Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur transportera gris 80 mil?  (läst 3326 gånger)

mli79

• Skåne
Hur transportera gris 80 mil?
« skrivet: 13 aug-12 kl 18:33 »
Jag funderar på att ta hand om två minigrisar modell större som bor 15mil norr om sthlm, jag bor i skåne. Planen var att ta dem i den stora bakluckan på min gamla bil nu när jag snart ändå skulle köra dit, men det visade sig att dessa minisar var av en större modell och dessutom överviktiga, dvs de får inte plats.
Jag har inte tid att köra en extra vända, har pratat med en hästtransportör som absolut inte ville transportera grisar med hästarna.

Finns det något annat sätt? Något annat transportsätt/transportfirma?
« Senast ändrad: 13 aug-12 kl 18:43 av mli79 »
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur transportera gris 80 mil?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-12 kl 10:23 »
en hästfinka funkar väll.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Misse

• nr 9424
« Svar #2 skrivet: 13 sep-12 kl 11:11 »
en hästfinka funkar väll.

Flera ggr när jag lånat hästfinka så har den som ägt finkan vägrat att låna ut den när jag talat om att syftet var att transportera Linderödsgrisar jag haft.
Orsak?  Pga att lukten från grisarna skulle göra att kusen senare skulle vägra gå in i kusefinkan. ???

Annars har jag transporterat Linderödare i en vanlig bil rätt långt och trångt, har funkat ok.  Lite oväsen i början sen har det lugnat sig   o:)

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

kbh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 sep-12 kl 11:15 »
Tyvärr så är det sant att många hästar som känner grislukt vägrar gå in i en häst transport  där gris har vare  .

Misse

• nr 9424
« Svar #4 skrivet: 13 sep-12 kl 11:19 »
Ja.
Men hittade sen ett billigt släputhyrningsställe som jag fick hyra kusefinka på  mot löfte om högtryckstvättande innan återlämning. :)
Hur du än kör, massor med halm att borra ner sig i gör transporten möe enklare.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Existens!

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 sep-12 kl 11:21 »
Nu borde väl frågan vara överspelad vi det här laget.. Men annars går det ju att leja in sig  på en grisbil.. Dom kör ju kors och tvärs.. alltid är det nån som passar.
Annars, om man har bil som duger, så går det ju med en hästtransport. Om man tvättar den väl sen. Vissa bensinstationer har två, en som bara får gå med hästar, och en för alla djur.

teufel

« Svar #6 skrivet: 17 sep-12 kl 22:55 »
Hej!

Jag ber om ursäkt för om jag "halvannonserar" här, men jag måste anmärka mot att högtryckstvätta en hästtransport!

Rent tekniskt fungerar en hästtransport jättebra att transportera enstaka grisar i, framför allt om de inte är så väl hanterade.
Men som ni skrev kan lukten göra att vissa hästar vägrar gå in i den.

Högtryckstvätt KAN fungera för att få bort lukten, men det är också stor risk att man med det höga trycket trycker in fukt i konstruktionen som sedan inte ventileras bort. Därefter tvättar man gång på gång vilket till slut försvagar konstruktionen.
En hästägares värsta mardröm är om golvet ruttnar så att hästen trampar igenom under färd. Otäcka olyckor har inträffat, och hållfastheten är inget som Bilprovningen kontrollerar.

Jag erbjuder ångtvätt av bl.a. hästtransporter. Eventuella lukter försvinner då man dödar de bakterier och virus som ger upphov till lukten. Temperaturen är ca 160 grader vilket öppnar upp porerna i ämnet och gör det mer åtkomligt för ångans tryck (ca 8 bar). Maskinen arbetar med torr ånga, vilket gör att väggar och golv inte blir fuktigare än om man hade torkat av dem med en wettexduk.
Inga kemikalier används.

Vill man ångtvätta själv med en konsumentångtvätt går det också bra, men de maskinerna brukar ge ett blötare intryck efter behandling. Fungerar mot lukten, men bör ventileras väl efteråt.

Ångtvätt kan också användas om man har transporterat smittade djur, eller om de har blodat ner transporten.

Svarar gärna på vidare frågor via mail: patrick@horsecab.se

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #7 skrivet: 17 okt-12 kl 22:52 »
Högtryckstvätt KAN fungera för att få bort lukten, men det är också stor risk att man med det höga trycket trycker in fukt i konstruktionen som sedan inte ventileras bort. Därefter tvättar man gång på gång vilket till slut försvagar konstruktionen.
En hästägares värsta mardröm är om golvet ruttnar så att hästen trampar igenom under färd. Otäcka olyckor har inträffat, och hållfastheten är inget som Bilprovningen kontrollerar.
Svarar gärna på vidare frågor via mail: patrick@horsecab.se
Jag fick ombesiktning på dålig golvskiva på min djurtransport så Bilprovningen i Bengtsfors kollar iallafall :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #8 skrivet: 17 okt-12 kl 23:57 »
Jag funderar på att ta hand om två minigrisar modell större som bor 15mil norr om sthlm, jag bor i skåne. Planen var att ta dem i den stora bakluckan på min gamla bil nu när jag snart ändå skulle köra dit, men det visade sig att dessa minisar var av en större modell och dessutom överviktiga, dvs de får inte plats.
Jag har inte tid att köra en extra vända, har pratat med en hästtransportör som absolut inte ville transportera grisar med hästarna.

Finns det något annat sätt? Något annat transportsätt/transportfirma?

Eller också fixar man grisar på närmare håll. >:D  Jag har några som ev behöver nya hem och där priset kan diskuteras ytterst förmånligt.Dock ej supertama. Dessutom finns här hästtransport som både grisar och hästar åker i så transporteringen är inget problem. Och våra hästar bryr sig inte om nåt så trivialt som grislukt.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

mli79

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 23 okt-12 kl 09:47 »

Ja, nu är ju detta lite överspelat. Att de var intressanta trots att de var så långt borta var dels att de var väldigt tama, dels gratis och dels för att de annars skulle avlivas pga platsbrist. Det blev svårt att lösa med transport eftersom jag inte hade tid att köra med släp en extra vända, det skulle ta mig två dagar i anspråk. Och den tiden fanns inte.

Mina hästar är vana vid grislukt, de bor tillsammans :-)
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #10 skrivet: 24 okt-12 kl 12:09 »
Att de var intressanta trots att de var så långt borta var dels att de var väldigt tama, dels gratis

Att tamheten är attraktiv förstår jag ju, men det kostar ju en hel del att köra med släp så långt tur och retur och då är det ju plötsligt inte gratis längre.

Kostade mig rejält över 1000:- i bensin sist jag var i Stockholm och körde med Volvon och det vart utan släp.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 2 användare (1 dolda)
Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser