Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grästrimmer  (läst 25806 gånger)

kbh

• Gäst
SV: Grästrimmer
« Svar #20 skrivet: 15 aug-12 kl 19:51 »
Byta plastknivarna menar du?
Ja att byta plastknivar än att byta tråd .

Broberg

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 15 aug-12 kl 20:03 »
Ja att byta plastknivar än att byta tråd .

Ok. Får i runt åtta-nio meter i trimmerskallen, så jag tycker det är mindre jobb med det. Så länge kunde jag aldrig köra med en knivomgång. Beror väl lite på terrängen också visserligen. Måttligt med sten så gick det bra med plastknivarna, speciellt om jag tog det lite varligt, men vid mycket sten upplevde jag oftare och oftare att jag körde av dem. Alltså de brast långt in och då blev det bökigt och dyrt..

johe71

« Svar #22 skrivet: 15 aug-12 kl 20:57 »
till min lilla röjsåg (partner ba 477) har jag köpt ett oregon jet-fit-trimmerhuvud hos granngården

där man enkelt monterar 26 cm långa bitar av valfri trimmertråd, det finns att köpa färdigkapade bitar eller så köper man hel rulle och kapar själv, just nu kör jag med deras 5 millimeters techni-blade lina

bara att ta i den korta stumpen och rycka ur och sedan montera i en ny när man tycker det behövs

kbh

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 15 aug-12 kl 21:09 »
Ok. Får i runt åtta-nio meter i trimmerskallen, så jag tycker det är mindre jobb med det. Så länge kunde jag aldrig köra med en knivomgång. Beror väl lite på terrängen också visserligen. Måttligt med sten så gick det bra med plastknivarna, speciellt om jag tog det lite varligt, men vid mycket sten upplevde jag oftare och oftare att jag körde av dem. Alltså de brast långt in och då blev det bökigt och dyrt..
Kör man så så är det hand havande fel   dom är inte avsedda att köra i massa sten med har använt min runt alla mina staket ja kanske bytt två eller tre gånger på en hel sesång  när ja hade tråd då var det bara krångel så nog är det skillnad och grejerna blir ju allt bättre  men ja tror man ska prova och lära sig  hur dom olika sakerna upp för sig i olika sammanhang och rådfråga om man inte vet skälv .

Broberg

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 15 aug-12 kl 21:22 »
Kör man så så är det hand havande fel   dom är inte avsedda att köra i massa sten med har använt min runt alla mina staket ja kanske bytt två eller tre gånger på en hel sesång  när ja hade tråd då var det bara krångel så nog är det skillnad och grejerna blir ju allt bättre  men ja tror man ska prova och lära sig  hur dom olika sakerna upp för sig i olika sammanhang och rådfråga om man inte vet skälv .

Jag är dyr och måste jobba snabbt och kan inte småpeta intill stenar  ;).  Mycket stenar och murar är det och helt rent intill vill folk ha det. Och jag, hehe.

Jo, det är nog bäst att prova sig fram i olika terräng och jobb.

kbh

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 15 aug-12 kl 21:28 »
Jag är dyr och måste jobba snabbt och kan inte småpeta intill stenar  ;).  Mycket stenar och murar är det och helt rent intill vill folk ha det. Och jag, hehe.

Jo, det är nog bäst att prova sig fram i olika terräng och jobb.
Är du proffs så ska du väll också ha proffsiga grejer ;D

Broberg

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 15 aug-12 kl 21:43 »
Är du proffs så ska du väll också ha proffsiga grejer ;D

Vad jag föredrar har jag ju skrivit, hehe. Stark motor, slyklinga och den dyre trimmertråden i ett halvautomatiskt huvud. Smått irriterande med en tråd som blir kortare och kortare och när man måste stanna för att dra ut mer. Blir att man inte gör det i tid och så går den jävlen av i hålen ut från huvudet..

Alba

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 15 aug-12 kl 23:51 »
Vad jag föredrar har jag ju skrivit, hehe. Stark motor, slyklinga och den dyre trimmertråden i ett halvautomatiskt huvud. Smått irriterande med en tråd som blir kortare och kortare och när man måste stanna för att dra ut mer. Blir att man inte gör det i tid och så går den jävlen av i hålen ut från huvudet..

Ja fy fan. Ot, men jag fick just en flashback av ilska mot de satans maskinerna. Det har varit nära, många gånger, att jag dumpat fanskapen i Nybroviken.
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

elenin

• Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
« Svar #28 skrivet: 15 aug-12 kl 23:57 »
Ska försöka stoppa in alla fakta och åsikter i skallen och se vad som kommer ut. Synd vi inte har staket, vore helt klart mysigare med en liten ponny som kunde beta av eländet... Och jag vet hur de funkar... ;)
Internet, katter, te och mysiga sockar!

kbh

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 15 aug-12 kl 23:59 »
Nån gädrans trimmer tråd använder ja aldrig problemet med slyklinga är ju att dom mer eller mindre slår av stolparna så där av plast knivar  för min del.

Broberg

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 16 aug-12 kl 00:11 »
Nån gädrans trimmer tråd använder ja aldrig problemet med slyklinga är ju att dom mer eller mindre slår av stolparna så där av plast knivar  för min del.

Stolpar är ju lätta att se, så de kör man väl inte i så hårt som överväxta stenar?  Lätta att smeka intill, även vid bra arbetstempo  ;).

Fast jag håller med dig. Vid stängselröjning kan de vara riktigt bra, plastknivarna. I steniga partier också, om man kan ta det lite nätt, så man inte missar stenar och kör med full speta i dem.

hustran

« Svar #31 skrivet: 16 aug-12 kl 07:27 »
Jag har en Stihl grästrimmer bensindriven,den är perfekt,startar snällt alltid.Det gäller väl att inte vänta för länge så att gräset,tistlarna blir för grova bara. Den är lätt och kul att köra.Snörena byts lätt. Det enda problemet är väl att kör man länge så skakar armarna efteråt så att hålla kaffekoppen blir svårt. ;)

tinna.m

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 16 aug-12 kl 08:17 »
Ponny är bäst! Eller får, marsvin...
Jag har provat olika tråd & trimmerhuvud. Just att snöret går av inne vid hålet är ett problem när grövre snöre används och då kvittar ju eventuell mekanik för frammatning. Nu kör jag med trådbitar efter tips från 50anders, knappt metern snöre, tre halvslag inne i trimmerhuvet, tjock tråd. När den går av, för det gör den, tar det ett nix att montera ny tråd, till skilnad från pillet att sno in tråden i dosan, klämma tråden vid montering osv med dålig frammatning som följd.
var jag hugger? Gårdsplanen. Det är kullersten och jag kör med lågt varv så skiten smeks väck. Sen blåser jag ihop skiten med lövblås. Funkar bra med simpla halvslag på snöret.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Broberg

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 16 aug-12 kl 09:04 »
Tråden styvnar med tiden och blir skör och lite bökig att hantera. Även ny tråd från affären som stått på hyllor i lyset. Man lägger rullen i vatten över natten, så blir den seg och smidig igen. Upprepa emellanåt om man förvarar trådrullar länge.

kbh

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 16 aug-12 kl 09:14 »
Ponny är bäst! Eller får, marsvin...
Jag har provat olika tråd & trimmerhuvud. Just att snöret går av inne vid hålet är ett problem när grövre snöre används och då kvittar ju eventuell mekanik för frammatning. Nu kör jag med trådbitar efter tips från 50anders, knappt metern snöre, tre halvslag inne i trimmerhuvet, tjock tråd. När den går av, för det gör den, tar det ett nix att montera ny tråd, till skilnad från pillet att sno in tråden i dosan, klämma tråden vid montering osv med dålig frammatning som följd.
var jag hugger? Gårdsplanen. Det är kullersten och jag kör med lågt varv så skiten smeks väck. Sen blåser jag ihop skiten med lövblås. Funkar bra med simpla halvslag på snöret.
Haha rolig du ha marsvin ilades längs staketet   Har du någon bra ide på hur man ska hålla sånna  där dom längs med staketet ? ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 16 aug-12 kl 10:33 »
Haha rolig du ha marsvin ilades längs staketet   Har du någon bra ide på hur man ska hålla sånna  där dom längs med staketet ? ;D

Ett till stängsel på varje sida om marsvinet. Det behöver bara vara några decimeter högt.

kbh

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 16 aug-12 kl 10:35 »
Ett till stängsel på varje sida om marsvinet. Det behöver bara vara några decimeter högt.
Ska det trimmas med ;)

Tännlappen

• -
« Svar #37 skrivet: 16 aug-12 kl 17:25 »
Man ska köpa en kraftig röjsåg,ska vara över 40 kubiks motor,för klena grejor gör bara att gräset  trasslar in sig i trimmerhuvudet. Småmaskiner är bara för finputs runt rosrabatten,eller på sin höjd lite runt husknuten...maskiner på ca 30 kubik duger bara till det....annars trassel... Bra tråd tycker jag är den på 3,3mm...4mm går det också..

Broberg

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 16 aug-12 kl 18:14 »
Någon som provat sådana här: http://www.nimaab.se/se/art/techni-blade.php?

Hur slitstarka de är? Är allergisk mot att inte kunna köra en tank, utan avbrott för att greja med blad och snören..

tinna.m

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 16 aug-12 kl 22:32 »
till min lilla röjsåg (partner ba 477) har jag köpt ett oregon jet-fit-trimmerhuvud hos granngården

där man enkelt monterar 26 cm långa bitar av valfri trimmertråd, det finns att köpa färdigkapade bitar eller så köper man hel rulle och kapar själv, just nu kör jag med deras 5 millimeters techni-blade lina

bara att ta i den korta stumpen och rycka ur och sedan montera i en ny när man tycker det behövs

Ja det var det väl..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser