Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med färg på Marantupp  (läst 1823 gånger)

curant97

• Ångermanland
Hjälp med färg på Marantupp
« skrivet: 15 aug-12 kl 18:16 »
Har ett gäng kopparmaraner men en av dem är mkt ljusare.
Jag gissar att han är vetefärgad. Vad tror ni?

"Om Gud hade menat att människan skulle gå hade han gett oss fyra ben. Istället gav han oss två - ett för vardera sidan av en häst."

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hjälp med färg på Marantupp
« Svar #1 skrivet: 15 aug-12 kl 18:54 »
Blandfärgad, felfärgad skulle jag säga. Välj att avla på de rättfärgade tupparna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 15 aug-12 kl 20:06 »
Felfärgad men URSNYGG!!!
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

curant97

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 15 aug-12 kl 23:17 »
Blandfärgad, felfärgad skulle jag säga. Välj att avla på de rättfärgade tupparna.

Jo han får gå kvar men i min blandrasgrupp  :P
"Om Gud hade menat att människan skulle gå hade han gett oss fyra ben. Istället gav han oss två - ett för vardera sidan av en häst."

curant97

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 15 aug-12 kl 23:17 »
Felfärgad men URSNYGG!!!

Ja visst är han!!  ;D

Flying Goose

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 26 aug-12 kl 21:16 »
hur ser man att han är felfärgad? hur vet man vilka färger dom SKA ha? Dum fråga kanske, men begriper mig aldrig på det här när folk skriver om att deras djur är felfärgade..
Flying Goose

FM

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 26 aug-12 kl 22:47 »
hur ser man att han är felfärgad? hur vet man vilka färger dom SKA ha? Dum fråga kanske, men begriper mig aldrig på det här när folk skriver om att deras djur är felfärgade..

Färger som avlar rent ;) Parar du ljus columbia  tupp med ljus columbia höna så ska avkomman oxå bli det, dock om du korsar med en röd tillex ja då kanske det dyker upp lustiga färger som inte är rena, dessa avkommor kommer ej ge rena färger. Undantag är t ex blått o svart som man kan korsa o får då blåa individer eller svarta :) Uj detta är en förenkling ;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Flying Goose

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 26 aug-12 kl 22:55 »
ok, så långt är jag med. Men hur vet jag om just mina kopparmaraner eller dvärgkochiner (exempelvis) är färgrena?
Flying Goose

FM

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 aug-12 kl 23:04 »
För en färg som är färgren ska se ut på ett speciellt sätt, följer en standard och har dessutom ett genetiskt "recept" (även om inte all genetik är kartlagd). Sedan kan en färg va dålig t ex kan dina kopparmaraner va väldigt dåliga i färgen, exempelvis va helt svarta, dock så är dom inte genetiskt svarta (tror jag, inte kommit så långt med hönsgenetiken) utan fortfarande kopparmaraner. :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

FM

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 26 aug-12 kl 23:08 »
Ja och för att försvåra det så kan det ligga andra färger bakom som poppar fram alltså kan en svart tupp o en blå höna få kycklingar som inte är en ren färg, då ofta pga man avlat in någon färg i tidigare generationer o det poppar fram, ja och så kan ju mutationer uppstå  (Hoppas jag är korrekt nu  ::) )

Flying Goose

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 26 aug-12 kl 23:34 »
uj uj, låter svårt det där. Lättast är kanske att lägga upp bilder här på altenativ och helt enkelt fråga folk som vet..:)
Flying Goose

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser