Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips för en fattig höst?  (läst 21608 gånger)

Nissepisse

SV: Tips för en fattig höst?
« Svar #40 skrivet: 14 aug-12 kl 22:22 »
Gör en lista på de faktiska utgifterna istället för halv-spekulationer där man tydligt kan se exakt vad varje krona går till. Att säga att du har ett lån med 6% ränta säger ju inte ett skit eftersom du inte nämner hur mycket du lånat t.ex.
Säker på att bil är ett måste? Går kanske att kombinera cykel och kollektivtrafik? Ett par mils cykling om dan gör bara gott.
Ett alternativ/komplement till att spara mer är ju att öka intäkterna genom att jobba mer.
Röks det eller konsumeras det någon form av alkohol får du skylla dig själv och förtjänar ingen hjälp utan bör lida för korkat beteende. ;)

Naturliv

• Södermanland
« Svar #41 skrivet: 15 aug-12 kl 08:07 »
Gör en lista på de faktiska utgifterna istället för halv-spekulationer där man tydligt kan se exakt vad varje krona går till.

Det här är nog nyckeln till att sänka kostnaderna, att veta vart varje krona tar vägen. När man har skrivit upp varenda köp (och då menar jag verkligen alla inköp) en månad är det lättare att se vad man kan spara in på. Man ställer sig frågan: Är det rimligt att lägga xxx kronor på grönsaker när vi kan odla själva?, vill vi verkligen lägga xxx kronor på läsk och chips? ... osv. Så gör man en budget för nästa månad med ändringar och följer upp, gör ändringar, följer upp ...
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #42 skrivet: 15 aug-12 kl 08:37 »
Tack för många bra, roliga och tänkvärda tips :)

Apropå bilen och hur det kan kosta 12.000 att laga skrället så har jag väl bara haft en himla otur.

Bytte in min Toyota för snart exakt ett år sedan, den pärlan hade gått utan ett fel i fyra år. Men jag tyckte att den började ha gått för många mil, så jag ville sälja den. Köpte en Skoda, -04, för 30.000.

Och jävlar vad fel det har varit på den. Först blev jag tvungen att köpa två nya vinterdäck eftersom de däck som följde med var olika stora, 1800 spänn.
Sen la batteriet av, blev väl en 700 där.
Sen började den krångla och då var det något som hette spjällhuset. Hittade en bra verkstad som gjorde rent det istället för att byta, vilken tydligen är rätt dyrt. Men det gick väl på 2800 tror jag det var, allt som allt.

Och nu har jag besiktigat bilen och då hittades åtta (!) nya fel. Det lustiga var att besiktningsprotokollet från föregående såg bra ut. Bland annat handbromsen, en bromsskiva, länkarmskopplingar bak och fram och andra grejer som jag inte minns nu. Kostar 12000 på den billiga verkstaden (ingen märkesverkstad utan en schysst, billigare variant, men de ska ju leva på nåt också...)

Med andra ord: Om någon vill ställa upp som frivillig expert nästa gång jag handlar ny bil så är jag mer än tacksam  :D

Nästa gång kanske du ska leasa bilen http://www.reklambilen.se/privatleasing fast utgift på 1700.- i månaden och ny bil hela tiden, låter mer som något som skulle passa dig.

30.000 + 12.000 + 1.800 + 700 + 2.800 = 47.300 delat på 36 månader  gör att du är uppe i 1.300 i månaden hittills, du har 14.400 kvar att lägga på bilen och då är du uppe i samma kostnad.

Men det kräver att du är rädd om den för om den är mer sliten än vad som är normalt när du lämmar tillbaka bilen så får du stå för den kostnaden så klar. Det kan du lösa genom en stark budget och ett sparade + att du vårdar din leasingbil.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Nissepisse

« Svar #43 skrivet: 15 aug-12 kl 09:01 »
Nästa gång kanske du ska leasa bilen http://www.reklambilen.se/privatleasing fast utgift på 1700.- i månaden och ny bil hela tiden, låter mer som något som skulle passa dig.

30.000 + 12.000 + 1.800 + 700 + 2.800 = 47.300 delat på 36 månader  gör att du är uppe i 1.300 i månaden hittills, du har 14.400 kvar att lägga på bilen och då är du uppe i samma kostnad.

Men det kräver att du är rädd om den för om den är mer sliten än vad som är normalt när du lämmar tillbaka bilen så får du stå för den kostnaden så klar. Det kan du lösa genom en stark budget och ett sparade + att du vårdar din leasingbil.

Det var ju inte någon särskilt bra ide för att spara pengar. Dina beräkninar visar ju att det tom. är dyrare att leasa. Sen har hon 14400 kvar att spendera på bilen IDAG innan break-even, vilket skulle utgöra 30% av de totala kostndarna hittintills. Då har hon ändå haft en, vad verkar, himla otur med sin egen bil. Nä, hon har redan sparat 14400kr på att INTE leasa.

Någon skrev något om pensionssparande och liknande innan tyckte jag. Det bästa sparande borde vara att betala av lånet då det inte är så troligt att något sparande skulle ge mer än 7% i ränta.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #44 skrivet: 15 aug-12 kl 09:16 »
Det var ju inte någon särskilt bra ide för att spara pengar. Dina beräkninar visar ju att det tom. är dyrare att leasa. Sen har hon 14400 kvar att spendera på bilen IDAG innan break-even, vilket skulle utgöra 30% av de totala kostndarna hittintills. Då har hon ändå haft en, vad verkar, himla otur med sin egen bil. Nä, hon har redan sparat 14400kr på att INTE leasa.

Någon skrev något om pensionssparande och liknande innan tyckte jag. Det bästa sparande borde vara att betala av lånet då det inte är så troligt att något sparande skulle ge mer än 7% i ränta.

hon har ägt bilen i 12 månader och 47.300 kr är sammanlagda kostnaden ska man slå ut det på 12 månader så blir kostnaden 3940 kr och månad.

tar man dom 14000 kr och slår ut dom på dom resterade 24 månaderna som hon jag räknat på så blir kostnaden 580 kr på bilen för att komma upp till samma kostnad i månaden. Men detta förslag ger jag när denna bilen ska bytas eller nästa stora reparation.

skulle men räkna 47.300 på 24 som det är på privatleasingen  är på så blir månadskostnaden för bilen 1970 kr + försäkring och service som ingår i privatleasingen (samt högre bränslekostnad per månad)
Länk till mina lamm 2012

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #45 skrivet: 15 aug-12 kl 09:17 »
Hej!

Köp bulkvaror i storpack på billigstormarknaden eller ÖoB. Jag köpte ris för 10 kr/kg och pasta för 7,50 kr/kg igår. Passade då på att köpa för ett par månader framåt. Finns ofta något med nedsatt pris eller lågt pris om man köper stor förpackning (20 kg säck med ris brukar ge bra pris per kg). Gör en lista på lagringsbara saker ni använder mycket och håll ögonen öppna när du är ute och handlar.

Eftersom du bor utan kollektivtrafik gissar jag att du bor på landet och då kan du ju knalla över till nån bonne och fråga om du får köpa ägg/potatis/kött/mjölk av hinom - kan bli bra pris eftersom det hin får från scan/arla etc. är ganska dåligt.

Har du något du kan erbjuda en granne/bonde mot en säck potatis/grönsaker/frukt/bär?
Tänk efter vad du KAN få tag i billigt och ifall du kan vrida dina matvanor litegrann mot att använda mer av det.

När det gäller lånet har jag inga förslag annat än att du kämpar med att få ned summan. Lån är så fruktansvärt sura... CSN betalar man ju till beroende på förra årets lön - går det inte att kontakta dem och be om sänkning när du vet att du kommer att tjäna mindre?

Moppe tror jag var ett ganska bra tips om du inte har allt för långt att åka. När jag hade 15 km till jobbet åkte jag gammal 30-moppe, med en skoteroverall är det inga problem utom när det spöregnar.

Vänligen
Jens          Edit - formatteringsfel...
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 15 aug-12 kl 09:58 »
Ett hett tips för att spara pengar är att inte byta en bil som går bra.

Journalistkarin

• Frilansjournalist i Dalarna
    • Dalarna
« Svar #47 skrivet: 15 aug-12 kl 21:16 »
Ett hett tips för att spara pengar är att inte byta en bil som går bra.

Tack, slå på den som ligger du  :D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 15 aug-12 kl 21:54 »
Tack, slå på den som ligger du  :D

;D

tinna.m

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 15 aug-12 kl 22:52 »
Kolla igenom bokhyllan och ta bort det du inte kommer att läsa igen, lägg ut på Bokborsen.se och få in lite lovor. Udda grejor säljer, bokklubb'sböcker gör det inte.
Kolla loppisar på sånt du gillar själv, sälj vidare på blocket/tradera/torget i byn.
Anmäl dig till Soc att ta hand om ensamkommande flyktingbarn som ska familjehemsplaseras. Bra pengar där. Har du kronjuveler så göm undan, behöver ju inte repetera kungahusets misstag.
Anmäl dig som tomte till Julafton's klapputdelning (annons, Blocket/lokalblaska/lapp i affären). Du hinner med 3-7 ställen på en em-kväll, 500-1000:-/ ställe, rara slantar.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #50 skrivet: 15 aug-12 kl 23:02 »
Citera
500-1000:-/ ställe,
  :o Skojar du eller skojar du nu igen? 500-1000 spänn! Jag tomtar hos dej först  ::) sist!  >:D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

tinna.m

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 16 aug-12 kl 08:20 »
  :o Skojar du eller skojar du nu igen? 500-1000 spänn! Jag tomtar hos dej först  ::) sist!  >:D
Priset blir givetvis högre om du kommer med häst & släde. Julbock är självfallet en prisklass för sig så du kan nog dra in in en hacka.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 16 aug-12 kl 10:02 »
Tack för många bra, roliga och tänkvärda tips :)

Apropå bilen och hur det kan kosta 12.000 att laga skrället så har jag väl bara haft en himla otur.

Bytte in min Toyota för snart exakt ett år sedan, den pärlan hade gått utan ett fel i fyra år. Men jag tyckte att den började ha gått för många mil, så jag ville sälja den. Köpte en Skoda, -04, för 30.000.

Och jävlar vad fel det har varit på den. Först blev jag tvungen att köpa två nya vinterdäck eftersom de däck som följde med var olika stora, 1800 spänn.
Sen la batteriet av, blev väl en 700 där.
Sen började den krångla och då var det något som hette spjällhuset. Hittade en bra verkstad som gjorde rent det istället för att byta, vilken tydligen är rätt dyrt. Men det gick väl på 2800 tror jag det var, allt som allt.

Och nu har jag besiktigat bilen och då hittades åtta (!) nya fel. Det lustiga var att besiktningsprotokollet från föregående såg bra ut. Bland annat handbromsen, en bromsskiva, länkarmskopplingar bak och fram och andra grejer som jag inte minns nu. Kostar 12000 på den billiga verkstaden (ingen märkesverkstad utan en schysst, billigare variant, men de ska ju leva på nåt också...)

Med andra ord: Om någon vill ställa upp som frivillig expert nästa gång jag handlar ny bil så är jag mer än tacksam  :D

Ok. Bara konstatera att så är fallet, och till nästa gång - byt inte en bil som fungerar bra för att den gått lite långt! Jag hade en wv polo som var lite liknande. Den nyaste bil jag nånsin ägt, och den började med att kosta mig tio lappar i reparationer de första tre månaderna jag hade den. Och med en så pass ny bil så vågade jag inte annat än lämna in den på verkstad = dyrt. Bättre med en äldre bil som man kan lita på/fixa själv/skrota utan att gå i konkurs om det visar sig nödvändigt...

Jag är mycket nöjd med min gamla volvo. Kostade tio lappar i inköp. Välhållen, ägd av en gammal gubbe som köpt bilen ny och skött den som sitt skötebarn.. Gått 17000 mil vid köpet. Ja, det är ovanligt att hitta så gamla bilar som gått så lite. Men, en välhållen gammal volvo som gått det dubbla är inget dåligt köp det heller! Har kört den ca 4000 mil, och kostat på den lite olja, oljefilter och luftfilter. Dvs service. Nu har jag en karl som fixade den servicen. Men, jag hade säkerligen fixat det själv med lite handledning.. Nu börjar det väl bli dags att byta lite bromsbackar bak, och spindelleder fram. Också slitvaror. Och går den sönder beyond repair så var den inte en oöverstigligt dyr...

I övrigt. Låta bli att köra för att handla titt som tätt är hyfsat lämplig besparingsåtgärd... Lite småkrånglig att få till om man skaffat sig dåliga vanor. Groddar var bra tips, som jag kommer på och glömmer bort om vartannat..

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #53 skrivet: 16 aug-12 kl 11:45 »
Citat från: TiB skrivet Igår kl. 23:02
   Skojar du eller skojar du nu igen? 500-1000 spänn! Jag tomtar hos dej först  ::)  sist! 

Priset blir givetvis högre om du kommer med häst & släde. Julbock är självfallet en prisklass för sig så du kan nog dra in in en hacka.
Jag skulle nog kunna leva med att avstå den extrahackan och reservera julbocken för dej  o:)
« Senast ändrad: 16 aug-12 kl 13:26 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #54 skrivet: 16 aug-12 kl 12:24 »
Mina tips är nog:

-försök storhandla sällan och bara komplettera med mejerivaror/frukt/grönt emellan. Handla dock inte så mycket att ni inte hinner med att äta det innan det blir dåligt.

-handla det som är billigt just nu och planera sedan maten efter det istället för att planera maten först.

-är något du äter mycket av skitbilligt - handla mycket av det (inom rimliga gränser). Laga till det och frys in/koka in/sylta etc för framtida bruk.

-se till att alltid ha lite mat i frysen så det inte blir panik - är man hungrig är det lätt att handla för mycket.

-kan ni handla i någon billigare butik? Byta COOP eller ICA mot Netto/LIDL/Willys? Det kan bli avsevärt billigare.

-dra in på fika ute/krogen/äta ute.

-sälj sådant du inte använder/ behöver - det tar en del tid men det är skönt att se extraslantar rulla in.

-till födelsedagar eller jul: om folk vill ge dig presenter så önska dig sådant du verkligen behöver, t ex kläder, presentkort på klippning, bidrag till vinterjacka osv. Önskar man sig inget specifikt och folk vill ge en presenter är det lätt hänt att man får prydnadssaker man varken behöver eller vill ha.

/Anna som är tämligen fattig året om
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

tinna.m

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 17 aug-12 kl 07:22 »
Citat från: TiB skrivet Igår kl. 23:02
   Skojar du eller skojar du nu igen? 500-1000 spänn! Jag tomtar hos dej först  ::)  sist! 
 Jag skulle nog kunna leva med att avstå den extrahackan och reservera julbocken för dej  o:)
Noterar och bockar  ;D

Fokus

• Uppland
« Svar #56 skrivet: 17 aug-12 kl 07:30 »
Mitt tips är egentligen stulet från en avhandling i ekonomi men jag tar mig friheten att kalla det mitt tips.

Ovan i tråden har det skrivits om Kg/pris och principen bygger på att aldrig handla något som kostar mer än 50sek/kg. Följs detta så kan man enligt avhandlingen leva på 1000sek/mån OCH äta 3 mål mat per dag. Själva avhandlingen är ju betydligt mer utförlig men ni fattar principen. Kika lite nästa gång ni går runt i en butik hur mycket man ändå får om man bara köper varor som kostar mindre än 50sek/kg. Visst, kryddor är man ju rökt på men vi som bor runt storstäder kan åka till invandrartäta områden och gå i deras butiker och handla kryddor, ris och andra varor betydligt billigare än att handla på ICA. Enda kruxet är att man måste pruta och man får aldrig kvitton..

För övrigt så är dessa trådar bra då "folk" generellt lever långt över sina tillgångar och den lilla skara läsare som söker sig till forum som detta utgör inte många procent av svenska "folket". Och för er som har TV, Lyxfällan går in på 13:e! säsongen. Tänk om "folk" som medverkar i den Realitysåpan hade investerat i en miniräknare istället för vita kök, bubbelbad, Thailandsresor och och annat sk*t man inte behöver.   

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #57 skrivet: 17 aug-12 kl 21:41 »
Ett annat bra spartips är att inte åka till stan. Där finns bara en massa affärer och andra faciliteter som kostar pengar för den fattige.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #58 skrivet: 18 aug-12 kl 09:41 »
Jag har olika kg-tak beroende på vilket mat det är, 50 kr kg för grönsaker/potatis anser jag vara onödigt dyrt. Kött och fisk däremot har jag ett något högre kg-tak på, snittet blir nog det samma.

Vi vedkohandlar en och då förbereder vi oss genom att läsa affärernas veckoblad, utifrån det så planerar vi inköpet för veckan. Vi har lyxen att ha fyrar kedjor som säljer mat på samma avstånd från hemmet. Den butiken som har bäst erbjudande för mig den vinner mig som kund den veckan  o:) väl i butiken så handlar jag det som står på inköpslistan + varje-vecka- mat som mjölk mm sen passar jag på och köper det jag vet är billigare i den butiken än i andra butiker även dessa inköp är planerade.

Jag har alltid med mig egna kassar när jag handlar 2*7*52=728 kr på ett år, alla bäckar små :)
jag själv scannar alltid och har ett tak på vad jag max får handla för per vecka, eftersom jag handlar i större butiker så köper jag även kläder där och då tittar jag alltid igenom rea galgarna och om det är något jag verkligen behöver så köper jag men bara om det är något jag behöver och om det är rätt färg och modell för mig.

Sen så kulle jag rekommendera gemensam ekonomi, delad ekonomi är dyrt och man mister en del av vitsen rent ekonomiskt att vara sambo och det är lättare att bygga en buffert rent ekonomiskt om man är två.
Länk till mina lamm 2012

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #59 skrivet: 18 aug-12 kl 09:59 »
Bor man inte nära ett willys Ö&B och liknande och vill "unna sig" en dag på "stan" så kan man fara till närmaste stad med lågprisbutik som en Utedag och innan man far hem fyller (japp fyller) bilen med saker som är billigare i den staden. Vi brukar fara till närmaste storstad (som är 17 mil bort för oss)med några månaders mellanrum och köpa bilen full med fyrpunktsvetsat nät, vetemjöl, ris, konserver och annat som är billigare där och lagringsbart. maten då brukar väl gå på max 1500 kr men då räcker den läääänge så om vi skulle ha ont om pengar en månad så kan vi äta ur "skåpen". färskvaror däremot köper vi häromkring.

vi tjänar ju inte pengar på det men en dag på stan (=vitid) vi passar också på att kolla efter kläder till min man på myrorna (jag ärver alla mina kläder) går på militärt överskott för tex kängor, sjalar m.m. som behövs till gården och fonstershoppar (ev köper nått men inte ofta faktiskt).

Om man måste luncha ute (tex då man far och storhandla) så kan man ta matlåda med sig. Man kan göra matlådor som är billiga, nyttiga och goda i rumstemperatur. man kan googla på "bento" eller "obento" så hittar man bra recept (bento är matlådan barnen/de vuxna arbetarna tar med sig till skolan/jobbet och dom är oftast tänkt att ätas i rumstemperatur så dom är ofta godast så och man behöver inte tillgång till micro)

äta vegetariskt (inte fejkkött utan bönor/linser m.m.) är och ofta billigt. mycket billigare än kött/fisk.
vissa saker går att köpa storpack billigt över nätet (jag köper mitt torkade fejkkött på nätet)
att laga mat från grunden är också billigt (men det har ju nämts)

hmm kan inte komma på nått mer nu.

edit: kom på en till sak.

Köp inte grönsaker på sommaren! (om det är riktigt kris på pengar) det finns massa grönsaekr man kan samla i naturen nu som är helt gratis och gott!
frukt kan man just nu byta helt mot bär också
« Senast ändrad: 18 aug-12 kl 10:05 av rapchic »

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser