Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bönor, hur gör jag?  (läst 5265 gånger)

Fru Jansson

• Gäst
Bönor, hur gör jag?
« skrivet: 12 aug-12 kl 16:03 »
Jag har varit ganska negativ till att odla bönor, efter ett misslyckat försök för länge sen.. Nu blev det dock så att Skogsvilde petade ner lite bönor i jorden, och... kors i taket, de har både blommat, och bär nu några rätt stora skidor... Men jag kan ju inte bönor! Har ingen aning om vad det är för sort (misstänker att jag kan ha köpt nån slags borlotti, men jag har ingen aning..), eller hur man vet när man ska skörda dem, eller hur man tar hand om skörden...

Inspirerad av framgången vill jag ha massor med bönor till nästa sommar, men då behöver jag ju lära mig resten... Hjälp!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Bönor, hur gör jag?
« Svar #1 skrivet: 12 aug-12 kl 16:20 »
Ser ut som bondbönor i mina ögon, vilket är något annat än vanliga bönor. Dock mycket gott - och lättodlat.  :)

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 aug-12 kl 16:25 »
Ser ut som bondbönor i mina ögon, vilket är något annat än vanliga bönor. Dock mycket gott - och lättodlat.  :)

Okej... Men de kommer från nån slags fröpåse köpt på coop eller ica eller nåt... Jag har inte beställt nåt nånstans. Och hur vet man? Och hur vet man när de är klara? Och hur... Fasen, jag har verkligen noll koll på bönor. Nån som kan ge lite kurs?

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #3 skrivet: 12 aug-12 kl 16:58 »
Beroende på om du vill ta dem färska och ha i grytor eller sallader eller om du vill torka dem så gör du lite olika. Tar du dem färska så är det bara att plocka av baljorna när de är fullmatade, sprita ut bönorna och använda dem till det du skall. Skall du torka dem så blir det lite annorlunda. Jag brukar vänta tills plantan nästan har vissnat ner. Dock inte så länge att skidorna öppnar sig och släpper bönorna. När det är dags river jag upp hela plantan och stackar dem på något musfritt ställe med baljorna kvar på plantorna. När de har fått eftermogna/torka någon vecka eller två så plockar jag av baljorna och spritar dem. Sen kommer torkningen. Jag brukar breda ut dem på tidningar, som ju tar åt sig lte av fukten, och vänder ofta. När de är torra, vilket tar flera veckor, lagrar du dem på en torr plats. Jag brukar inte lagra dem i burkar utan jag har nätkorgar så att det inte riskera att börja mögla eller ruttna. Att torka i ugn är också ett alternativ. Själv brukar jag göra det på sluttampen för att få dem riktigt torra.
Lycka till
Kenneth
Min bästa ägodel är min vedspis!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 12 aug-12 kl 18:17 »
Lite mera: De är goda att äta färska. Då plockar du av baljorna när de känns fullmatade. Sprita dem och plocka ut de platta bönorna (de kan vara gröna eller nästan vita). Koka dem några minuter i lättsaltat vatten och avnjut som tillbehör eller bara som de är med lite smör eller olivolja och flingsalt. Citronsaft är också gott till.

En del skalar av ytterskalet på bönorna, men det gör man som man vill med.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 aug-12 kl 19:28 »
Tack för tipsen! Då kanske jag provar plocka in några bönor bara för att smaka dem färska, och låter resten växa kvar.. Det kommer nog fler än ett tag! Och... jag gissar att "sprita" betyder att pilla ut dem ur baljorna...

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 13 aug-12 kl 20:01 »
Och... jag gissar att "sprita" betyder att pilla ut dem ur baljorna...

Japp  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser