt då vi måste öka verksamheten/antalet djur då vi sålt korna och dragit ner på hästar. Vad gäller "produktionsraser eller iaf utställningsraser så upplever jag att kaninerna råkat ut för samma saker som ex katter och hundar dvs man har avlat så mycket på en specifik yttre egenskap att de inre kvaliterna liksom sundheten hos djuren blivit lidande.
Jag kommer aldrig att köra någon turbouppfödning a la Göstas kalkyl med fyra kullar per år osv, det är inte det viktigaste för mig men jag har möjlighet att dra upp kullar året om, som nuläget är nu så tar jag inte fram fler ungar än jag själv har behov av, vill ju inte stå med 100 kaniner som bara äter och inte går att sälja liksom (vilket iof inte verkar vara ngt problem men ändå), har fram till sommaren haft Fransk vädur och Blå wiener samt korsningar av dessa men har nu enbart lantraser och bevarandeaveln går först  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser