Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa höns: Lantras eller Wyandotte?  (läst 14730 gånger)

Silvermyran

• Skåne
Skaffa höns: Lantras eller Wyandotte?
« skrivet: 16 aug-12 kl 17:57 »
Jag funderar på att skaffa höns, 5-6 st och en tupp. Såg Wyandotte på en hönsbytardag och tycker att de är himla fina, har läst att de värper bra med. Och så finns det ju en rad lantraser, kanske är det ett alternativ? Vi bor på landet och de kommer att få en del av stallet som hönshus och en stor hönsgård. Förmodligen kommer de att gå helt lösa på tomten också, ifall vi tycker att det fungerar. Har läst om genbanker och tycker det vore intressant att vara med och bevara en ras, samtidigt som det kanske är lite krångligt om man mest är ute efter att få ägg från glada höns.

Om jag skulle skaffa Wyandotte och få hönorna att ruva fram lite kycklingar, går det att sälja så att man inte får för många? Eller är det svårare än med genbankshöns?

Vad är era erfarenheter och tankar om genbank eller en "vanlig" hönsflock?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Skaffa höns: Lantras eller Wyandotte?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-12 kl 18:12 »
Hönekycklingar är alltid lätta att sälja.

Genbankerna är tyvärr lite fyrkantiga och har regler kring åldern på kycklingar som säljs, samt att man inte kan sälja avelsägg, som kan ingå i genbanken. Och så är det nästan omöjligt att ha genbank och samtidigt ha andra raser. Men många av raserna är vackra och foderekonomiska och det är viktigt att de bevaras.

Wyandotterna växer bra på ganska lite foder, värper bra för att vara en kombinationsras, tupparna blir stora och fina att äta. De finns i många fina färger. Och vill man kan man ha andra raser också, sålänge man håller dem åtskilda eller bara har tupp av en ras och äggen är lätta att skilja åt, då får man fortfarande renrasiga och säljbara ägg/kycklingar.

Bilder på några av mina wyandotter, och deras ägg (det vita ägget är ett köpeägg för referens).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #2 skrivet: 16 aug-12 kl 18:13 »
vi har wyandotte stora.
varför vi har dom är för jag föll för deras utseende från början och efter haft en flock med dv så älskar jag deras lugna sätt och dom är trevliga. dom blir bastanta och lägger bra med ägg så det är både köttfågel och man får mycket ägg av dom. dock så är befruktningen lite sådär.
jag var lite inne på bevaranderas men kände att jag inte har intresset och tiden att själv lägga på det på hönsen (vi har redan linderödare som är genbankade) och så fanns det inte någon ras som jag riktigt föll på så som wyandotten att jag ville ha den själv. alla höns är ju roliga att kika på annars =)

man får helt enkelt känna efter vad man tycker själv. finns ju dom som köper några av varje ras och låter gå i en stor flock och det är ju fint det med =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 16 aug-12 kl 18:16 »
Jag har haft både ock samtidigt.
Dv Wyandotte och Hedemora.
Hade en Wyandottetupp till alla tanterna en säsong eftersom det fattades en hedemoratupp.
DOCK tyckte jag att äggen är så lika att jag skilde dem åt under avelssäsongen.
raserna påminner om varandra i sättet.
Lugna och trevliga.
Man kan med lätthet ha båda.
« Senast ändrad: 20 aug-12 kl 14:47 av Lycka »
Hedemorahöns

Krågedal

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 16 aug-12 kl 18:24 »
Hej. Välkommen i "gänget"!. Jag har "bara" erfarenhet av Lantrasen Kindahöns, men intresset av att ha höns (oavsätt vilken ras )tilltar...  Klart jag rekommenderar någon av "våra" svenska lantraser, det behövs flera "bevarare och genbanker", det är några "regler" man åtar sig att hålla sig till, men det är för att garantera renrasighet. Tänk också på att "lantraserna " är vana vid vårat svenska klimat!, och naturligt försvara sin flock från rovdjur. Även bra födosökare är dem, de flesta har ruvvilligheten kvar, och de ska ruva om de vill!
Själv så tycker jag det  är roligt och givande att ha Kindahöns, dels så hjälper jag dem (bevarar) jag tycker det är kul att visa upp dem och prata höns. Det är sådan lycka att se när de värper och när de visar nu ska de ruva! sen så ljuvligt när det kommer kycklingar... Sen får man nya vänner som vill köpa och prata höns med...
 Har du varit på "våran" sida? www.kackel.se
Lycka till med ditt val... Therese
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Krågedal

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 16 aug-12 kl 18:27 »
Tycker det är helt naturligt att kycklingarna SKA gå med sin mamma tills de är 8 veckor, då lär de sig vad en höna/tupp ska kunna (försvara sin flock) leta mat m.m !
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 16 aug-12 kl 18:36 »
Det kan man ju tycka. Men kycklingar lär sig allt det helt själva också, om de lever i en omväxlande miljö.

Naturruvade kycklingar är ju bra om man ska ha dem själv, men när man flyttar runt på levande djur, så flyttar man också runt på smittor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 aug-12 kl 18:56 »
Smittspridningstvånget i genbankerna är verkligen ett sorgeämne.

FM

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 16 aug-12 kl 22:08 »
När det gäller naturruvade och maskinruvade kycklingar märker jag ingen skillnad. Sedan är det inte alltid en hönmamma behåller sina ungar så länge samt att endel pickar ihjäl sina kycklingar etc...

Varför inte köra på båda raserna?

:)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 17 aug-12 kl 00:57 »
Det måste finnas regler i en genbank om vi ska kunna bevara våra lantraser utan inkorsning. Reglerna kan tyckas vara "fyrkantiga" men det skulle bli kaos utan regler. Att kunna föröka sig på naturlig väg är en viktig lantrasegenskap. Därför prioriteras naturruvning framför maskinkläckning. Bara för att man i första hand vill handla med levande djur som man kan se är friska och fria från defekter betyder det ju inte att det råder "smittspridningstvång". Dessutom kan undantag (dispens) beviljas vad gäller äggutbyte, men det är korrekt att det inte råder full frihet att handla med "genbanksägg". Det är också korrekt att man inte får sälja kycklingar/ällingar/gässlingar under 8 veckor OM de inte har sin mamma med sig, för då går det alldeles utmärkt. En del gör också på det viset. Vill man inte sälja hönan kan man låna ut henne och sen ta tillbaks henne. Vill man vara med och bevara en svensk lantras måste man följa de regler som finns i genbanken. Jag tycker inte de är "fyrkantiga" och jag tycker inte de är speciellt krångliga utan snarare självklara.   
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 aug-12 kl 10:25 »
Dessutom kan undantag (dispens) beviljas vad gäller äggutbyte, men det är korrekt att det inte råder full frihet att handla med "genbanksägg".

Det är bara en förskönande omskrivning av "smittspridningstvång". Du vet det, jag vet det, alla vet det. Smittspridningstvånget har inga uppsidor över huvud taget.

Eurydike

• Småland
« Svar #11 skrivet: 17 aug-12 kl 12:42 »
Det är bara en förskönande omskrivning av "smittspridningstvång". Du vet det, jag vet det, alla vet det. Smittspridningstvånget har inga uppsidor över huvud taget.
Det låter som om alla hönsbesättningar lider av olika smittor och ohyra. Finns det inte friska flockar någonstans man kan köpa ifrån?
Det är väl heller inte så att man behöver köpa nya djur hela tiden.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 aug-12 kl 13:16 »
Det låter som om alla hönsbesättningar lider av olika smittor och ohyra. Finns det inte friska flockar någonstans man kan köpa ifrån?

Det vet man inte. Precis som man inte vet om man kommer att bli överkörd om man går över vägen med förbundna ögon. Om man kan gå över vägen med öppna ögon, utan att det orsakar några andra nackdelar, gör man självklart det istället.

Jag tycker att du har fel Ulric. Vet åtminstone ett fall där en frisk besättning fick ta in ägg just för att den besättningen aldrig haft någon ohyra.

Ronny skrev nyligen att en ny besättning (som per definition är smittfri) inte kan börja med ägg för att undvika smitta. Om Ronny har fel blir jag givetvis glad.

Ronny

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 17 aug-12 kl 15:34 »
Jag tycker att ditt resonemang är rent teoretiskt Ulric. Det skulle innebära att man BARA skulle få handla med ägg. Dessutom kan flera sjukdomar spridas via det inre av ägget, tex den nu aktuella hönstyfusen. Som jag tidigare skrev så är det inte tillåtet att ta in "genbanksägg" hur som helst till en ny eller etablerad genbanksbesättning. Det finns flera skäl till det och det har jag också tidigare försökt förklara. Ordet tvång kan du stryka ur ditt nya tuffa uttryck, eftersom dispens kan lämnas om särskilda skäl föreligger. Dessutom låter det som att man tvingade folk att ta in djur från besättningar som uppvisat sjukdom. I själva verket är det precis tvärtom. En genbanksbesättning som haft utbrott av någon sjukdom kan sättas i karantän med försäljningsstopp. Det beror ju givetis på vad det är för en sjukdom. Kalkben är ju tex ingen sjukdom. Ett skäl för dispens skulle jag kunna tänka mig vore om en genbanksbesättning av särskilt bevarandevärde skulle få utbrott av tex ILT (ILT smitta sprids till skillnad från hönstyfus inte via det inre av ägget). Då tror jag säkert att man skulle ge dispens för att kunna ta "genbanksägg" därifrån. När du skriver "smittspridningstvång" så gör du dig bara löjlig!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 17 aug-12 kl 17:47 »
Jag har också stor Wyandotte och är så himla nöjd med mitt rasval :)

Trevliga höns och tuppar, sociala och lugna. Jag får bra oftast med ägg och de är ruv-villiga (man får vakta på dem så att ingen lägger sig nånstans). Stora tuppar med mycket kött på som sagt, och vackra färger till flugbindningen som extra-bonus.

Angående skillnad på maskinruvade och naturruuvade kycklingar så har inte jag heller märkt någon skillnad - däremot på uppfödda under lampa eller under höna. Jag kläckte ett gäng i äggkläckaren i våras och flyttade ut under surhönor. Två blev dock kvar eftersom den tilltänkta mammahönan inte alls ville ha några kycklingar och dessa växte upp under värmelampa. De är fortfarande i dag mycket tydligt mindre än sina kullsyskon som kläckte samtidigt för 12 veckor sedan. Vad det beror på vet jag inte, de lamp-uppfödda har fått startfoder, undulatfrö, hackat ägg, grönsaker och gräs medan de med mammor har fått gå med flocken sedan de var torra efter kläcket.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 aug-12 kl 12:23 »
Jag tycker att ditt resonemang är rent teoretiskt Ulric. Det skulle innebära att man BARA skulle få handla med ägg. Dessutom kan flera sjukdomar spridas via det inre av ägget, tex den nu aktuella hönstyfusen. Som jag tidigare skrev så är det inte tillåtet att ta in "genbanksägg" hur som helst till en ny eller etablerad genbanksbesättning. Det finns flera skäl till det och det har jag också tidigare försökt förklara. Ordet tvång kan du stryka ur ditt nya tuffa uttryck, eftersom dispens kan lämnas om särskilda skäl föreligger. Dessutom låter det som att man tvingade folk att ta in djur från besättningar som uppvisat sjukdom. I själva verket är det precis tvärtom. En genbanksbesättning som haft utbrott av någon sjukdom kan sättas i karantän med försäljningsstopp. Det beror ju givetis på vad det är för en sjukdom. Kalkben är ju tex ingen sjukdom. Ett skäl för dispens skulle jag kunna tänka mig vore om en genbanksbesättning av särskilt bevarandevärde skulle få utbrott av tex ILT (ILT smitta sprids till skillnad från hönstyfus inte via det inre av ägget). Då tror jag säkert att man skulle ge dispens för att kunna ta "genbanksägg" därifrån. När du skriver "smittspridningstvång" så gör du dig bara löjlig!

Suck. Ronny byter ämne, fantiserar, låtsas missförstå och bygger halmgubbar. Det vanliga batteriet med rökridåer, således.

Ingen har påstått att ett avskaffat smittspridningstvång innebär att man "BARA" får handla med ägg. Det är något du hittat på själv. Att avskaffa ett tvång är inte detsamma som att införa ett annat.

Ingen har heller föreslagit att det skall vara tillåtet att ta in genbanksägg "hur som helst". Det har du också hittat på själv. Handeln med genbanksdjur bedrivs väl inte "hur som helst" idag? Varför låtsas du att handel med genbanksägg måste bedrivas hur som helst?

Det låter inte alls som att man är tvingad att ta in djur från djur som redan haft utbrott av sjukdomar. Återigen är det något du fantiserat ihop själv. Verkligheten är att man inte vet om en besättning är smittad eller inte, men man vet att många sjukdomar och parasiter inte smittar via ägg.

Jag har ingen anledning att stryka ordet "tvång" ur "smittspridningstvång", eftersom det rör sig om ett smittspridningstvång. Att du kallar det "tufft" visar att du inte har ett enda hållbart argument för att behålla tvånget. Inte ett enda. Noll. Och du vet det.

JBF

• Småland
« Svar #16 skrivet: 19 aug-12 kl 14:37 »
Nu tycker jag att den här diskussionen halkat långt bort från trådskaparens ämne...

Ja, det har den verkligen gjort! Jag vill till ts bara säga att jag inte alls uppfattar genbanksreglerna som varken stelbenta eller fyrkantiga! Det är bara common sense enligt mig! Att byta djur hipp som happ är inte direkt smittskyddssmart vare sig det gäller lantrashöns, wyandotter eller kaniner!

Vill man ge hönshållandet en extra dimension, och förstår att man genom sitt hönshållande kan göra skillnad på rasers fortlevnad eller ickefortlevnad så är en flock lantrashöns i genbank det enda rätta!  ;)

//JBF, med Ölandshöns i genbank.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 19 aug-12 kl 14:51 »
Jag vill till ts bara säga att jag inte alls uppfattar genbanksreglerna som varken stelbenta eller fyrkantiga!

Är du för eller emot smittspridningstvånget?

JBF

• Småland
« Svar #18 skrivet: 19 aug-12 kl 17:59 »
Är du för eller emot smittspridningstvånget?
Sluta larva dig. Häromdagen hörde jag ifrån en som hade genbank. Han hade sålt avelsägg (utan någon som helst dispens från föreningen) till någon annan, denne hade kläckt fram en hög kycklingar och sålt dem till en tredje person. Nu hade den tredje personen hör av sig till genbanksinnehavaren och ville ha genbanksintyg...  :o
Du menar att man borde tillåta denna handel? Vem kan garantera vad som har skett efter det att äggen lämnade redet hos genbanksinnehavaren??
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 19 aug-12 kl 19:03 »
Sluta larva dig. Häromdagen hörde jag ifrån en som hade genbank. Han hade sålt avelsägg (utan någon som helst dispens från föreningen) till någon annan, denne hade kläckt fram en hög kycklingar och sålt dem till en tredje person. Nu hade den tredje personen hör av sig till genbanksinnehavaren och ville ha genbanksintyg...  :o
Du menar att man borde tillåta denna handel? Vem kan garantera vad som har skett efter det att äggen lämnade redet hos genbanksinnehavaren??

Vem är det som skall sluta larva sig egentligen? Den som försöker föra en seriös diskussion eller den som vägrar? Är du för eller emot obligatorisk smittspridning?

Varför låtsas du att jag tycker man skall tillåta okontrollerad handel med avelsägg? För att Ronny låtsas att jag tycker det? Om två ljuger som en häst travar, blir det sant då? Blir det trovärdigt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser