Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallning med vit herdehund  (läst 16438 gånger)

Vargerik

  • Gäst
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #20 skrivet: 18 aug-12 kl 13:45 »
Tack Vilse. Du är alltjämt min idol! :)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #21 skrivet: 18 aug-12 kl 16:19 »
Schäfrar användes som "Gränsvallare" dvs de vaktade en gräns av betesmarken. Såg till att inga djur gick ut i grannens havreåker t ex. Herden visade hunden var fåren skulle gå (eller inte fick gå) och sedan skötte hunden jobbet. Istället för staket, alltså...

Det är nog den egenskapen som gör att schäfrar nuförtiden används till att vakta andra saker också...

Jo detta har jag läst om! Min förra Schäfer var också vääääldigt noga med just detta!
Ingen hade lärt henne, men i brist på annat att göra så uppfann hon sin egen dagliga sysselsättning: Hålla reda på att djuren var på rätt sida om staketet! Ve den get eller häst som gick för nära staketet! Ännu värre om någon get skulle få för sig att sticka huvudet genom staketet. Då sprang hon genast dit och skällde ut dom. och hon hade råkoll på "sina" staket!  ;D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #22 skrivet: 18 aug-12 kl 17:17 »
Vilket i varje fall getter lär sig kvickt, och sen är det inget mer sånt jobb för hunden!  ;)

Mycket väl uttryckt, TiB!  Jag blev glad av att läsa din beskrivning!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kbh

  • Gäst
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #23 skrivet: 19 aug-12 kl 10:39 »
Jag har läst på om denna ras ordentligt :)

det fins brun schäferägare som säjer at vita aldrig funnits.
det finns vit herdehundsägare som påstar detta är en helt annan hund,,förklaar detta då det är samma hundar som startat rasen och inget vitt har blandats in.

Vita herdar i dag som är krit kritvita har oftast varit vita i kanske 2-8 generationer men det är ju bara färgen och inte hunden eller kroppen eller lynnet :)
Finns inget som heter  vit herde hund inte i Sverige i vart fall det är inget annat än en vit schäfer så har det alltid varae  så var för ska det snackas om som att det är en egen ras vilket det inte är och kommer väll aldrig bli häller .Ja mins en och annan vit  redan på 60talet . Så vit herde hund är inget anat än hitte på ord  .

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #24 skrivet: 19 aug-12 kl 11:08 »
Du har antagligen helt rätt, Dbs, men hur ska man kunna få Kennelklubben att fatta det?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gullregn

  • Gäst
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #25 skrivet: 19 aug-12 kl 11:20 »
Du har antagligen helt rätt, Dbs, men hur ska man kunna få Kennelklubben att fatta det?

När hela världen,,
det finns två kennelklubbar: UKC United Kennel Club och FCI Federation cyn nånting,,

UKC är största hundklubben i världen,,tätt följt av FCI som SKK och SBK lyder under.

I UKC finns mina hundar reggade som White Shepherd,,vit schäfer.
I FCI så döptes rasen till schweitzisk schäfer för at göra färgskillnaden det enda skillnaden mellan en bryn tysk schäfer.
I sverige hade brunschäferavlarna ideer om att det INTE skulle få heta schäfer trots att ALLA andra kennelklubbar kallar dom vita för schäfer/shepherd.

Några knasluvor i sverige krävde nytt namn och det blev herdehund.
Det uppstod schism i schäfer världen,,i sverige,,om att det fanns vissa som hada vitingar som absolut inte ville heta vit herdehund utan ville vara vit schäfer och dessa har idag en egen rasklubb utanför SKK.

Det finns folk inom både vit herdehund och vit schäfer som tror det är olika raser!!   ::) :o ::) ::) ::) ??? ??? KNASLUVOR!
Det finns också folk inom bägge lägrena som vet och förstår och har kännedom om historien.

det föds än i dag vita ur bruna schäfrar men et tystas ner!

i uppfödarböcker stod det: ha en hink vatten framme när brunschäfern valpar så nui kan ta hand om vita valpar direkt  FY FAN!
detta är i böcker efter att några har varit inne o kluddat o ändrat i regler om färgen.
I börjabn var färgn tillåten hursomhelst och det var brukset som var det intressanta och INTE färgen.

Det konstiga är at det föds ju även vita boxrar lite då och då men där gömmer INTE uppfödarna detta fakta trots att färgen inte är ok enligt önskemål utan det talas öppet om vita valpar i bruna kullar   :-*


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #26 skrivet: 19 aug-12 kl 11:27 »
Åkej, jag ändrar till:

Du har antagligen helt rätt, Dbs, men hur ska man kunna få Svenska Kennelklubben att fatta det?

Bättre så?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #27 skrivet: 19 aug-12 kl 11:44 »
Åkej, jag ändrar till:

Du har antagligen helt rätt, Dbs, men hur ska man kunna få Svenska Kennelklubben att fatta det?

Bättre så?

Fast vad är nackdelen med att dom vita avlas för sig i en egen Rakryggad ras?
http://www.vitherdehund.com/om-rasen/historik
Är det bättre att dom stoppas i en vattenhink ???
Själv tycker jag svarta eller grå bruksschäfrar är snyggast av allt :-[
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #28 skrivet: 19 aug-12 kl 12:36 »
Fast vad är nackdelen med att dom vita avlas för sig i en egen Rakryggad ras?
http://www.vitherdehund.com/om-rasen/historik
Är det bättre att dom stoppas i en vattenhink ???
Själv tycker jag svarta eller grå bruksschäfrar är snyggast av allt :-[
Mvh
Charlotte


En frifräsare som jag besöker bara en appellplan om jag av någon anledning skulle bli beordrad dit, t ex som fodervärd för försvaret. I övrigt ser jag den som en tummelplats för inbördes beundran och en verxtad för kukmäteri av hundar som avlats för fysisk disfunktion och medgivande av mentala defekter.
Om en hund är svart, vit, grå eller blå borde ha mindre betydelse. Att den kan sträcka ut bakbenen vid språng och få tillräckligt med luft måste va viktigare.

Jag har ännu inte träffat en hund som är idiot, bara hundägare. Lättast är de att känna igen på sina spikraka koppel.
« Senast ändrad: 19 aug-12 kl 12:40 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #29 skrivet: 19 aug-12 kl 12:37 »
Fast vad är nackdelen med att dom vita avlas för sig i en egen Rakryggad ras?
http://www.vitherdehund.com/om-rasen/historik
Är det bättre att dom stoppas i en vattenhink ???
Själv tycker jag svarta eller grå bruksschäfrar är snyggast av allt :-[
Mvh
Charlotte


Håller med charlotte. Vet inte varför folk blir så upprörda över att det finns så många olika inriktningar på Schäferaveln. Uppenbarligen finns det många olika viljor som bråkar om hur en Schäfer ska se ut och vara, och att man delar upp rasen i flera läger där varje läger får avla efter sina syften är väl bara bra?.
Det finns en schäfer för varje behov!
Det finns folk som vill ha en kritvit schäfer med mjukare temperament som passar utmärkt som sällskapshund och utställningsring, och det finns folk som vill ha en skarp schäfer med valfri färg och rak rygg med av/på-knapp och enorm kamplust, dådkraft och gripande som passar utmärkt till all form av tjänstehundsutövning, och det finns folk som bara vill ha en brun strömlinjeformad räkschäfer med svart sadel och svart mask som passar utmärkt till att springa i utställningsringen med krokiga bakben och se "fin" ut, samt träna lite bruks och lydnad med i den mån fysiken klarar och orkar det. Att ena dessa människor att avla schäfern med samma målsättningar är ohållbart, det är mycket mycket bättre att man delar upp rasen så att entusiaster och uppfödare kan få sträva åt det håll de anser är bäst.

Själv sållar jag mig till en egen grupp människor som vill ha en "urpsrungligare" variant av Schäfer av valfri färg som duger till det arbete den var ämnad för från början : vallhund/gränsvaktare, väktare och lojal vän! Självklart med en sund kroppsbyggnad och en sund mentalitet, vill absolut inte ha något "bruksmonster" till gårdshund... inte heller en vek liten pipig räkstjärt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #30 skrivet: 19 aug-12 kl 15:49 »
Fast vad är nackdelen med att dom vita avlas för sig i en egen Rakryggad ras?
http://www.vitherdehund.com/om-rasen/historik
Är det bättre att dom stoppas i en vattenhink ???
Själv tycker jag svarta eller grå bruksschäfrar är snyggast av allt :-[
Mvh
Charlotte
Det är väl just det vi vänder oss emot.  Om vanlig schäfer "fick" ha vilken färg som helst, bara den har bra lynne och god hälsa, då skulle problemet med "vattenhink" inte finnas ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kbh

  • Gäst
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #31 skrivet: 19 aug-12 kl 16:00 »
När hela världen,,
det finns två kennelklubbar: UKC United Kennel Club och FCI Federation cyn nånting,,

UKC är största hundklubben i världen,,tätt följt av FCI som SKK och SBK lyder under.

I UKC finns mina hundar reggade som White Shepherd,,vit schäfer.
I FCI så döptes rasen till schweitzisk schäfer för at göra färgskillnaden det enda skillnaden mellan en bryn tysk schäfer.
I sverige hade brunschäferavlarna ideer om att det INTE skulle få heta schäfer trots att ALLA andra kennelklubbar kallar dom vita för schäfer/shepherd.

Några knasluvor i sverige krävde nytt namn och det blev herdehund.
Det uppstod schism i schäfer världen,,i sverige,,om att det fanns vissa som hada vitingar som absolut inte ville heta vit herdehund utan ville vara vit schäfer och dessa har idag en egen rasklubb utanför SKK.

Det finns folk inom både vit herdehund och vit schäfer som tror det är olika raser!!   ::) :o ::) ::) ::) ??? ??? KNASLUVOR!
Det finns också folk inom bägge lägrena som vet och förstår och har kännedom om historien.

det föds än i dag vita ur bruna schäfrar men et tystas ner!

i uppfödarböcker stod det: ha en hink vatten framme när brunschäfern valpar så nui kan ta hand om vita valpar direkt  FY FAN!
detta är i böcker efter att några har varit inne o kluddat o ändrat i regler om färgen.
I börjabn var färgn tillåten hursomhelst och det var brukset som var det intressanta och INTE färgen.

Det konstiga är at det föds ju även vita boxrar lite då och då men där gömmer INTE uppfödarna detta fakta trots att färgen inte är ok enligt önskemål utan det talas öppet om vita valpar i bruna kullar   :-*
Vist är det så men likt förbenat så är det ren schäfer rent genetiskt eller ?

 

kbh

  • Gäst
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #32 skrivet: 19 aug-12 kl 16:05 »
Det är väl just det vi vänder oss emot.  Om vanlig schäfer "fick" ha vilken färg som helst, bara den har bra lynne och god hälsa, då skulle problemet med "vattenhink" inte finnas ...
Ungefär så ja bryr mig bara hur den är mentalt och kroppsligt    .Då är det väll bättre att dom där utslätnings rabiata stolarna som vi ha en schäfer som ser ut som en skidbacke med mentala defekter att dom bytte namn.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #33 skrivet: 19 aug-12 kl 16:48 »
Ja, vi är nog alla överens om att det är förkastligt att dränka en valp bara för att den har fel färg. Över huvudtaget tråkigt att man avlar efter ett specifikt utseende eller en specifik färgsättning. En bra hund har ju ingen färg. Tråkigt nog verkar det som det är mycket färgfokus hos både utställningsschäfer-folket, och självfallet hos vit herdehunds-folket (över huvudtaget mycket utställningsfokus där verkar det som). Om man istället avlade på vilka egenskaper som var viktiga, eller funktion hos hunden, så skulle säkert rasen vara friskare och sundare.

men nu handlar egentligen denna tråden om vallning med vit herdehund!
Jag skulle gärna diskutera jämförelser mellan schäfer/bruksschäfer, vit herdehund och andra kroppsvallande raser när det gäller just vallningsbiten, för jag är fortfarande av den uppfattningen att deras egenskaper skiljer sig åt en hel del, och det måste ju ha betydelse för hur hunden funkar som vallhund? Anledningen att jag valde just vit herdehund, och inte en "vanlig Schäfer" trots att jag älskar rasen och gärna hade haft en bruksschäfer att träna till allt möjligt, beror på att jag köpte idén som sprids om vit herdehund - att den är mer lik "ursprungsschäfern" egenskapsmässigt, till skillnad från t.ex bruksschäfer som är starkt avlad för att funka som en bra tjänstehund. Detta fick mig att tro att jag är bättre ute med en vit herde än en schäfer, om syftet är att testa vallning.... Men å andra sidan så är det lite som ett lotteri oavsett vilken linje eller ras jag väljer inom Schäfern, för ingen av dessa raser har ju blivit avlade mot att valla på sista tiden så man vet aldrig om den kommer fungera i praktiken. (förutom i Frankrike, där vit herde tydligen används ofta som vallhund, vet inte om man avlar mer på arbetande hundar dock)

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #34 skrivet: 19 aug-12 kl 17:04 »
Jag har en bruksschäfer hane som verkligen är en bruksschäfer både i kroppen och knoppen, och wow vilken hund det är. Han är av rena tjänstehundslinjer och har en enorm arbetsmotor men hjärtat på rätt ställe men han kräver en hel del. På en utställning skulle han åka ut bakvägen med en fet nolla men jag vill ha en arbetande hund. Vi tävlar en del och han går som specialsöktjänstehund.
Jag anser att schäfer är en bruks/tjänstehund och förstår verkligen inte varför utställningsmänniskorna vill sabba rasen så fullständigt med sina räkor, det finns så många trevliga sällskapshundar så varför väljer de inte en sån ras och springer vänstervarv med och pyssla med pälsen. Så låt schäfern vara den fantastiska arbetshund som det är  >:D

Har träffat en del vita herdehundar och jag gillar de, vita nallebjörnar som är trevliga men i mina ögon vad en schäfer är så är de inte en schäfer men jag tycker de är jättefina.

Hippievagnen- min bruksare har mycket vall i sig och vi vallar en hel del. Han kan framförallt stänga för men även runda och hämta djur som går från flocken på kommando. Tyvärr kan jag för lite om vallning så jag gör säkert en hel del tokiga saker så med rätt träning hade han säkert kunna bli jätteduktig.

Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #35 skrivet: 19 aug-12 kl 17:08 »
Måste också tillägga att han är urgo med alla djur på gården. Vi kan ha hönsen lösa, han apporterar vaktlar som rymmer oskadda och pysslar om lamm och killingar. Folk blir förvånade när han är en tuffing annars i arbete. Han patrullerar lösa hemma och har full koll på allt men jag behöver aldrig vara orolig att han ska nypa något djur. Men han säger till getterna hårdhänt om de försöker bryta sig ut...
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #36 skrivet: 19 aug-12 kl 20:59 »
Måste också tillägga att han är urgo med alla djur på gården. Vi kan ha hönsen lösa, han apporterar vaktlar som rymmer oskadda och pysslar om lamm och killingar. Folk blir förvånade när han är en tuffing annars i arbete. Han patrullerar lösa hemma och har full koll på allt men jag behöver aldrig vara orolig att han ska nypa något djur. Men han säger till getterna hårdhänt om de försöker bryta sig ut...

Låter ju helt underbart om man vill ha en hjälpreda på gården :) Har kanske fått för mig att bruksschäfrar blir stressade som attan av att vara gårdshund utan ständig styrning för att de hela tiden vill jobba intensivt med något. Du skriver att han "kräver en hel del", kanske är det detta jag menar... att de hela tiden söker en uppgift tack vare intensiv arbetsglädje? Det kan vara en guldgruva för den som orkar ge den uppgifter att göra hela dagen, men kanske blir jobbigt om man inte har ständig tillgång på aktivering?
 Kanske är det här med "av och på-knapp" extra viktigt för en hund som ska funka bra att sköta sig själv lös på gården? Min förra schäfer var en riktig utställningsschäfer, och var ganska nervöst lagd, hade väl inte riktigt den här on/off-knappen, var ständigt på jakt efter något att göra, fick myror i huvudet av att vara stilla... Nuvarande hundvalpen har betydligt lättare för att koppla av ensam i trädgården, men å andra sidan har hon väl inte en motor och arbetslust som går att jämföra med en bruksschäfer heller. Det finns för- och nackdelar med allt!

Vargerik

  • Gäst
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #37 skrivet: 19 aug-12 kl 21:22 »
Låter ju helt underbart om man vill ha en hjälpreda på gården :) Har kanske fått för mig att bruksschäfrar blir stressade som attan av att vara gårdshund utan ständig styrning för att de hela tiden vill jobba intensivt med något. Du skriver att han "kräver en hel del", kanske är det detta jag menar... att de hela tiden söker en uppgift tack vare intensiv arbetsglädje? Det kan vara en guldgruva för den som orkar ge den uppgifter att göra hela dagen, men kanske blir jobbigt om man inte har ständig tillgång på aktivering?
 Kanske är det här med "av och på-knapp" extra viktigt för en hund som ska funka bra att sköta sig själv lös på gården? Min förra schäfer var en riktig utställningsschäfer, och var ganska nervöst lagd, hade väl inte riktigt den här on/off-knappen, var ständigt på jakt efter något att göra, fick myror i huvudet av att vara stilla... Nuvarande hundvalpen har betydligt lättare för att koppla av ensam i trädgården, men å andra sidan har hon väl inte en motor och arbetslust som går att jämföra med en bruksschäfer heller. Det finns för- och nackdelar med allt!

Jag har och har haft ett antal "heta" bruks/tjänsteschäfrar.. I början har jag kört upp dressyr/IPO/spår.. Med tiden har jag tyvärr blivit lat och haft annat som har tagit upp min tid. Hundarna har efterhand övergått till rena gårdshundar. De ligger på gräsmattan och håller kollen, ser till att inga barn/kattungar kommer för nära vägen eller sjön, välkomnar besökande med ärliga avsikter med svansviftningar, visar hela garnityret åt folk i skumma ärenden (jehovas, vita skåpbilar med konstiga reg-skyltar) leker med traktens barn..

Jag måste säga att alla har varit utomordentligt harmoniska och goa hundar även om de inte får spåra eller bita i skyddsarm 10h/dygn. Jobbet som gårdshund verkar helt klart ge dem den livsuppgift en hund så väl behöver. Jag är av den tron att en hund behöver två saker (som är exakt lika viktiga) för att må bra och trivas: Motion & känna att den "är med i gänget" - dvs ingen jävla hundgård utom i nödfall!

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #38 skrivet: 19 aug-12 kl 21:45 »
Jag har och har haft ett antal "heta" bruks/tjänsteschäfrar.. I början har jag kört upp dressyr/IPO/spår.. Med tiden har jag tyvärr blivit lat och haft annat som har tagit upp min tid. Hundarna har efterhand övergått till rena gårdshundar. De ligger på gräsmattan och håller kollen, ser till att inga barn/kattungar kommer för nära vägen eller sjön, välkomnar besökande med ärliga avsikter med svansviftningar, visar hela garnityret åt folk i skumma ärenden (jehovas, vita skåpbilar med konstiga reg-skyltar) leker med traktens barn..

Jag måste säga att alla har varit utomordentligt harmoniska och goa hundar även om de inte får spåra eller bita i skyddsarm 10h/dygn. Jobbet som gårdshund verkar helt klart ge dem den livsuppgift en hund så väl behöver. Jag är av den tron att en hund behöver två saker (som är exakt lika viktiga) för att må bra och trivas: Motion & känna att den "är med i gänget" - dvs ingen jävla hundgård utom i nödfall!
Håller med där, när den väl fått sin uppgift i flocken klarar den sig bra, det är mest som valp och unghund den blir "entreprenör" om den inte får styrning. Att hålla koll på en omgivning där allt möjligt rör sig tar en del psykisk energi som tröttar bra. Fysiskt kan den tränas till att springa en hel dag. En viktig sak i en hunds uppväxt som försummas är träning i avslappning.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Vallning med vit herdehund
« Svar #39 skrivet: 20 aug-12 kl 08:02 »
Låter ju helt underbart om man vill ha en hjälpreda på gården :) Har kanske fått för mig att bruksschäfrar blir stressade som attan av att vara gårdshund utan ständig styrning för att de hela tiden vill jobba intensivt med något. Du skriver att han "kräver en hel del", kanske är det detta jag menar... att de hela tiden söker en uppgift tack vare intensiv arbetsglädje? Det kan vara en guldgruva för den som orkar ge den uppgifter att göra hela dagen, men kanske blir jobbigt om man inte har ständig tillgång på aktivering?
 Kanske är det här med "av och på-knapp" extra viktigt för en hund som ska funka bra att sköta sig själv lös på gården? Min förra schäfer var en riktig utställningsschäfer, och var ganska nervöst lagd, hade väl inte riktigt den här on/off-knappen, var ständigt på jakt efter något att göra, fick myror i huvudet av att vara stilla... Nuvarande hundvalpen har betydligt lättare för att koppla av ensam i trädgården, men å andra sidan har hon väl inte en motor och arbetslust som går att jämföra med en bruksschäfer heller. Det finns för- och nackdelar med allt!

Hundar som är starka och bra mentalt brukar ofta ha bra "av och på-knapp" men knappen måste tränas upp och uppstyrning under unghundtiden underlättar. Hundar som är taskiga mentalt är oftast stressade och söker ständigt något att göra och piper och skriker gärna (schäfer).
Min hund ligger på rygg 8 timmar om dan på mitt kontor och kallas gammhunden eftersom han knappt orkar kliva upp om någon kommer in... Hemma på gården kan han ligga och halvsova timme efter timme men han har full koll på vad som händer. Men frågar jag om han vill jobba startar han på mindre än en sekund. Han klarar många dagar hemma undan någon speciell träning men det märks att det börjar krypa i honom efter några dagar och då bli lite stökigare och våldsammare. Däremot tror jag han inte skulle palla att koppelrastas som aktivering och bara vara familjehund, då tror jag han kan bli riktigt stökigt.
Att vara gårdshund är ganska påfrestande mentalt för en hund och de får verkligen jobba med att ha koll på vad som händer.

Vi är ute på sökjobb med jämna mellanrum och då kan vi jobba många timmar per dag och han är lika tänd på sin sökuppgift hela dagen, arbetsenergin tar aldrig slut. Så han har verkligen en bra "av och på-knapp".

Alla hundar mår bra med att få jobba med skallen, spår och olika typ av sök är toppen. Det gör hundar trötta och nöjda på ett helt annat sätt än fysik motion. Många gör felet att de tränar för mycket med sina hundar att de bygger upp en sån förväntan och vana att ex springa två timmar om dagen att de blir helt oregerliga om de inte får göra det en dag. Tid måste läggas på att träna passivitet och avslappning.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

279 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser