Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ungdjursboxar  (läst 2384 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
ungdjursboxar
« skrivet: 12 dec-06 kl 08:47 »
Är nu på gång med att bygga "boxar" till kaninungarna från 8 v fram till slakt. Frågan är bara: Hur stora vågar man på sig att bygga? Dvs hur många kullar kan man släppa ihop på en gång? Var inne på att släppa ihop två till fyra kullar åt gången. Då kan man ju dela på hanar och honor direkt vid 8 veckor.

Vad är det för mått man bör ha? Än finns väl inga klara regler. 0,35 m2 är väl för vuxna djur i grupphållning enl sällskapsdjursnormen.

Någon som har sina djur i boxar och har koll på ungefärliga mått. Jag vill ju inte bygga för smått.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Re:ungdjursboxar
« Svar #1 skrivet: 15 dec-06 kl 12:22 »
Hej Linda!

Jag har tjejer från sista kullen i 5-6 m², skulle nog duger för fler. Använder mina växthus för ungdjursgrupper under vintern, det kan bara rekommenderas!

Varför snåla med plats, det blir ju bättre muskler om de rör på sig ... och mindre slagsmål.

Killar har jag 2 och 2 på 2m² tills de blir slaktmogen eller det blir slagsmål. Vill jag har kvar en av de tar jag bort underlägsna grabben när de rycker ihop, annars slaktas båda.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 22 dec-06 kl 09:26 »
Jag har aldrig hanar till sammans... då det bara brukar sluta med slagsmål och att de kastrerar varandra...
de brukar få varsin bur så de kan prata o se varandra genom galllret..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 09 jan-07 kl 12:15 »
Jag har ofta hanar ihop från det att de är små utan problem. Har ungdjursboxar/burar. Hanar går ofta tillsammans tills de är 12-14 veckor (ibland längre om det ser ut att gå bra) sedan flyttas de till egna burar eller att de sitter med ungre honor ett tag till innan de får egen bur eller slaktas tidigt.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #4 skrivet: 09 jan-07 kl 15:47 »
När är bästa åldern för slakt...?  Jag har mina 5 hanar ihop i en box som är 3 * 2 meter. De jagar varandra ibland men jag har inte sett att de slåss på riktigt. De är födda 23 september.
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Beorn

« Svar #5 skrivet: 09 jan-07 kl 19:23 »
Jag har honor för sig och hanar för sig upp till 12-20 veckors ålder, beroende på när de är slaktfärdiga. Ca 4/m2 när deär 8 veckor och 1-2 per m2 när de är 12 veckor eller mer. När man har dem tillsammans från de är unga, så är rangordningen ordnad och det blir aldrig slagsmål och sällan ens smågruff.

2 kg brukar vara en bra levandevikt för slakt. Blir ca 1,2 kg  (ca 80% kött) +lever och njurar.  Eftersom kaninerna blir "klara" vid olika tidpunkter, så kan man ta en eller två i veckan. Dvs slaktflocken minskar vartefter de behöver större utrymme .

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #6 skrivet: 11 jan-07 kl 14:54 »
Jag har upplevt att hanar som växer sakta även blir könsmogna senare, så då bråkar de inte.

Däremot ska man undvika att ha honor i buren brevid för då "upptäcker" hanarna att de är hanar...

Mina boxar börjar bli klara, de fick måtten 75 x 185 cm, för det stämde bra med utrymmet. Men jag gjorde flyttbara mellanväggar och då kan jag göra boxarna större om det bli nödvändigt. De blir då 150 x 185 cm.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 12 jan-07 kl 02:13 »
Slaktvikter. Beorn säger 2 kg, jag menar att bortåt 3 kg är bra levandevikt. tidigare ville mina kunder ha kaniner som väger 1½ kg, men det är nu på väg ner, och även kaniner på 1 kg är säljbara.

Det utbyte jag får vid slakten är runt 50 %, inte som Beorn, runt 60 %.

I och för sig låter jag mina hänga 1 dygn innan jag packar dem,  tar bort binjurar etc. Detta kanske förklarar skillnaden?

Edgar

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #8 skrivet: 12 jan-07 kl 09:20 »
OK! Men åldersmässigt, hur gamla är det ok att de blir innan man slaktar? Försämras kvaliteten på köttet efter en viss ålder?
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 12 jan-07 kl 22:55 »
OK! Men åldersmässigt, hur gamla är det ok att de blir innan man slaktar? Försämras kvaliteten på köttet efter en viss ålder?

Jag har slaktat kaniner som varit från 3 månader till 4 år. Någon större skillnad på smaken har jag inte märkt, men ju större/äldre kanin, desto grovtrådigare kött.

Slakterierna ger mer betalt för djur under ett år, än över, så det går väl någon slags gräns där  ;)

Vill du ta vara på skinnen så vänta tills de är 6 månader iaf, annars är huden så tunn, så tunn. Helst skall det vara vinterpäls också.
Landsflykting i storstan...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 13 jan-07 kl 00:30 »
Hej!

Vi inom Sveriges kaninproducenters förening (www.kanin.se) som håller på med slakt får marknadsföra oss med föreningens logo, om vi följer regelverket, som om ålder säger att kaninerna skall vara mellan 10 veckor och 10 månader gamla vid slakt.

10 veckor för att i möjligaste mån undvika "broileruppfödning" och vad skälet till 10 månader var har jag dessvärre glömt.

Kötten behöver lite längre koktid, och är lite grövre på gamla djur.

Edgar

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 2 användare (1 dolda)
Allt i allo

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser