Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är sugen på att göra ett rejält kalhygge!  (läst 3922 gånger)

Skogsola

• Gäst
Är sugen på att göra ett rejält kalhygge!
« skrivet: 10 aug-12 kl 18:25 »
 Att göra mig kvitt ett stycke tråkig gammal  halvtorr granskog. Att få utsikt, luft och ljus!
Starta något nytt samtidigt som man ger livsrum för miljoner gräs och örter vars frön legat i dvala i björnmossan under det mörka grantaket.

Maria C S

• Småland
SV: Är sugen på att göra ett rejält kalhygge!
« Svar #1 skrivet: 10 aug-12 kl 18:48 »
Ja ner med dom bara, om det är mono kulturer som försurar området.
Bland skog är en annan sak.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

tiki

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 aug-12 kl 19:11 »
kör hård ola- stick till värmen med pegarna- och så på med lärk-jo

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 aug-12 kl 19:16 »
Bra initiativ, ner med granplanteringen och bara avvakta sedan. Sedan kommer det upp björk alldeles av sig själv, och du kan göra det till en ljus och fin björkskog.

LasseDalom

• -
« Svar #4 skrivet: 10 aug-12 kl 19:46 »
Kan ju också kanske vara naturlig granskog? Granskog är ju trots allt en av de vanligaste biotoperna i vårt land.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 aug-12 kl 19:58 »
Kan ju också kanske vara naturlig granskog? Granskog är ju trots allt en av de vanligaste biotoperna i vårt land.
Man kan ju kolla hur det ser ut. Är där i princip enbart gran? Är de flesta granarna i samma storlek? Är marken helt slät och stenfri som gammal åkermark?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #6 skrivet: 10 aug-12 kl 20:07 »
det har jag just gjort, förra året åkte allt utom vissa utvalda träd och i år sätter vi staket runt så djuren får beta rent  ;D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Skogsola

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 aug-12 kl 21:33 »

Granskogen är "hqlvnaturlig" så sett att den är självföryngrad men "hjälpt på traven" av flera generationer skogsbrukare. Där fanns mycket fin björk som jag högg bort runt -95 när jag bedömde att den gjort sitt. Den nya skogen kommer att få ha ett stort lövinslag åtminstone fram till första gallring runt år 2050.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 10 aug-12 kl 21:52 »
Värmland har väl granskog så det räcker... även när din är nerhuggen, gissar jag. Eller hur rejält snackar vi här???
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Skogsola

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 aug-12 kl 22:02 »
Visst finns det skog så det räcker. Så länge man hugger på rätt sätt så växer det mer ju mera man hugger.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #10 skrivet: 10 aug-12 kl 22:49 »
Att göra mig kvitt ett stycke tråkig gammal  halvtorr granskog. Att få utsikt, luft och ljus!
Starta något nytt samtidigt som man ger livsrum för miljoner gräs och örter vars frön legat i dvala i björnmossan under det mörka grantaket.

Är det din skog eller vill du bara ha utsikt?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 10 aug-12 kl 22:50 »
Hahahaha.....fler som varit med på forumet ett tag ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

hajbo

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 12 aug-12 kl 20:29 »
Hugg ner, och skaffa en "Bamsesåg" så kan du såga fram en massa fint virke att bygga hus av, eller varför inte timmerhus, fast då måste du även skaffa en timmerfräs till sågen.  //Lasse
Lasse

Skogsola

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 aug-12 kl 22:31 »
 Har betydligt bättre grejor än en "Bamsesåg" om jag vill laga till lite eget virke. Men de stora bulksågverken är rätt duktiga på att ta fram stora staplar av standarddimensioner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 4 användare (2 dolda)
ärt, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser