Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grästrimmer  (läst 25792 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Grästrimmer
« Svar #40 skrivet: 16 aug-12 kl 23:00 »
Ja det var det väl..

Är inte samma jue..

Existens!

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 17 aug-12 kl 08:49 »
Vad jag föredrar har jag ju skrivit, hehe. Stark motor, slyklinga och den dyre trimmertråden i ett halvautomatiskt huvud. Smått irriterande med en tråd som blir kortare och kortare och när man måste stanna för att dra ut mer. Blir att man inte gör det i tid och så går den jävlen av i hålen ut från huvudet..

Ja, det låter vettigt.. Jag fick med ett bra trimmerhuvud när jag köpte en Klippo för några år sen, sen när den var slut så flyttade jag över huvudet till den nya billiga maskinen. För några vettiga huvuden skickar dom inte med.

Man kapar bara till en tråd på några meter, använder en liten plastpinne som ser ut som ett sugrör för att köra igenom tråden genom huvudet, sen är det bara att vrida upp. Tar max en minut att fylla på tråd.
Sen när man kör så dunkar man med jämna mellanrum trimmerhuvudet i backen och då flyger det ut en ny bit tråd. Gäller bara att inte vänta för länge..

Aqualize

« Svar #42 skrivet: 17 aug-12 kl 16:26 »
Ja, det låter vettigt.. Jag fick med ett bra trimmerhuvud när jag köpte en Klippo för några år sen, sen när den var slut så flyttade jag över huvudet till den nya billiga maskinen. För några vettiga huvuden skickar dom inte med.

Man kapar bara till en tråd på några meter, använder en liten plastpinne som ser ut som ett sugrör för att köra igenom tråden genom huvudet, sen är det bara att vrida upp. Tar max en minut att fylla på tråd.
Sen när man kör så dunkar man med jämna mellanrum trimmerhuvudet i backen och då flyger det ut en ny bit tråd. Gäller bara att inte vänta för länge..
Det är ett sådant trimmerhuvud jag har på min Klippo. Väldigt smidigt och fungerar finfint.

johe71

« Svar #43 skrivet: 20 aug-12 kl 11:20 »
Någon som provat sådana här: http://www.nimaab.se/se/art/techni-blade.php?

Hur slitstarka de är? Är allergisk mot att inte kunna köra en tank, utan avbrott för att greja med blad och snören..

kör som jag nämnt ovan en smalare variant av dem (5mm), och jag tycker det duger för det jag röjer....

här är en reklamfilm som visar när de kör med det i länken som du skickade
OREGON Techniblade The Movie
så får du avgöra själv :)

Existens!

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 20 aug-12 kl 11:30 »
Han hade bra krut i sågen :)

Ibland verkade han även köra på ackord :)

Det var ju lite svårt att se vad det var för sly i rutan, men om det var typ hallon, så såg det ju onekligen ut att rulla på rätt bra, trots två påfyllningar.

Vad köstar grejerna, som han sa..

Broberg

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 20 aug-12 kl 21:03 »
kör som jag nämnt ovan en smalare variant av dem (5mm), och jag tycker det duger för det jag röjer....

här är en reklamfilm som visar när de kör med det i länken som du skickade OREGON Techniblade The Movie så får du avgöra själv :)

Hmm... Det blev några stopp där.. Svårt att se vad de röjer för något. Såg att de var med i nya Skogmakatologen, som kom häromdagen och de skriver "tar även tjocka vedartade buskar". Är nyfiken på hur de betér sig vid enstaka årsskott av träd, hassel osv, alltså med riktigt trä i stammen. Tunna dylika tar man även med den där vanliga förstärkta tråden jag skrev om innan och hallonsly och liknande är inga problem alls. Kuktjocka årskott av fläder åker också med.
Visst går det mer tråd, men då puttar man bara till i marken så ny åker ut.

Får se om man kommer fram till att det är värt att prova..

elenin

• Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
« Svar #46 skrivet: 16 okt-12 kl 02:44 »
Ja... det var ännu mer att ta in. Men det blir en på bensin. Så kraftig som vi har råd med. Med klinga oxo.
Internet, katter, te och mysiga sockar!

anders50

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 16 okt-12 kl 06:46 »
till min lilla röjsåg (partner ba 477) har jag köpt ett oregon jet-fit-trimmerhuvud hos granngården

där man enkelt monterar 26 cm långa bitar av valfri trimmertråd, det finns att köpa färdigkapade bitar eller så köper man hel rulle och kapar själv, just nu kör jag med deras 5 millimeters techni-blade lina

bara att ta i den korta stumpen och rycka ur och sedan montera i en ny när man tycker det behövs

Bra grej! Köpte en sådan när den kom ut för några år sedan, och jag är jättenöjd.

Jag har mest kört med vanlig plasttråd 3,5 mm och mest med 2 trådar i. "Taggtrådarna" fanns inte när jag köpte min.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 27 maj-14 kl 21:50 »
Har en gammal trimmer från 80-talet? En Husky 26GT. Trevlig maskin med bra vridmoment.  Kör ganska hårt när vi röjer ytor. Trimmern har bra ork. Antar att den är på 26 kubik? Nu till problemet:
Har provat lite olika tråd men den smälter ihop inne i huvudet. Nylon har ju ganska låg smältpunkt. Har lindat hårt men det händer ändå. Vad göra?
Tråden är från Biltema. En annan hittade vi i ett gammalt förråd. Smäller mest av när den träffar hallon eller rosor.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 27 maj-14 kl 22:17 »
Proffslinor och halvautomatiskt huvud.

lilllisa

• Övriga världen
« Svar #50 skrivet: 27 maj-14 kl 23:25 »
Har en gammal trimmer från 80-talet? Nu till problemet:
Har provat lite olika tråd men den smälter ihop inne i huvudet. Nylon har ju ganska låg smältpunkt. Har lindat hårt men det händer ändå. Vad göra?
Tråden är från Biltema. En annan hittade vi i ett gammalt förråd. Smäller mest av när den träffar hallon eller rosor.

Använd en tunn stålwire!
 Det brukar fungera, å den smälter inte .   :o
(kraftiga byxor o stövlar även glasögon,  då går det bra)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #51 skrivet: 28 maj-14 kl 00:21 »
Om tråden smälter i huvudet, så kolla att det inte beror på att lagret närmast trimmerhuvudet går varmt eller att det har lindat upp sig gräs, trådrester och skräp på axeln innanför huvudet som bromsar och ger värmeutveckling. Det kan naturligtvis också vara varmgång i den böjliga axeln/vinkelväxeln som ställer till med det.

Om du kallstartar trimmern, kör den för fullt obelastad i luften ett par minuter och sedan stänger av, så ska huvudet eller delarna närmast omkring inte vara märkbart varma.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 28 maj-14 kl 00:35 »
Jo, där sa du nåt!
Vinkelväxeln fylls nog vanligtvis inte på så ofta, som det bordes och axlar inuti rör smörjs väl vanligtvis aldrig, kan man tänka?

Rubensgården

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 28 maj-14 kl 06:06 »
Redan kollat tempen. Känns mer som att det är linan som gnider mot sig själv.

UngJägarn

• Norrbotten
« Svar #54 skrivet: 28 maj-14 kl 09:59 »
Om du mer är för handredskap så rekomenderar jag att du köper en lie :) Slår höggräs utan problem då man har fått in rätta stucket. 

Rubensgården

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 28 maj-14 kl 14:04 »
Vi har redan jordställda liar och hantera dem kan vi. Det är dock så att de är antika och av en kvalitet som inte tillverkas längre så ska jag slå okänd mark där det kan ligga sten och skrot föredrar jag trimmer. Dessutom är avverkningen högre. Sen kör vi över allt med gräsklipparen för att samla upp det som grönmassa.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 28 maj-14 kl 19:59 »
Proffstråd, som sagt. Inte dyrare i långa loppet, för den håller bättre. Använder Husqvarnas whisper x i jobbet, fast jag såg de har kommit med ytterligare en ny nu. Har jag inte provat.

Hemma föredrar jag också lie. En fullie är inte fel att ha, vid svår och okänd terräng.
Är det inte rena hackslåttern, stängselröjning, eller trimning mot murar hus och liknande, så tycker lien är snabbare än alla klenare röjare. Framför allt när man kör med tråd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tur-Johan, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser