Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det svamp på vinbärsbladen?  (läst 2552 gånger)

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
Är det svamp på vinbärsbladen?
« skrivet: 12 aug-12 kl 19:19 »
I höstas fick jag sex olika vinbärsbuskar. Exakt vad det är vet jag inte ännu, en del blad är ljust gröna andra mörkare. Får väl se nästa år vad det blir för bär. Men buskarna var gratis, det gillar jag. Fem har kommit upp, men en tog sig inte. Tänker flytta dit en krusbärsbuske senare.

Jag har varit lat med att rensa ogräs runt buskarna, men nu har jag i alla fall fått dem fria från diverse olämpligheter.

I vilket fall är det en buske med rätt mörkgröna blad som har fått ett par millimeter gul kant på en del blad.
Funderar på om det är en svamp och om jag skall behandla med något.

Glömde lägga till bild.
« Senast ändrad: 13 aug-12 kl 18:56 av Jojje »

Lasse46

• Jämtland
SV: Är det svamp på vinbärsbladen?
« Svar #1 skrivet: 12 aug-12 kl 21:33 »
Först mörkgröna blad , sedan gul kant på bladen brukar indikera kaliumbrist.
Lasse

mischa2

• Småland
« Svar #2 skrivet: 13 aug-12 kl 18:17 »
Mina har sett liknande ut. Vad gör man åt kaliumbrist? Eller naturligtvis tillsätta kaliumet på något vis men med vad? *okunnig*
Mischa2

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 13 aug-12 kl 18:38 »
Både stallgödsel och gräsklipp är kaliumrikt. Men att gödsla så sent på sommaren är ingen bra idé, det är nog bäst att tillföra i vår.

Lasse46

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 13 aug-12 kl 19:18 »
Kalium gynnar fruktsättning så det behövs helt klart till bärbuskar, dessutom behövs det för att buskarna skall avmogna och övervintra på ett bra sätt, då är det som tidigare skrivits olämpligt med stallgödsel eller gräsklipp som också innehåller kvävegödning vilken gynnar tillväxt och försenar avmognad. Så jag skulle föreslå att kortsiktigt i höst tillföra träaska eller tång som rätt snabbt höjer kaliumhalten i jorden. Sedan till våren tillföra stallgödsel som innehåller de flesta näringsämnen, inklusive kalium, som bärbuskarna behöver och dessutom vid vårgödslingen tillföra stenmjöl som är ett långsamt verkande kaliumgödselmedel. Kaliumbrist finns ofta i sandrika jordar så för att binda kalium till växtplatsen kan det vara fördelaktigt att årligen tillföra mullämnen.
Lasse

masa

• -
« Svar #5 skrivet: 14 aug-12 kl 10:01 »
Min erfarenhet är att man skall vara försiktig med gödsling av vinbärs- och krusbärsbuskar. När vänner och bekanta får frodiga buskar och lite bär, dignar våra buskar varje år. Det enda buskarna får är vinterflis från häckklipp och kvistar efter beskärning av fruktträd och bärbuskar, därutöver vedaska. Dessutom är det viktigt med regelbunden utglesning av buskarna.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #6 skrivet: 16 aug-12 kl 07:50 »
Min erfarenhet är att man skall vara försiktig med gödsling av vinbärs- och krusbärsbuskar. När vänner och bekanta får frodiga buskar och lite bär, dignar våra buskar varje år. Det enda buskarna får är vinterflis från häckklipp och kvistar efter beskärning av fruktträd och bärbuskar, därutöver vedaska. Dessutom är det viktigt med regelbunden utglesning av buskarna.
Låter som att dina buskar lever ett rätt bra liv. Skulle tippa på att dina vänner dock över gödslar sina buskar något.. Krusbär skulle jag vilja påstå klarar sig ganska bra utan att få en massa gödsel. Kan ju givetvis skilja mellan äldre sorter och nyare, Men jag tycker att min mormors ovårdade buske ger oerhört mycket avkastning.
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 3 användare
alternaiv, torpjens, Slåtterbalken

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser