Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stöd för ädellöv  (läst 2431 gånger)

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
Stöd för ädellöv
« skrivet: 10 aug-12 kl 23:37 »
Tänkte slänga ut frågan om det är någon som har fått stöd för ädellöv. Inte att gallra fram men att plantera nytt.

Har ett skifte, kring ett tunnland, med granskog som ser ut som granskog ofta gör, speciellt i de sydligaste ändarna. Alldeles för hög bonitet så den är lätt sönderväxt och en rejäl andel toppbrott, blir knappast något annat än massa om den får stå färdigt. Nu ungefär 35 år gammal och bitvis dåligt gallrad. Jag har kontaktat skogsstyrelsen och ska se över det ädellöv jag har och prata lite allmänt. Tänkte höra om de är intresserade av att sponsra ädellövsplantering och stängsling om jag tar dän eländet. Någon som har erfarenhet av liknande försök på äskande? Har, vansinnigt nog, fått för mig att jag vill ha lind istället. Kanske inte bara men en väsentlig andel.

Huggorm

• Gäst
SV: Stöd för ädellöv
« Svar #1 skrivet: 10 aug-12 kl 23:50 »
Finns det någon avsättning för lind? Det är ju det enda ädellövträet som har mjuk ved. Men ett mycket intressant val, jag kommer gärna på besök om tjugo år och kollar hur en lindskog ser ut. Hur det är med stöd har jag dock ingen aning om.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2 skrivet: 10 aug-12 kl 23:56 »
det blir mycket te iaf  o:)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

besk

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 aug-12 kl 23:57 »
Nja, det är ju ganska smala nischer men det finns några små kanaler (rännilar). Annars blir även det massa... Men fint och växer som satan. Har så pass lite skog,
knappt fem hektar, så då kan man kosta på säg att vara lite tosing.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 aug-12 kl 23:57 »
... och honung :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

anders50

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 aug-12 kl 00:04 »
Finns stöd att få till plantering och stängsel, ganska mycket tror jag, åtminstone här i Jönköpings län.  Skogsstyrelsen vet sådant, länsstyrelsen borde veta.

Jag har vetat, men glömt!  ;)

besk

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 11 aug-12 kl 00:19 »
Jo, det ska tydligen finnas en hel del pengar. Tänkte om det var någon som hade erfarenhet och visste vilka strängar som är bäst att spela på. Det där med lönsamhet får man i nämnda tillfälle vara ganska skicklig på om man vill dra hem. Lyssnar de på "jag vill ha en vacker skog som jag tycker om", "det blir ju mysigt för djuren", eller måste jag vara mer kreativ om jag ska ha en chans?

Jonte76

• -
« Svar #8 skrivet: 20 aug-12 kl 22:14 »
  En kille från skogsstyrelsen   Var i förra veckan ute o titta på några hektar 6 ha av Familjen skogs åker tegar som vi börjar fundera på att plantera igen. Finns Bidrag att söka som ska täcka ädel löv plantor stängsel o allt där till . bidraget var mellan 30 000 kr till  50 000 kr hektaret  men det ska i stort  sätt täcka allt  . Men är bara o ringa till dom så kommer det ut nån o kollar o godkänner din plan o ger råd vilket ädel löv som passar på din mark . osv / Jonas

kurt

« Svar #9 skrivet: 21 aug-12 kl 10:19 »
Om jag förstått det rätt så skall bidraget täcka in merkostnaden att plantera ädellöv, jämfört med att plantera t ex gran.  Och då kan ju t ex stängsel eller annat skydd ingå.

Jonte76

• -
« Svar #10 skrivet: 21 aug-12 kl 20:35 »
Ja Kurt  ungefär så var det nog men blir det dyrare får du lägga till egna pengar. finns även ett skötselbidrag man kan ansöka om vartefter för mer jobbet i en ädel lövs plantering .. Fanns även ett slags omställnings bidrag,  om man kan byta inriktning på det gamla beståndet till ädel löv

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser