Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frivoliteter  (läst 3933 gånger)

Geinteupp

• Gäst
Frivoliteter
« skrivet: 12 dec-06 kl 17:30 »
Hej!

Är det någon som kan eller vet hur man gör, för att få till det när det gäller frivoliteter. Hade hittat en länk för 1 år sedan men den verkar vara nedlagd.

Har allt material hemma (garn och (kroken) kallar jag den)

Tacksam för alla tips bor i Göteborgstrakten.

P.S har lånat böcker på bibban men det är inte så lätt ändå D.S  

Hälsningar

Carina

hustigern

• Östergötland
Re:Frivoliteter
« Svar #1 skrivet: 13 dec-06 kl 15:15 »
Hej!

Nej, det är sannerligen inte så lätt att klura ut hur man gör, oavsett hur detaljerade bilderna i en bok är. Jag har själv varit i samma situation och det slutade med att jag hittade en dam som kunde visa mig.

Det finns en förening som heter Frivolitetsknuten (www.frivolitetsknuten.com). Där finns ett gäng inom föreningen som hör hemma i Göteborgstrakten. Någon av dem borde kunna hjälpa dig. Jag skickar dig ett tel och e-post privat. Kör det ihop sig totalt så ska jag till Göteborgstrakten på juldagen (stannar till annandagen - inte så lång tid och mycket släkt är det men finns hjärterum så går det nog att klämma in en stund). Hör av dig i så fall.

/Anneli

Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Geinteupp

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 dec-06 kl 16:44 »
Tack, Anneli det var en bra hemsida har kommit en bit på vägen.
Hälsningar Carina

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 12 jan-07 kl 01:44 »
Och knepigast av allt verkar vara att få tag på skyttlar i Sverige. Men bland webbutiker under länkar fanns ju jättevackra. Kul att se!

drömmer

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 jan-07 kl 13:37 »
Kul med frivoliteter!

Jag letar just nu efter mönster på brudkronor eller allra helst tiaror. Någon som vet vart/om det går att få tag på någonstans? (den stora dagen närmar sig)

hustigern

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 18 jan-07 kl 18:22 »
Hej Solros!

Elwy Persson och Gun Blomqvist har skrivit två böcker som kan finnas på bibliotek; "Frivoliteter" (Natur och Kultur, ISBN 91-27-05511-6, har mönster på tre brudkronor) och "Frivolitetsmönster" (LTs förlag, ISBN 91-36-01957-7, mönster på två kronor).

Kan också finnas på antikvariat eller bokhandlar (hittade faktiskt "Frivoliteter" på bokrean för några år sedan).

Har man testat på några mönster tidigare så är det inte så knepigt att slå brudkronor (man "slår" frivoliteter eftersom det är knutar och man ju faktiskt slår en knut, för de som inte är insatta och tycker att det låter knepigt).

Hör av dig om du stöter på problem, antingen med att hitta böckerna eller med mönstrena. Jag hjälper gärna till efter förmåga.

http://www.gullarpshantverksgard.se/entresida.html har material och böcker (står dock inget särskilt om brudkronor i texten om böckerna)

/Anneli
« Senast ändrad: 18 jan-07 kl 18:29 av hustigern »
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser