Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Div gåsfrågor  (läst 1438 gånger)

Vildrosen.

Div gåsfrågor
« skrivet: 15 aug-12 kl 19:20 »
Hej.
Har nyligen blivit med gås/gäss.  Har några frågor som jag inte direkt har hittat något rakt och bra svar på. Kan ni hjälpa mig?

1) Äter gäss "vad som helst". Jag menar kan jag ge dem av det som blir över i köket? bröd, potatisskal, rester av barnens mat, ost, kött/korv?
2) Är det något de deffenetivt INTE ska ha tillgång till?
3) Vad gäller bad; hur stor balja behöver de? Hur djup?
4) Har/får de typ samma paratis problem som höns? Loppor osv
5) Är festingar ett stort porblem för dem?

Tack
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Div gåsfrågor
« Svar #1 skrivet: 15 aug-12 kl 19:44 »
1) Du får inte ge dem kött, det är olagligt till livsmedelsproducerande djur. De äter bröd och grönsaksrester.
2) Vassa små objekt som de kan svälja, typ glasbitar och skruvar. Giftiga växter som tibast, odört...
3) Tillräckligt för att kunna para sig, då blir befruktningen bättre. En avsågad ibc-tank eller en pool för barn är bra, även en murarbalja kan vara bra. Man kan behöva ramp upp och ner om kanterna är höga. Lämpligen av lärk, som tål väta men inte är giftigt.
4) Gäss får nästan aldrig löss och liknande, däremot kan de få ögoninflammationer om vattnet inte är tillräckligt rent.
5) Jag har aldrig hittat några fästingar på mina gäss.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vildrosen.

« Svar #2 skrivet: 15 aug-12 kl 19:54 »
Så bra, tack för svaret.
Glasbitar mm kundejag nästan gissa men inte tibast mm

Jag brukar lägga åbrodd (eller vad den nu heter) i hönshuset. Enl en del så ska ju den motverka ohyra - är det okej för gässen oxå?
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 15 aug-12 kl 19:58 »
Generellt är samma växter som är giftiga för människor också giftiga för gäss. Kolla in t ex http://www.pfaf.org för att se vilka växter som är giftiga respektive ätliga. Åbrodd är inte giftig, så den är ok att använda.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 2 användare (1 dolda)
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser