Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips för en fattig höst?  (läst 21604 gånger)

Kira

• Småland
SV: Tips för en fattig höst?
« Svar #60 skrivet: 18 aug-12 kl 10:19 »
Attans otur med bilen:(

Har du kollat om du kan få nedsättning på din avbetalning av CSN-lånen?

http://www.csn.se/aterbetala/nedsattning

Kolla också upp dina försäkringar, tex lösöret i hemförsäkringen räknas upp varje år. Vet man med sig att man bara har gamla slitna grejer kan man sänka sin försäkringskostnad, ett högt lösöre på försäkringen ger inte med automatik massor av ersättning då man drabbas av något.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #61 skrivet: 18 aug-12 kl 10:21 »
Mitt tips är egentligen stulet från en avhandling i ekonomi men jag tar mig friheten att kalla det mitt tips.

Länk till avhandlingen?

Jonaflax

« Svar #62 skrivet: 23 aug-12 kl 16:23 »
Ett till tips apropå djurmaten:
www.zooplus.dk

Danska kronan ligger lågt, och det fanns en del hundmat som verkar bra till humana priser jämfört med Animail där jag brukar handla.

krikav

• Hälsingland
« Svar #63 skrivet: 13 sep-12 kl 09:38 »
Jag har dragit ned alla försäkringar.
Tror den enda försäkring jag betalar är trafikförsäkring, och det för att det är lag på det.
Jag tycker inte om att spela lotto, för att väntvärdet på lotto är negativt.
Det är lika med försäkringar, väntvärdet på försäkringspelet är negativt.
Sparar mycket hellre mina premie-pengar själv, och använder dem då det händer något.

Så att se över sina försäkringar, tänka efter hur stor risken är att något händer, och hur mycket man då skulle få ut, och hur mycket man tycker det är värt att betala i månaden för det, det är ett hett tips!
Köp ALDRIG försäkringar "bara för att". Sätt in dig i vad det är du köper och utvärdera.

Ett annat tips som jag tror er familj skulle tjäna mycket på, är att bemästra ecodriving. Finns många kronor att spara på mindre drivmedelsförbrukning!

anemone

« Svar #64 skrivet: 10 okt-12 kl 21:10 »
I min bil (diesel) ingår en liten räknare som talar om hur mycket bränsle bilen drar /körd mil. Det motiverar mig att ta det lite lugnare för det är helt uppenbart att en sänkning av hastigheten från 90 till 85km / timme gör många pengar på ett år.
Dessutom tycks det vara så att om jag startar bilen och låter den stå på tomgång en minut innan jag kör iväg så blir snittförbrukningen lägre på den körningen, Det kan jag inte förklara bara konstatera att det ser ut att fungera så.
Vad som verkligen gör skillnad det är de tillfällen då jag tyvärr tvingas köra iväg utan att ha haft bilen på motorvärmare. Kallstarter på vintern är en ekonomisk katastrof. Bilen drar jätte-mycket mer bränsle då (och det sägs att motorn åldras i förtid då man kör den kall.)

Vad gäller försäkringar så ingår vissa försäkringar i fackliga medlemskap. Alltför många betalar dubbelt.= betalar för något de redan har.

Använd miniräknaren och räkna på årskostnader och inte bara inköpskostnader. Det ger perspektiv.
Kolla även alla räkningar så ni inte dras med några faktureringsavgifter i onödan.
När min mamma var bortrest några månader i somras så skötte jag hennes post och ekonomi. Jag häpnade över hur många bolag som skickar månadsräkningar istället för kvartals eller halvårsräkning. De är ivriga på att få in faktureringsavgifter/aviseringsavgifter tror jag. E-fakturor är räddningen och sparar mellan 15 och 29kr / räkning x 12 månader per år. Bara på de räkningar som som dök upp när jag betalade åt min mamma under några månader skulle det ha blivit 1080kr billigare per år om hon e-faktura-betalade. Det är många slantar för en som enbart har pension att leva på.

Sist men inte minst så vill jag rekommendera dig att börja buffertspara ändå. Låt banken göra ett månadsavdrag från lönekontot till ett sparkonto. Även en mycket liten summa som dras varje månad och förblir orört på kontot växer till en buffert med tiden. Själv har jag ett sparande på så lite som 300 kronor/månad men även det blir till en trygghet med tiden. Det som är bäst med den lösningen är att pengarna försvinner första lönedag så jag hinner inte ha förväntningar på dem. De är redan intecknade. Att börja med det som ska sparas har varit bra för mig. Det skulle ha varit mycket svårare (snarare omöjligt) att varje månad hålla igen så att det alltid skulle finnas 300kr kvar när månaden är slut.
Man vänder liksom på tanken. Jag konsumerar för det som jag har kvar efter att jag sparat det jag behöver till min lilla buffert , istället för tanken, jag sparar om jag har fått några pengar över när månaden är slut.

grisslan

• Skåne
« Svar #65 skrivet: 10 okt-12 kl 22:18 »
  :o Skojar du eller skojar du nu igen? 500-1000 spänn! Jag tomtar hos dej först  ::) sist!  >:D

Vi hyrde in tomte här för 2 år sen och fick betala 500:- för det, ½-timme varade det ungefär och lite fotografering som jag själv fick stå för.
Detta året kör jag nog tomterejset själv tror jag, 23-25 december. Får säkert in några lediga timmar julafton för familjen, och tjänar en liten slant som vi kan få en gemensam "klapp" för i stället...
10 uppdrag tror jag säkert man kan fixa under julhelgen, 5000 spänn är ju inte fel.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #66 skrivet: 18 okt-12 kl 08:39 »
Det här är väl mer ett psykologiskt knep snarare än ett praktiskt... men jag finner iallafall att det gör stor skillnad!

Direkt när pengarna kommer in på personkontot, dela upp dem. Det du har budgeterat till hyra, ev lån och andra FASTA utgifter för du över till ett separat konto (vi kallar det servicekontot), som man betalar återkommande räkningar ifrån. Det vi har budgeterat till mat varje månad sätter vi över till icakortet, men handlar du inte på ica så är ju inte just den biten relevant. =) Sen den viktiga biten. Det du budgeterat som "fickpengar", dvs det du är fri att spendera på kläder, nöjen etc, är det ENDA som får vara kvar på personkontot. Resten sätts in på ett eget konto som vi kallar hus-och-hem. Känner man att man har råd sätter man över en liten summa på ett nöjeskonto också, så att man långsamt men säkert kan spara till resor och andra dyrare nöjen.

Som sagt tycker jag att det här systemet gör enorm skillnad i hur lätt/svårt det är att hålla sin budget. Det du budgeterat som fickpengar är verkligen okej att spendera, och ingen får klandra dig för vad du lägger de pengarna på. Det är okej! MEN! När fickpengarna är slut så är de slut, man får inte nalla från de andra kontona... Och man klarar sig ju utan fickpengar också, eftersom mat, hyra och andra viktiga utgifter täcks av vad du satt över på de andra kontona... hänger ni med?

Är det nån annan som kör på samma system?

sizz

• Uppland
« Svar #67 skrivet: 18 okt-12 kl 11:39 »
Ja, hundmaten skulle du kunna skära ner på. Jag skulle vilja slå ett slag för doggy. svensktillverkad (till skillnad från Eukanuba som tillverkar merparten i USA)...

Då gör du något för miljön och samhället (köper mat som inte transporterats runt halva jorden och innehåller djur som levt under svenska djurrättsregler (som självklart inte är dom bästa men bättre än väldigt många andra länder)) samtidigt som du mer än halverar din foderkostnad. Jag brukar betala 179:- för 14 kg...

Sen får hunden lite slamsrester och andra godsaker då och då, men hon klarar sig fint på doggy...

Tännlappen

• -
« Svar #68 skrivet: 19 okt-12 kl 23:37 »
...Är ni som dom flesta i princip aldrig i kyrkan så träd ur före den första November...finns färdiga blanketter att ladda ner,fylla i och posta,bara kolla deklarationen vad som sparas på det...begravda blir ni ändå. Lite konstigt det där ni har delad ekonomi...hur görs det med maten?ena parten kanske äter mer :o..är onödigt glupsk  :o...maten bara försvinner :o ..Av siffrorna som angetts har ni stora pengar att spara där,bara koka rejält med mat när det lagas,äta samma mat flera dagar,inga problem om man är vuxen och hungrig. Undvik att koka t.ex bara några potatisar i en gryta,grytan ska vara full. Finns jordkällare så kolla om någon säljer potatis billigt...Kolla alltid kilopriset på mat ni köper...luras inte av små förpackningar med lågt pris..kilopriset avslöjar snabbt bedrägeriet..kolla alltid kvittot efter köp,mycket vanligt affärerna blåser en på stålar,tyvärr kan man inte lagfästa dom för det,vanligaste fifflet är att dom inte för in extrapriserna i datasystemet vilket gör att dom tjänar extra mycket.Skojeriet med priser på produkter med pengar som inte finns får fortsätta,T.ex finns inga 95öringar...Är man klurig kan man räkna ut summan innan man kommer till kassan så att beloppet rundas av neråt=förlust för affären,ska sluta under 50öre..står minus då på kvittot :D

Tännlappen

• -
« Svar #69 skrivet: 20 okt-12 kl 13:48 »
...En sak till,fixa tygkassar att bära hem maten i,varför betala för att gå runt med deras reklam på kassarna?Vill man ha soppåsar köper man det separat på någon lågpriskedja. Innan man kommer till kassan ska man även kolla i kundvagnen...Är det mat jag köpt?eller är det mest chips och godis,läsk?Man brukar se tendensen att ju "fluffigare" personen som handlar är,desto mer skräpmat i vagnen...

Plastblomman

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 20 okt-12 kl 14:07 »
Ett bra sätt att spara pengar på är att faktiskt skriva upp allt man handlar + vad det kostade på ett blogg eller i en bok. Att titta igenom blocket varje vecka gör att man får vissa insikter om vad som var totalt onödigt. På sikt så spar det pengar.

En liten slant kan man spara genom att se över hygienprodukterna. Jag slutade köpa handtvål och schampoo för flera år sen. Kör nu bara duschkräm till både kropp, hår och hand.

Elen som någon annan nämnt, Stäng av allt som bara står på stand by. Släck lampor om man inte är i rummet. Laga mat från grunden hemma. Fyll frys med hemlagade portioner och baka bröd är tips som redan näms i tråden som jag också skriver under på. Matlåda till jobbet spar pengar.

Har du onödiga grejer som du kan sälja av på blocket, tradera eller ebay?

Försäkringar skulle jag personligen akta mig för att säga upp. Har själv ett gäng hundar och man vet aldrig när olyckan är framme eller djuret blir sjukt.

ja att skriva upp allt man handlar funkar för mig.
blandannat hade jag nu satt 900kr i budgeten för inköp utav skor,men köpte skor för 424kr inkl. filtsula.

grisslan

• Skåne
« Svar #71 skrivet: 20 okt-12 kl 15:53 »
Det här är väl mer ett psykologiskt knep snarare än ett praktiskt... men jag finner iallafall att det gör stor skillnad!

Direkt när pengarna kommer in på personkontot, dela upp dem. Det du har budgeterat till hyra, ev lån och andra FASTA utgifter för du över till ett separat konto (vi kallar det servicekontot), som man betalar återkommande räkningar ifrån. Det vi har budgeterat till mat varje månad sätter vi över till icakortet, men handlar du inte på ica så är ju inte just den biten relevant. =) Sen den viktiga biten. Det du budgeterat som "fickpengar", dvs det du är fri att spendera på kläder, nöjen etc, är det ENDA som får vara kvar på personkontot. Resten sätts in på ett eget konto som vi kallar hus-och-hem. Känner man att man har råd sätter man över en liten summa på ett nöjeskonto också, så att man långsamt men säkert kan spara till resor och andra dyrare nöjen.

Som sagt tycker jag att det här systemet gör enorm skillnad i hur lätt/svårt det är att hålla sin budget. Det du budgeterat som fickpengar är verkligen okej att spendera, och ingen får klandra dig för vad du lägger de pengarna på. Det är okej! MEN! När fickpengarna är slut så är de slut, man får inte nalla från de andra kontona... Och man klarar sig ju utan fickpengar också, eftersom mat, hyra och andra viktiga utgifter täcks av vad du satt över på de andra kontona... hänger ni med?

Är det nån annan som kör på samma system?

Det här gillar jag...
Skall göra så tror jag.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Plastblomman

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 20 okt-12 kl 16:05 »
Det här gillar jag...
Skall göra så tror jag.

jag skriver en budget med de utgiftera jag vet jag har den månaden,denna månaden va det kattsand, skor,medicin  utöver det "vanliga" så att säga.
sen betalar jag räkningarna och sätter undan sparandet.

novembers budget:
6.752kr IN
36kr avgift
500? internet/fast telefoni/tv
500kr mobil
185kr kattförsäkring för 2st katter
1.500kr mat
600kr kattmat (7kg räcker då i 3månader.)
200 spar 1
3.000kr spar 2
231 kr står kvar på kontot.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #73 skrivet: 20 okt-12 kl 19:16 »
Ett tips är att om man med några vänner i närregionen bildar en förening med org.nr så kan man göra större inköp från en hel del leverantörer av matvaror till ett bra mycket bättre pris än hos handeln.
Jag kollade med Saltå kvarn och det funkar bra att handla från dom om man handlar som förening med fri leverans om man kommer upp i 4000:- i ordervärde.

Ett annat tips är ni lär er mer om bilarna och reparerar själv så långt det går.  Väldigt mycket går att lösa själv. Och forumet har en tavla för sådana frågor. 

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Plastblomman

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 20 okt-12 kl 19:38 »
Det beror lite på hur ni bor men hemförsäkringen skulle jag nog fundera över. Tänk om det inte brinner?  ;) Om matkostnaderna innefattar även hygienprodukter, tobak etc är 4000 kanske vad som måste gå åt för två, om man köper allt och ingen egen produktion.
Jag har förvånats över hur mycket bröd kostar. Jag äter bara grovt men 20kr för15 skivor=1,33. Ost, skinka, el. alt. (smör?) kostar bortåt 2, alltså 3-3,50/macka. Knäckebröd blir inte billigare.
Ärtsoppa betalar sig bara att koka själv (förutom smaken) om man köper ärtor i storpack. Småpaket+kött kostar mer än ärtsoppa i korvformat.
Sen beror det ju på hur stor man är i maten, kroppsarbete kräver ju sitt. Om t. ex. ett eller tre 400g. paket krossade tomater passar som bas till en soppa. Storkok blir ofta billigare om det blir lite att lägga i frysen. Blir det för gott så kanske det till frysen också slinker ner  ;D

Kolla om ni kan köra med ett bassortiment som blir billigt att alltid ha hemma. Frysta grönsaker ICA basic kryddas bäst med t. ex en skvätt soja. 5-6 ägg pluggar till mer än man tror, Ica basic tonfisk i olja, 4-pack för c:a 20. Det mättar också bra.
Vissa av ICA Basic-produkterna är bra, andra är sämre. Pastan kan kokas hur länge som helst utan att bli bra *tycker*
Kolla kort datum, många affärer har en binge med sådant för halva priset som är bra att ha i frysen.
Lär känna någon som kör brödbil. Det som är 1-2 dagar kvar till "bäst före" går i retur och är helt OK (grovt är som bäst då), lägg i frysen.

Håll ett vakande öga på småingredienser man pytsar i för att det blir godare, det kan va riktigt dyrt men också väl värt sitt pris.
idag gjorde sambon något mycket gott!
han kokade morot och kålrotsbitar och lite purjolök.
till det gjorde han ungstekt falukorvs "pinnar" med god röra på, inlindat i bacon  och ost uppepå!
skitgott!

Plastblomman

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 23 okt-12 kl 23:27 »

köp nedsatta varor.
köp bara det ni behöver.
värme och mat står högst.

Jania

• Livet är gott
    • Småland
« Svar #76 skrivet: 23 okt-12 kl 23:31 »
*tass*
Vanlig villa med hyfsat stor tomt o trädgårdsland. Pytteglytt född aug 2011, sambo, sambons häst. Otaliga dammråttor och källarspindlar...

Valmet

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 25 okt-12 kl 12:44 »
Jag tycker det är synd att så många prioriterar billig mat :-\

Dra ner på onödiga kostnader, sen kan man faktiskt unna sig lyxen att handla bra mat.
På detta forum handlar mkt om god djurhållning och ekologiskt hållbara lösningar.
Tydligen gäller inte detta när det handlar om den egna plånboken?

Mitt tips, köp bra mat. Ekologisk, rättvisemärkt mm tänk KVALITET
Chips, läsk mm räknas inte som föda överhuvudtaget.
Köp av seriösa handlare, stora mängder åt gången. Ärtsoppa som sagt, billigt och nyttigt!
Dumpstra kan slå alla flugorna i en smäll om ni har tur med skattjakten.

Ägg från nån gård direkt
Mjölk kan köpas om man har god kontakt med mjölkbonde
Köp en halv gris å fixa resten själva.
Ät fisk, skrubba å sill är alla tiders men kostar inte skjortan
Toapapper köps i bal
Köp inga halvfabrikat, baka brödet själv.

Vi handlar oftast en gg var 14e dag, då går det kanske åt 1200spänn
för allt sånt man inte kan fixa själv tex kaffe, kakao, socker å kryddor samt fisk.

Plastblomman

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 25 okt-12 kl 13:33 »
Jag tycker det är synd att så många prioriterar billig mat :-\

Dra ner på onödiga kostnader, sen kan man faktiskt unna sig lyxen att handla bra mat.
På detta forum handlar mkt om god djurhållning och ekologiskt hållbara lösningar.
Tydligen gäller inte detta när det handlar om den egna plånboken?

Mitt tips, köp bra mat. Ekologisk, rättvisemärkt mm tänk KVALITET
Chips, läsk mm räknas inte som föda överhuvudtaget.
Köp av seriösa handlare, stora mängder åt gången. Ärtsoppa som sagt, billigt och nyttigt!
Dumpstra kan slå alla flugorna i en smäll om ni har tur med skattjakten.

Ägg från nån gård direkt
Mjölk kan köpas om man har god kontakt med mjölkbonde
Köp en halv gris å fixa resten själva.
Ät fisk, skrubba å sill är alla tiders men kostar inte skjortan
Toapapper köps i bal
Köp inga halvfabrikat, baka brödet själv.

Vi handlar oftast en gg var 14e dag, då går det kanske åt 1200spänn
för allt sånt man inte kan fixa själv tex kaffe, kakao, socker å kryddor samt fisk.
alla har inte onödiga kostnader!
vi ligger enligt konsumentverket på mat till 2personer(3.000kr/månad),vi köper skinkstek,karrekotletter,falukorv,bacon,köttfärs osv..
alting handlar ju om vilka prioriteringar man har,vi prioriterar att spara.
läsk godis osv handlar vi inte,eftersom vi äter LCHF sedan 4år tillbaka.
ja ekologisk mjölk är inte alls så mycket dyrare men vissa ekologiska varor är fruktansvärt dyra.
köpte häromdagen 12pack frigående ägg för 27kr det är 2,25kr/st.
oftast tänker vi REN mat dvs fri från tillsatser osv...fattar inte varför de ska ha massa grejer i maten för!

Vargerik

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 25 okt-12 kl 13:41 »
Skippa skithuspappar - kliv in i duschen och spola ur ordentligt istället så slipper du tassa runt på guds jord och ha intorkad skit i gryngången.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser