Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skoning till husbehov  (läst 4068 gånger)

Karlstorparn

• Gäst
Skoning till husbehov
« skrivet: 11 dec-06 kl 17:17 »
Hej!
Detta är ju ett forum med mycket inriktning på "gör-det-själv"
några som skor sina egna hästar utan att ha en formell utbildning?
och i såfall hur har ni gjort för att komma dithän?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Skoning till husbehov
« Svar #1 skrivet: 11 dec-06 kl 18:07 »
Säger bara en sak.. Gå lärling isåfall..Man bör inte sko på fri hand.... :) inte i längden, om du fixar tappskor o skor vid kris är det en sak...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

isa

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 11 dec-06 kl 20:11 »
Jag gör det när jag väl skor.
Gick som hovslagarlärling ett år med ambitionen att bli hovslagare. Tyvärr blev jag aldrig antagen till hovslagarskolan, och har nu lagt det på hyllan. Men skor gör jag själv. Men jag har tät kontakt med utbildad hovslagare som jag kan ha som mentor. Ovärderligt.
Gammal är äldst.

Skogshäxan

• Naturnära häxa med förkärlek till vedspisen.
« Svar #3 skrivet: 20 dec-06 kl 14:14 »
 :-\
Hej hästägare;
Ett bra tips är att inte snåla in på fötterna på hästen, bra fötter ger en bra häst, Satsa på en bra hovslagare och hästen mår bra.

Skor du själv kan du förstöra hästen för livet, kanske med många dyra veterinärkostnader + hovslagare sedan.

Snålheten bedrar visheten ibland, men jag förstår att du tycker det kostar mycket med hovslagare varannan månad.

Men hästar kostar, men kanske är det värt det.

Lycka till säjer jag som haft mitt halvblod i 29 år!!

isa

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 20 dec-06 kl 21:58 »
Hej på dig

kan bara hålla med dig, men jag tycker det är bra att kunna sko själv, speciellt i dessa svåra tider att få fatt på hovslagare.
Jag har ändå verkat och skott själv i flera år, och utöver det inte på andras hästar. Är det något jag är osäker på kan jag bolla det med min gamla hovslagare som varit verksam sen 1983.
Tycker i alla fall att var hästägare borde kunna lära sig att slå på en tappsko själv, guld värt.
« Senast ändrad: 20 dec-06 kl 21:59 av isa »
Gammal är äldst.

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 21 dec-06 kl 08:07 »
Det tycker jag är helt rätt instälnning, man ska inte behöva ringa efter hovis för varenda tappsko/låta hästen gå med en tappsko i hundra år i väntan på hovslagaren.....
O så kan man nog inte förstöra sin häst om man skor typ ibland eller varannan gång och konsulterar en erfaren hovslagare. Alltså har man en bra hovslagare så bör han säga ifrån ifall det barkar åt skogen..
Jag tycker nog att det låter rätt okej för dig att sko iallafall  :D
Jag själv skor ibland när jag måste  ;) Men då är jag gift med en hovslagare  ;D. Inom travet är det nästan ett måste för varenda lärling/hästskötare att lära sig att sko lite grann, man tar av o på skor till tävlingar tex. o hur skulle det se ut att ringa efter hovslagare varje gång??!!

Hade en ridhäst på en ridskola en gång och en kväll när jag kom för att rida hade hon tappat en baksko. Jag ryckte av den andra med o red ( i ridhus.. ;D) Blev anmäld till ridhusledningen för mitt vårdslösa sätt  ;D ;D Jag höll på att skratta ihjäl mig. Jag borde ha ringt efter hovslagaren.....

Hur ofta skor ni hästarna? Verkligen varannan månad???? Vi travhästar skor nog betydligt oftare,en gång i månaden iallafall.
Det kanske är skillnad på hov växten??
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

isa

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 21 dec-06 kl 11:29 »
men ni inom travet byter väl skor och ibland har ni hästen barfota.
håller fullständigt med dig, vore opraktiskt att anlita hovslagare hela tiden. Kanske därför många stora travstall själv har anställd hovis.
jag har mina barfota nu, men om de har skor så går det med samma sort, laborerar inte.
Skor om var 5- 6 vecka beroende på hur hovarna ser ut.
Gött att om hästen får tappsko grejjar jag det med detsamma. Hästen behöver inte gå och ömma.
Har bara haft de skodda fram, de klarar bak bra barfota.

Gammal är äldst.

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 21 dec-06 kl 11:35 »
Ja, till lopp byter vi skor. I träning går dom med sina vanliga arbetsdojor, det kan se lite olika ut vad dom har på sig, men det vanliga standard är släta järnskor eller flapp fram och falsade järnskor bak.

Balbina

• -
« Svar #8 skrivet: 21 dec-06 kl 12:39 »
tessmoliis: vilken tränare är det du jobbar hos???
Var på praktik från skolan hos Åke Glaas på Axevalla travbana och vid ett tillfälle hos Johansson stall Bank i Stenstorp. Det är de bästa praktikplatser jag haft.
Det är bra praktikplatser då man får vara med och jobba mycket mer än hos folk med ridhästar.
Det är jättekul att jobba med travare.
Har även fått lektioner på travskolan på Axevalla travbana - där fick jag köra i en riktig sulky för första gången  :D
Saknar att köra travare men känner idag ingen som har travare i träning.

Karlstorparn

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 dec-06 kl 13:46 »
Skillnad på hovväxten generellt lär det väl inte vara, skillnaden är väl helt enkelt kostnaden vad jag förstått, betalar verkligen travfolk ca 1000kr för en helskoning varje månad?. Inom travet så skor nog folk lite mer själva och kanske endast anlitar hovslagare någon gång per år?

Att det rekommenderas skoning var 8:e vecka tycker jag verkar lite konstigt, det beror väl på omständigheterna? säsong,hästens hovtillväxt och kvalitet, snarare är det kanske en ursäkt för att inte skrämma livet ur hästägaren och säga att det egentligen behövs skoning för 1000 lappen oftare än så för att undvika utflytningar och separerade hovväggar och kalvade hörnstöd.

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 21 dec-06 kl 14:19 »
NÄ  ;D Det gör vi inte  ;D Oavsett vem som skor så är det nog så att man köper skorna själv o så betalar man mellan 250-500 för skoningen.
De e klart att det finns skillnader i pris men ni förstår att travfolk gärna skor ridhästar  ;) Jag som trodde att 700 kr var bra betalt för en ridhästskoning  :o

Det är nog det också att travhästar är i regel lite snällare o sko än en ridhäst, inte lika jobbigt. Nu säger jag inte det som en regel utan generellt. Travhästar har lite bättre priser hos vet. också ganska ofta.

klorofyll

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 dec-06 kl 22:20 »
Håller med Skogshäxan! Det viktigaste på hästen är ju dess ben och hovar, De pengar man lägger på en bra hovslagare är lika viktiga som hygieniskt och bra foder, vaccinationer och hälsovård för övrigt.
8 veckor är ett bra ledtal, men som sagt hästarna är olika och hovarna växer mer under sommaren än under vintern.
Det viktiga är att man inser kostnaderna för att äga häst  INNAN man åtar sej ansvar för en häst. Många ska snåla in på försäkring, foder, hovslagare och veterinär, vilket blir på hästens bekostnad.
Sedan är det ju stor skillnad på att slå på tappsko eller helskoning!

Frances

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 22 dec-06 kl 15:34 »
Balbina: Vi har tränat i egen regi på Sundbyholm, numera är vi amatörer här på Axevalla. Annars har jag jobbat hos Ove R Andersson på Årjäng, Björn Lindblom och Leif Rydgren Italien, Roger L Johansson på Sundbyholm och Ola Samuelsson på Solvalla. Sen har jag haft hjälp av olika tränare när jag har tränat unghästar hos två olika uppfödare, bla. har jag haft förmånen att samarbeta med Kjell Wallin, Tommy Hanné och Stig H.

Jamen visst är det skillnad att praktisera i ett travstall istället för borsta vojlockar och kratta fyrkantsspår  ;D

isa

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 22 dec-06 kl 19:49 »
jag skor inte för att spara pengar, tycker det är praktiskt att kunna göra det själv.
klart att hästen skall ha det bästa, det är ju en självklarhet, man är ju så noga med allting annat, och hovarna är ju jätteviktiga.
Gammal är äldst.

Balbina

• -
« Svar #14 skrivet: 29 dec-06 kl 16:01 »
Balbina: Vi har tränat i egen regi på Sundbyholm, numera är vi amatörer här på Axevalla. Annars har jag jobbat hos Ove R Andersson på Årjäng, Björn Lindblom och Leif Rydgren Italien, Roger L Johansson på Sundbyholm och Ola Samuelsson på Solvalla. Sen har jag haft hjälp av olika tränare när jag har tränat unghästar hos två olika uppfödare, bla. har jag haft förmånen att samarbeta med Kjell Wallin, Tommy Hanné och Stig H.

Jamen visst är det skillnad att praktisera i ett travstall istället för borsta vojlockar och kratta fyrkantsspår  ;D

Oj, ja då antar jag du vet vad du pysslar med :-) Bra att jobba med så många tränare som möjligt då kör man inte fast i ett och samma spår. Den största skillnaden på praktikerna är att i ett travstall får man verkligen prova på att jobba medan man i ett ridstall får titta på i fem dagar innan någon vågar överlåta grepen till en!!!!

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #15 skrivet: 03 jan-07 kl 03:46 »
Stormur är en lokal Islandshäst förening som brukar ha helgkurser i hur man skor hästar till husbehov t.ex: slår på en tappsko. När man hållit på med det ett flertal ggr så blir man så erfaren att man också klarar av hela biten  som innebär riktning av skorna som är induviduellt för varje häst och verkning av hovarna innan en ny sko skall tillpassas. Lycka till Mvh Skvattram!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1565 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser