Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rymlingar blir lokalkändisar  (läst 1680 gånger)

Beisla

• Västergötland
Rymlingar blir lokalkändisar
« skrivet: 15 aug-12 kl 09:04 »
Det är sånt här som får mig att minnas varför jag går och kämpar med trimmer och dylikt runt staketet får att hålla eltråden fri...  ;)     http://www.bt.se/nyheter/mark/getter-gick-pa-dagis-i-satila%283393476%29.gm
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Lycka

• Ångermanland
SV: Rymlingar blir lokalkändisar
« Svar #1 skrivet: 15 aug-12 kl 09:49 »
haha trevligt måste ha varit snälla eftersom de gick att binda.
Hedemorahöns

Sussilo

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 aug-12 kl 10:38 »
 :D Det var en rolig artikel med bild på två imponerande bockar. Journalisten skrev: "Den ena geten var en bagge" och djurskyddskontrollanten: "van vid djur och getter luktar ju i allmänhet ganska starkt" och "Jag är glad för att de inte var lösa. Det var stora och kraftiga getter."  ;D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 15 aug-12 kl 11:01 »
Så söta!  :-*  Vem (utom en djurskyddskontrollant) kan vara rädd för såna?  Ska vara en trädgårdsodlare, då.  De där två kunde säkert roa barnen hela dagen bara genom att vara där.

PS  Nu har jag hunnit titta lite närmare på bilden.  "Den ena geten var en bagge"  ;D  Ja, och den andra också, eller hur man ska uttrycka det ... ::)  "Nervösa av att vara bundna"  Ja, då lägger man sig och idisslar, eller ???  Och så den vanliga fördomen att bockar skulle vara särskilt aggressiva och stångas mycket.  De där två är visserligen fertila och i sin bästa ålder (cirka 2 år, möjligen 3), men har inte kladdat ner sig på bogarna ännu.  Förmodligen fnös de inte ens när de blev fångade.  Gått omkring och spritt sin doft i form av kulor m m när de blev bundna så klart, men det måste de väl få göra?  Ute på giljarstråt, men när de inte hittade någon lämplig tjej, så gick de till dagiset, eftersom de är vana vid att människor är något positivt.

Antagligen hade de så småningom gått hem själva, men ingen vet hur många äppelträd de hade ringbarkat på vägen ...  :o

« Senast ändrad: 15 aug-12 kl 13:53 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 15 aug-12 kl 20:59 »
 ;D Ja, vad ska en säga? Kvällens garv! Härlig företagsamhet hos de stora och kraftiga getterna....även om en halvt illiterat lantis som jag oxå skulle kallat dem bockar. Hoppas de hittade hem sedan, och att djurskyddsinspektören går hem och pluggar ;) ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 15 aug-12 kl 22:54 »
Enligt bildtexten kom ägaren och hämtade.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 16 aug-12 kl 08:16 »
För något år sedan hade de en rymling med i norrtäljetidning. Tror det var en brevbärare som hittade en bock i Norrtälje. han var 1km hemmifrån och enligt ägaren i jakt på damsälskap.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser