Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips för en fattig höst?  (läst 21606 gånger)

Journalistkarin

• Frilansjournalist i Dalarna
    • Dalarna
Tips för en fattig höst?
« skrivet: 11 aug-12 kl 09:21 »
Tar gärna emot era bästa spartips inför hösten!

Jag måste ha bil för att mitt liv ska fungera (pga dåliga/obefintliga bussförbindelser dit jag åker) och nu har bilskrället varit på verkstan och det kostar mig 12.000 som jag egentligen inte har för att den ska kunna gå igenom besiktningen. Lånar av min sambo och betalar av till honom. Jag vill bli skuldfri så fort som möjligt.

Vi hyr en del av ett hus och har anlagt en trädgård + växthus under sommaren. Tyvärr blev det en stor besvikelse i år, tomaterna har ännu inte mognat och skörden är klen både när det gäller morötter, potatis, kålrötter, rödbetor och palsternacka. Det enda vi egentligen har gott om är väl sallad  8)

Vi betalar för elen vi använder men ingen uppvärmning. Så det är rätt bra på det sättet, inga löpande omkostnader på huset heller eftersom hyresvärden sköter allt sånt.

Våra stora utgifter är:

Mat (sist jag kollade lägger vi runt 4500 per månad på mat, detta MÅSTE dras ned)
Hyra
Bilen (bensin + löpande omkostnader)
Försäkringar (bil, hund, hem)
Hundmat (Han äter sån där eukanuba som kostar oss 500 i månaden)
Avbetalningar på lån (har ett privatlån där räntan nu är 6,75 procent, tar gärna emot tips på billigare lån!)
CSN-avbetalningar

Jag har helt slutat köpa nya kläder, möbler osv.

Äter till största del vegetariskt, mkt bönor och linser istället för halvfabrikat.

Nu har vi börjat göra veckomenyer och handlar en gång i veckan bara, får se hur det fungerar.

Fler tips??

Vill bli mästare på att snåla denna höst  :D

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Tips för en fattig höst?
« Svar #1 skrivet: 11 aug-12 kl 09:36 »
Är det bara du som vill snåla eller är sambon också med på det?
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Skogstant

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 11 aug-12 kl 09:41 »
Lägger max 1000 på mat i månaden. Lever till stor del på linsröror med pasta, pannkaka, sojarätter och havregrynsgröt till frukost. Köper frukt och grönt efter säsong om jag inte lyckats odla själv.  Baka eget bröd sparar massor.

Tips på vad du kan göra med tomaterna om de inte mognar: Skär tjocka skivor gröna tomater och stek dem i olja och vitlök. Krydda med salt och peppar. Kanongott på bröd. Vet att en del panerar dem innan.

Micam

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 11 aug-12 kl 10:26 »
En annan fattig frilansare här ha ha  ;D...
När det gäller matkostnader så brukar jag hålla koll på butikernas erbjudanden och handla på mig det som är billigt den veckan (av det jag brukar äta förstås) och lägga upp ett lager hemma. Ris, pasta osv håller ju länge. Förra året när det nog var en betydligt bättre odlingssommar hade både ICA och Coop en vecka när de sålde potatis, rotsaker och lök för bara 2,90 kr kilot. Lök går bra att förvara torrt inomhus, jag köpte många kilo som höll hela vintern. Potatis och rotsaker går ju också att förvara bra.
Torkade linser, ärtor och bönor verkar du redan ha upptäckt. Gula ärtor är superbilligt och ärtsoppa är gott.

Bilen behöver du förmodligen, det är annars en stor kostnad. Men man kan ändå försöka ta cykeln så ofta som möjligt. Försäkringar måste man ha och studielån måste betalas.

Men titta över de fasta kostnaderna och kolla om det finns något som kanske går att ta bort. Annars är det förstås att låta bli att köpa som gäller.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 11 aug-12 kl 12:12 »
Om du och sambon inte har gemensam ekonomi, är det dags att införa det nu. Då blir ni mindre sårbara för upp- och nergångar i era respektive inkomster, och ni slipper bära den finansiella ojämlikheten. I mina ögon verkar det märkligt att du lånar pengar av din sambo för att betala en bilreparation, du skriver "bilen" i singular i din utgiftsuppräkning, så jag antar att ni har en bil som ni kanske använder gemensamt?

Du har fått många bra råd redan på hur du kan minska utgifterna, har du funderat på att försöka öka inkomsterna? Är det ont om uppdrag inom journalistiken, kanske du kan göra annat oxå för att få in mer pengar. Du har troligen redan F-skatt och är momsregistrerad, så det är bara att klura på vad mer du kan göra för att casha in. Är du duktig på att göra något som du kan syssla med mer yrkesmässigt, eller kan du tillverka något som går att sälja?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Journalistkarin

• Frilansjournalist i Dalarna
    • Dalarna
« Svar #5 skrivet: 11 aug-12 kl 12:24 »
Tack för tips!

1000 spänn på mat i månaden, wow! Vi hade tänkt sätta upp 3000 som ett mål för två men det går säkert att sänka ytterligare då...

Sambon har också en bil som han pendlar med till jobbet (kollektivtrafik fungerar inte då heller).

Och nu är det min bil som är på verkstaden... Vi har delad ekonomi och bidrar lika mycket till hushållskassan. Sambon vill inte ha delad ekonomi och egentligen inte jag heller, eftersom jag då skulle tjäna att jag lever på nån annans pengar.

Men vi har ändå ungefär samma tänk när det kommer till att spendera pengar. Och sen lägger väl han en del pengar på saker som han vill ha, men det är okej eftersom han tjänar mer. Det är hans val.

Uppdragen kommer och går men jag håller mig rätt bra flytande. Skulle vilja kunna lägga undan lite pengar på banken och som sagt, betala bilreparationen. Det vore schysst att få ner alla vardagliga, tråkigt utgifter så mycket som möjligt :)

Humle

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 11 aug-12 kl 12:27 »
Plocka bär och sälj. Detta år har jag sålt hjortron för 110 kr per kg till bäruppköpare. För blåbär får man just nu 14 kr/kg men det kommer nog att höjas, i slutet av förra säsongen fick jag 28 kr/kg för blåbär. Dvs. för en 10-liters hink med blåbär får man idag ca 90 kr.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

greenroomer

• Växthusodling / nyttoväxter
    • -
    • Byggande av växthus, från tanke till handling
« Svar #7 skrivet: 11 aug-12 kl 12:27 »
Hej Journalistkarin

Jag kommer ihåg från min studietid, när det inte fanns ett rött öre extra, så förde jag noggrann bokföring över utgifterna. Jag hade också en budget över årets alla månader, med inkomster och utgifter, så att jag skulle veta när behovet av pengar var större eller mindre. Det funkade för mig. Nu vet jag att detta system inte passar för alla men en enklare variant kan jag varmt rekommendera åt vem som helst.

Det där med plötsliga utgifter är alltid det värsta som kan hända, som t.ex. reparation av bilen. Försök att bygga upp en liten reserv för sådana utgifter. Lättare sagt än gjort kanske :) Sen var det också hur pass dyr bil skall man ha. Ju dyrare bil desto större är värdeminskningen (som märks först när du skall byta eller sälja bilen). Å andra sidan, har man en riktigt dålig bil så kan reparationskostnaderna snabbt överstiga bilens värde.  :(

Försäkringar skall man ha, som Micam redan sade här. Kolla självriskerna, ju lägre självrisker desto högre premie. Om du vill ha försäkringarna mera som ett katastrofskydd så kan du bra ha högre självrisker och en lägre premie. Det är upp till dig att välja, frågar du försäkringsbolaget så föreslår de lägre självrisker och ett omfattande försäkringsskydd eftersom det är lönsammare för dem.

Avsluta onödiga prenumerationer, ifall du har sådana. Det mesta kan ändå nuförtiden hittas gratis på internet, jag förmodar att du har internetförbindelse eftersom du är här på forumet  :)

Sen var det ju det där med räntor. De är alltid knepiga. Har man ett huslån så har man vanligen en betydligt lägre ränta än vad du beskriver. Då är det också, för det mesta, möjligt att utnyttja huslånet som bas för tillfälliga lån. De kopplas till bostadslånet och således kan man utnyttja den förmånliga ränta som är förknippad med huslån. Nu har du kanske inget bostadslån (om ni bor på hyra) så jag kan bara rekommendera att diskutera räntan med din bank.

Det var nu i korthet vad jag kom att tänka på.

Lycka till !
Bättre att ha det ungefär rätt än exakt fel
Besök gärna min lilla växthusblogg: www.greenroomer.blogspot.com

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 11 aug-12 kl 13:19 »
Det beror lite på hur ni bor men hemförsäkringen skulle jag nog fundera över. Tänk om det inte brinner?  ;) Om matkostnaderna innefattar även hygienprodukter, tobak etc är 4000 kanske vad som måste gå åt för två, om man köper allt och ingen egen produktion.
Jag har förvånats över hur mycket bröd kostar. Jag äter bara grovt men 20kr för15 skivor=1,33. Ost, skinka, el. alt. (smör?) kostar bortåt 2, alltså 3-3,50/macka. Knäckebröd blir inte billigare.
Ärtsoppa betalar sig bara att koka själv (förutom smaken) om man köper ärtor i storpack. Småpaket+kött kostar mer än ärtsoppa i korvformat.
Sen beror det ju på hur stor man är i maten, kroppsarbete kräver ju sitt. Om t. ex. ett eller tre 400g. paket krossade tomater passar som bas till en soppa. Storkok blir ofta billigare om det blir lite att lägga i frysen. Blir det för gott så kanske det till frysen också slinker ner  ;D

Kolla om ni kan köra med ett bassortiment som blir billigt att alltid ha hemma. Frysta grönsaker ICA basic kryddas bäst med t. ex en skvätt soja. 5-6 ägg pluggar till mer än man tror, Ica basic tonfisk i olja, 4-pack för c:a 20. Det mättar också bra.
Vissa av ICA Basic-produkterna är bra, andra är sämre. Pastan kan kokas hur länge som helst utan att bli bra *tycker*
Kolla kort datum, många affärer har en binge med sådant för halva priset som är bra att ha i frysen.
Lär känna någon som kör brödbil. Det som är 1-2 dagar kvar till "bäst före" går i retur och är helt OK (grovt är som bäst då), lägg i frysen.

Håll ett vakande öga på småingredienser man pytsar i för att det blir godare, det kan va riktigt dyrt men också väl värt sitt pris. 
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hajens

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 11 aug-12 kl 13:20 »

Bilen (bensin + löpande omkostnader)
Försäkringar (bil, hund, hem)

Försäkringar är en ickeprodukt som i princip bara är en utgift som du inte får nått tillbaka för.
Har läst om någon som sket i djurförsäkringar helt och istället lade samma pengar på ett sparkonto. Det blev snabbt pengar som med råge täckte de eventuella utgifter för behandlinga av djuren, i övrigt var det en skön extrakassa att göra annat för.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 11 aug-12 kl 13:37 »
Försäkringar är en ickeprodukt som i princip bara är en utgift som du inte får nått tillbaka för.
Har läst om någon som sket i djurförsäkringar helt och istället lade samma pengar på ett sparkonto. Det blev snabbt pengar som med råge täckte de eventuella utgifter för behandlinga av djuren, i övrigt var det en skön extrakassa att göra annat för.

Om det inte händer nåt, ja... Men om din hund blir påkörd, eller sjuk på nåt annat sätt, då räcker inte dina fjuttiga sparade slantar långt. Veterinärvårdsförsäkringen för min hund kostar ca 120 spänn i månaden. Då är försäkringsbeloppet 40 000. Första två åren betalade mitt försäkringsbolag ut mer för veterinärvård än vad jag kommer att betala in i premier under hela hundens liv.

Försäkringar är för mig nåt som ger mig god nattsömn. Det är en trygghet. Jag behöver inte gå i personlig konkurs om huset brinner upp, och jag behöver inte avliva min hund bara för att den blir sjuk eller skadar sig.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 11 aug-12 kl 13:45 »

Fast det förutsätter att det inte händer något snart efter att man sagt upp försäkringarna (om man inte redan har en grundplåt att ta av), alternativt att man har väldigt många djur som väldigt sällan behöver veterinärvård. Min erfarenhet är att hundar väljer de absolut sämsta tillfällena att behöva vård: gärna precis i början av en långhelg eller till och med semesterperiod. Jag hade tur att min lilla valp på nio veckor inte verkar ha behövt åka in till veterinären nu på morgonen, blev orolig när hennes mage var i totalt uppror ett tag. Speciellt om man behöver anlita jourveterinär så drar kostnaderna iväg väldigt snabbt för allt utom det mest triviala. Själv betalar jag ungefär 500 kr/månad för full försäkring med låg självrisk till två hundar; jämfört med vad man får ut om man behöver använda den är det småpengar. Skulle jag sätta de pengarna på sparkonto istället så har jag ungefär lagom vad en av hundarnas försäkring täcker vid ett tillfälle (bara veterinärvården är på 50 000, därutöver livförsäkring och lite annat smått och gott) om sisådär 7-8 år, förutsatt ingen grundplåt.

Journalistkarin, du har fått flera bra tips här i tråden, men jag vill faktiskt ge ett anti-tips. Försök inte att spara pengar på hundmaten genom att gå över till ett "billigare" foder. Dels är det som du säkert vet inte att rekommendera att byta rakt av (så det tar ändå ett litet tag innan du har någon ekonomisk nytta av bytet), dels behöver hunden oftast mer av de billiga fodren för att få i sig det den behöver så totalkostnaden blir ungefär densamma ändå. Eukanuba är kanske inte det bästa fodret men det hör absolut inte till de sämre. Undvik också att dra ner på hundförsäkringen om du kan lösa det på annat sätt - och säg för allt i världen inte upp den utan att tänka igenom saken väldigt noga! Har hunden varit oförsäkrad om än så bara i några veckor, och något händer i framtiden, så är risken stor att man inte får ut något på försäkringen om något händer (försäkringsbolaget hävdar gärna att skadan uppstod innan hunden försäkrades)! Samma sak om du byter bolag, det är väldigt lätt att hamna mellan stolarna med icke-akuta åkommor.

Vad gäller lån så är som någon påpekade 6,75% en ganska hög ränta. Prova att gå in på en jämförelsesajt t.ex. Compricer privatlån och se om du kan få en bättre ränta i någon annan bank. Ta sedan med dig det erbjudandet och prata med din nuvarande bank, och se om de kan göra något åt räntan. Det gör antagligen inte många tior i månaden i ditt fall (sagt utan att veta hur stort lånebeloppet är) men många bäckar små... det lär i alla fall knappast göra någon skada. Undvik dock att ta upp dina nuvarande ekonomiska svårigheter i de diskussionerna, utan prata utifrån "jag kan få den här lägre räntan hos bank X, men vill gärna fortsätta vara kund hos er, kan ni ge mig åtminstone samma ränta?".

Samt, om du inte redan gör det, skicka in papper för skattejämkning. Det är inte så svårt, egentligen det enda du behöver göra är att uppskatta din årsinkomst (arbete, räntor) och årets ränteutgifter. Betalar du preliminärskatt enligt tabell och har större ränteutgifter än ränteinkomster (vilket är normalt när man har lån...) så kan bara det göra en slant extra i plånboken varje månad. Jag fick själv en smärre chock när jag såg blanketterna men det mesta behöver man normalt inte fylla i.
« Senast ändrad: 11 aug-12 kl 13:51 av Hundens Husse »
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Humle

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 11 aug-12 kl 13:48 »
Hur mycket el förbrukar ni? Gå igenom vad ni har på för saker, lampor, avfrosta frysen, jämför elbolag. Kan ju spara en och annan krona bara på det. T.ex. ingenting på standby. Utnyttja spisens värme optimalt. Ta inte och värm upp ugnen till 225 grader bara för att laga en maträtt eller baka en limpa...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #13 skrivet: 11 aug-12 kl 14:34 »
Ett bra sätt att spara pengar på är att faktiskt skriva upp allt man handlar + vad det kostade på ett blogg eller i en bok. Att titta igenom blocket varje vecka gör att man får vissa insikter om vad som var totalt onödigt. På sikt så spar det pengar.

En liten slant kan man spara genom att se över hygienprodukterna. Jag slutade köpa handtvål och schampoo för flera år sen. Kör nu bara duschkräm till både kropp, hår och hand.

Elen som någon annan nämnt, Stäng av allt som bara står på stand by. Släck lampor om man inte är i rummet. Laga mat från grunden hemma. Fyll frys med hemlagade portioner och baka bröd är tips som redan näms i tråden som jag också skriver under på. Matlåda till jobbet spar pengar.

Har du onödiga grejer som du kan sälja av på blocket, tradera eller ebay?

Försäkringar skulle jag personligen akta mig för att säga upp. Har själv ett gäng hundar och man vet aldrig när olyckan är framme eller djuret blir sjukt.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 11 aug-12 kl 15:35 »
Försäkring för hund är en sak, försäkring för bil en annan, hemförsäkring är inte alls samma sak. Att pensionsförsäkring är rena bedrägerier verkar fler och fler komma fram till.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #15 skrivet: 11 aug-12 kl 16:00 »
Försäkring för hund är en sak, försäkring för bil en annan, hemförsäkring är inte alls samma sak. Att pensionsförsäkring är rena bedrägerier verkar fler och fler komma fram till.

Ja, så i princip så ska man behålla alla försäkringar (som jag skrev) utom då pensionsförsäkringen.

På vilket sätt är en personförsäkring rena bedrägeriet?

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 11 aug-12 kl 16:15 »
Att pensionsförsäkring är rena bedrägerier verkar fler och fler komma fram till.

På vilket sätt är en personförsäkring rena bedrägeriet?

Snuzer, TiB skrev pensionsförsäkring, inte personförsäkring.

Nuffield

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 11 aug-12 kl 16:20 »
Om det inte händer nåt, ja... Men om din hund blir påkörd, eller sjuk på nåt annat sätt, då räcker inte dina fjuttiga sparade slantar långt. Veterinärvårdsförsäkringen för min hund kostar ca 120 spänn i månaden. Då är försäkringsbeloppet 40 000. Första två åren betalade mitt försäkringsbolag ut mer för veterinärvård än vad jag kommer att betala in i premier under hela hundens liv.

Försäkringar är för mig nåt som ger mig god nattsömn. Det är en trygghet. Jag behöver inte gå i personlig konkurs om huset brinner upp, och jag behöver inte avliva min hund bara för att den blir sjuk eller skadar sig.

/Sara

För att inte tala om vad hunden kan ställa till med. Har en bekant vars hund smet in till en bonde och bet ihjäl hans grisar. Tydligen täckte inte hans försäkring det och billigt blev det inte att "lösa ut" ut vovven. Eller om en lös hund blir påkörd av en bil och bilägaren kräver ersättning för uppkomna skador. Det behövs ingen stor buckla för att det ska röra sig om femsiffriga belopp. Kanske osannolikt men hundförsäkringen skulle jag absolut inte vilja vara utan. Ett tips är dock att kolla med olika bolag. Hos Folksam försäkrar jag båda mina hundar till samma pris som en hos Agria.

Bilförsäkringen är nog också svår att komma undan. Kanske kan man gå ner till bara trafikförsäkring om bilen inte har så höst värde? Har man en dyrare bil kan det vara idé att kolla om man kan låna med bilen som säkerhet och på så vis få lägre ränta :)

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 11 aug-12 kl 16:41 »
Ett tips är dock att kolla med olika bolag. Hos Folksam försäkrar jag båda mina hundar till samma pris som en hos Agria.

Glöm då för all del inte att kolla upp vad försäkringen faktiskt täcker. Jag har ju själv Agria och valde ursprungligen dem för att de skulle ha ungefär lika mycket som andra bolag, men försäkringen täckte betydligt mer. Sedan dess har de utvidgat försäkringsskyddet (jag vet inte om övriga bolag har följt efter). Exakt vilket bolag som är billigast beror helt på vem man är, vad man har för hund(ar), var man bor, vilket försäkringsskydd man vill ha, osv, så det går inte att säga generellt. Dock som sagt, hundförsäkring ska man inte jaga billigaste varje år, utan bestämma sig för ett bolag åtminstone för varje hund och sen hålla fast vid det hela hundens liv. Annars vågar jag nästan säga att man kommer att få problem om man behöver använda försäkringen. (Jag har själv en bekant som råkade ut för just det, bytte försäkringsbolag på sin hund och hamnade mellan stolarna när inget av bolagen ville betala ut någon ersättning.)

Vad gäller skador som hunden orsakar är jag osäker på om hundens försäkring i normalfallet täcker det. De brukar bara täcka veterinärvård (dit räknar jag även mediciner och rehabilitering), livvärde och eventuellt olika former av användbarhetsförsäkringar inklusive användbarhet till avel. Läge att ha en bra hemförsäkring med drulletillägg alltså.

Har man en dyrare bil kan det vara idé att kolla om man kan låna med bilen som säkerhet och på så vis få lägre ränta :)

Fast den ränta som nämndes var ju nu 6,75% vilket är helt i linje med ett billån. Jag betalar 6,38% på det senare.

Skogsola

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 11 aug-12 kl 17:11 »
För att inte tala om vad hunden kan ställa till med. Har en bekant vars hund smet in till en bonde och bet ihjäl hans grisar. Tydligen täckte inte hans försäkring det och billigt blev det inte att "lösa ut" ut vovven. Eller om en lös hund blir påkörd av en bil och bilägaren kräver ersättning för uppkomna skador. Det behövs ingen stor buckla för att det ska röra sig om femsiffriga belopp. Kanske osannolikt men hundförsäkringen skulle jag absolut inte vilja vara utan. Ett tips är dock att kolla med olika bolag. Hos Folksam försäkrar jag båda mina hundar till samma pris som en hos Agria.

Grisar som hunden biter ihjäl går på hemförsäkringen! Det har inte med hundens försäkring att göra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser