Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grästrimmer  (läst 25810 gånger)

elenin

• Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
Grästrimmer
« skrivet: 13 aug-12 kl 13:40 »
Jag tror jag är från en annan tidsålder för jag förstår mig mer på spadar och yxor än sådant med motor. Vi ska köpa en grästrimmer, en sån där grej som man jan slå ner högt gräs med, särskilt där gräsklippare inte når (Ja, jag är rädd för gräsklipparen oxo....).

Saken är den att min kompis som jag delar stuga med har kollat på en på Biltema, den kostar ca 700. Är sånt något att ha?

Eller är det bättre att t ex köpa en begagnad Bosch på annons?

Vad är fördelarna och nackdelarna med eldrivna och bensindrivna? Vi har ett gäng triffider, obestämda högväxande "blommor"... kan man tjoffa av dem med eller är de för grova? De är verkligen monstruösa.

Helst skulle jag sätta ett djur att beta av, men vi har knappt varit där i sommar och det räcker med att ninerna bor på min balkong vintertid....
Internet, katter, te och mysiga sockar!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Grästrimmer
« Svar #1 skrivet: 13 aug-12 kl 16:38 »
Och om man ser på eldrivna grästrimrar så finns det både laddbara och sladdanslutna att välja på.

De laddbara brukar inte vara mycket mer än leksaker, både motoreffekt och drifttid är så låga att man mest bara blir irriterad på en sådan.

En eldriven trimmer med sladd fungerar bra om den har tillräcklig motoreffekt och man bara ska använda den på ställen där man har tillgång till ström från elnätet inom rimligt avstånd.

Bensindrivna trimrar kan man få med högre effekt än de eldrivna men man får räkna med samma slags problem med dem som med alla andra bensindrivna småmotorer som används sällan - de kan vara svårstartade ibland, förgasarkrångel då och då osv.
Det finns både större och mindre modeller.

Ska man röja grövre saker än bara gräs bör man ta en titt på röjsågar. En sådan har kraftigare motor (och är tyngre) än en bensindriven grästrimmer, men fördelen är att man kan sätta dit en sågklinga istället för plasttråden vid behov.

elenin

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 13 aug-12 kl 23:29 »
Tack, det var ett bra svar. :) Ja, sladdanslutningen skulle nog bli problem och en med motor kanske skulle korka igen... Fast kör man den varje vår och sommar kanske det går bra.

Vet inte ens vilken effekt de bör ha för att "vara något"...
« Senast ändrad: 13 aug-12 kl 23:45 av elenin »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 aug-12 kl 23:41 »
Skall du ha trimmern till att klippa högt gräs med? Du kommer att få spunk på det om det är någon större yta. I så fall rekommenderar jag hellre en promenadslåtterbalk i stil med denna:

http://www.granngarden.se/product/sl-tterbalk-bm-875-5hk

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 aug-12 kl 23:47 »
Högre och tjockare gräs kräver mycket mer kraft än att köra av halvtjockt sly/klena träd, samt trimma gräsmattekanter. Alltså=det är bara de starkaste proffsröjarna som duger till det om man inte ska bli tokig, eller om det rör sig om väääldigt små ytor.

elenin

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 13 aug-12 kl 23:47 »
Nä, det är inga superstora ytor, mest där gräsklipparen inte kommer åt.. OK det är väl en hel del men inte såå mycket. En trimmer/röjsåg går bra. :)

Existens!

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 aug-12 kl 00:07 »
Jag har köpt Julas Meec, för 1400.. funkar skitbra.

Alba

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 14 aug-12 kl 00:11 »
Trimrar och röjsågar är djävulens redskap!  >:D Men de är väldigt praktiska när de funkar. Vi har stor yta med mycket bucklor, stora myrstackar, sorkhål, sluttande mark och ja det funkar inte med gräsklippare.

Eftersom jag använt mycket röjsåg att slå gräs med i jobbet, tvekade jag, vill hellre slå med lie. Men det blir liksom inte gjort (tillräckligt bra i alla fall)  :-[.

Vi har vindkraft så jag skaffade mig Stihls kraftigaste eltrimmer. Den duger bra kraftmässigt till att slå gräs som inte blivit för grovt, unga tistlar och sly som är små. Men jag känner att den inte riktigt orkar med gräs som stått orört tills nu, grova åkertistlar osv vill mest linda sig runt trimmerhuvudet. Den största nackdelen med denna trimmer är handtaget, som är en rund bygel man håller i. Alltså, jag ska skriva till Stihl om det! Ska man orka gå mer än en halvtimme krävs ett bra handtag dvs två handtag som alla bensindrivna proffstrimrar/röjsågar har. Andra nackdelar är räckvidd och att man inte bör klippa fuktigt gräs. Jag kanske överdriver säkerheten, men denna sommar har det inte varit lätt att klippa helt torrt gräs.

Jag har ingen erfarenhet av billiga märken typ Biltema, men ser att alla deras har det idiotiska bygelhandtaget...
Är det ingen stor yta du har så funkar det säkert. Lustigt nog blir man varse ganska snabbt hur stor en yta är när man är bunden till en sladd!  ;)

Om du skaffar en trimmer, var väldigt uppmärksam på vilda djur, särskilt under vår och försommar. Igelkottar och fågelungar blir lemlästade om man kör på dem. Ormar, paddor och grodor under sommar och höst. Kör försiktigt!
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Misse

• nr 9424
« Svar #8 skrivet: 14 aug-12 kl 01:21 »
Trimrar och röjsågar är djävulens redskap!  >:D  ....................
................Om du skaffar en trimmer, var väldigt uppmärksam på vilda djur, särskilt under vår och försommar. Igelkottar och fågelungar blir lemlästade om man kör på dem. Ormar, paddor och grodor under sommar och höst. Kör försiktigt!

Skriver under på det, händer ofta.   Det är väldigt jobbigt att få alla likdelar kladdandes i ansiktet, speciellt om man kör med stor 3kantsklinga som jag gör.  Bläääääääää...........

Min små-trimmade bensindrivna trim-maskin är väl nu på ca 2 hästkrafter (ca 1400-1500 Watt om man översätter det till elsammanhang) och det är lite i minsta laget med effekt om det är grovt gammalt segt gräs.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 14 aug-12 kl 16:31 »
Man kan inte jämföra effekter på el- och bensinmotorer rakt av.
På elmotorer anger man den effekt som motorn förbrukar från elnätet, och en sån här liten hårt pressad seriemotor som sitter i en trimmer har knappast mer än 50 % verkningsgrad så man får ut ungefär halva effekten på axeln.
På bensinmotorer är det å andra sidan axeleffekten som anges.

Men sen finns det en aspekt till. När man överbelastar en bensinmotor så sackar den och stannar ganska snart, men en elmotor kan kortvarigt överbelastas till säkert dubbla märkeffekten. Matar man en eltrimmer via långa skarvsladdar med stort spänningsfall så får man också räkna med att effekten sjunker mycket jämfört med om det verkligen skulle finnas 230 V tillgängligt ute vid trimmern även när det går riktigt tungt.

hatte

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 14 aug-12 kl 16:51 »
Jag har byggt om en gammal gräsklippare. Kniven är utbytt mot en skiva med två små knivar (original Briggs & Stratton). Framhjulet på höger sida är bortskuret och bakhjulet (höger sida) är framflyttat till mitten. Plåten är bortskuren från kl. 10:30  till kl. 3. Fungerar som en tallriks slåttermaskin. Tar högt gräs utan problem.
Hatte

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 14 aug-12 kl 16:57 »
Det där påminner mig om en ombyggd gräsklippare som finns någon mil härifrån. I princip samma  ombyggnad men båda framhjulen borta och kniven är ersatt med en sågklinga.  Utmärkt mordredskap att släppa loss på vildvuxna taggiga buskar som inte går att avverka på "normalt" sätt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 aug-12 kl 18:22 »
Jula har den här färdiga varianten:

http://www.jula.se/grastrimmer-558-mm-5-2-hk-760008

elenin

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 15 aug-12 kl 02:27 »
Tack för alla svar. :)

Ja, djur kanske man kör på, vi har väldigt mycket kopparorm.

Känns mer som om jag är lietypen, och först kändes det helt fel att ha en röjsåg eftersom min tanke är att så mycket som möjligt ska funka om det inte finns el eller bensin. Men jag fick ge mig och tänka om, min kompis ville gärna ha en. Och vi måste få bort mer högt gräs, om inte annat för alla fästingar vi har. Känns som de bara sitter därute och lurar...

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 15 aug-12 kl 10:03 »
Min erfarenhet är att det är trådtjockleken som avgör mycket hur effektiv en trimmer är. Ju grövre tråd desto tuffare ogräs klarar den att meja ner.

Tjockaste tråden jag sett är 3mm, jag använder en sån (lånar grannens Stihl) och den tar det mesta.

Annars är lie inte fel om det är någorlunda öppna ytor utan träd, stubbar och stenar m.m.

kbh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 aug-12 kl 10:27 »
Tycker nog att tråd är skit överhuvudtaget  har något som fungerar väldigt bra som har tre plastknivar som hålls ute av periferihastigheten som en rotorslåtter den klarar till och med års skott av asp sly men det är nog inget att sätta på en eldriven  trimmer  skulle ja tro men den funkar fint på röjsåg .
« Senast ändrad: 15 aug-12 kl 10:58 av Dbs »

Aqualize

« Svar #16 skrivet: 15 aug-12 kl 10:53 »
Under flera år hade jag en sådan där Partner Colibri, bildlänk men för 4-5 år sen gick jag över till en Klippo, bildlänk. Det var nog inte Klippo själva som gjorde den, mer en ommärkt annan tillverkare. Fick den för typ 1600 kr. Jag rekommenderar väldigt starkt att skaffa någon med tvåhandsfattning ("bull horn") och axelrem.
Denna använder jag dels med trimmersnöre och dels en klinga med tre eggar för lite grövri saker. Kör på alkylatbensin.

Broberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 15 aug-12 kl 19:43 »
Tycker nog att tråd är skit överhuvudtaget  har något som fungerar väldigt bra som har tre plastknivar som hålls ute av periferihastigheten som en rotorslåtter den klarar till och med års skott av asp sly men det är nog inget att sätta på en eldriven  trimmer  skulle ja tro men den funkar fint på röjsåg .

Den dyraste tråden från Husqvarna är rätt bra faktiskt. Använder den i stort sett dagligen. Körde mycket med plastknivar förr, men jag tycker det är effektivare att kombinera slyklinga och tråd nu.

kbh

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 15 aug-12 kl 19:45 »
Den dyraste tråden från Husqvarna är rätt bra faktiskt. Använder den i stort sett dagligen. Körde mycket med plastknivar förr, men jag tycker det är effektivare att kombinera slyklinga och tråd nu.
Kanske det men det är bra mycket enklare att byta .

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 aug-12 kl 19:47 »
Kanske det men det är bra mycket enklare att byta .

Byta plastknivarna menar du?

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser