Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fötter på Stor Faverolle  (läst 2554 gånger)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
Fötter på Stor Faverolle
« skrivet: 30 jul-12 kl 22:51 »
Varför är det ingen som avlar fram riktiga fötter på faverolle?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Fötter på Stor Faverolle
« Svar #1 skrivet: 30 jul-12 kl 23:14 »
Varför är det ingen som avlar fram riktiga fötter på faverolle?
Vad menar du med ingen? Mina har fem tår och jag tror de är skapliga.Försöker få med en bild... Får se om jag lyckas. Självklart är fötterna viktiga också det är ju en rasspecifik egenskap.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 30 jul-12 kl 23:20 »
Vad menar du med ingen? Mina har fem tår och jag tror de är skapliga.Försöker få med en bild... Får se om jag lyckas. Självklart är fötterna viktiga också det är ju en rasspecifik egenskap.

Jag hade föredragit faveroller med fyra tår som riktiga hönsfötter ska ha.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 31 jul-12 kl 08:29 »
Jag hade föredragit faveroller med fyra tår som riktiga hönsfötter ska ha.
Aha du tänker så... Då får du avla fram det men kalla dem nått annat än Faverolle sen då. ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 31 jul-12 kl 08:39 »
Aha du tänker så... Då får du avla fram det men kalla dem nått annat än Faverolle sen då. ;)

Laxfärgad 4-tårs faverolle  ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 04 aug-12 kl 16:32 »
Laxfärgad 4-tårs faverolle  ;)
Men varfööör avla fram rasotypiska djur ??? Jag fattar inte varför du inte skaffar någon annan ras istället om du nu är så känslig för raser med 5 tår!

Personligen så tycker jag nog att skägg (silke och faveroll), fotbefjädring (silke och faveroll)och luva (silke) är något som kan störa hönsen mer än en 5e tå.

Vetefärgad Maran kanske hade varit något?  Dom har förvisso inte skägg men dom värper bra och har bara 4 tår och fotbefjädring och dom kommer från frankrike precis som faverollen om ursprungsland har någon betydelse. Dessutom är dom könsorteringsbara som kycklingar precis som faveroll...

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 04 aug-12 kl 20:13 »
Men varfööör avla fram rasotypiska djur ??? Jag fattar inte varför du inte skaffar någon annan ras istället om du nu är så känslig för raser med 5 tår!

Jag kan hålla med dig att det inte är så smart att avla på rasotypiska djur. Jag kommer troligtvis ändå att avla på dem mest för att det är kul. Det skulle vara intressant att se vad man kan få fram och se hur egenskaper ärvs. På nätet kan man säkert hitta hur alla egenskaper ärvs men det är roligare att testa själv även om man har facit på genetiken.

Första gången jag såg faveroller så reagerade jag direkt på deras tår som jag tyckte så missbildade ut. De hade 5 osymmetriska tår och jag tyckte det såg väldigt fult ut. Jag har nu skaffat silkes och faveroller och håller på att vänja mig vid dem. Jag valde djur som hade mer symmetriska fötter och är nöjda med dem. 

Korsnings- och rasotypiska djur är något man kan behålla hemma och inget man ska sälja vidare för avel.

Vetefärgad Maran kanske hade varit något?  Dom har förvisso inte skägg men dom värper bra och har bara 4 tår och fotbefjädring och dom kommer från frankrike precis som faverollen om ursprungsland har någon betydelse. Dessutom är dom könsorteringsbara som kycklingar precis som faveroll...

Vetefärgade maraner låter intressant... Vem har sådana till salu? Jag har dålig koll på hönsraserna ursprung och det är inget avgörande när jag väljer höns. Egentligen skulle jag nog vilja ha alla hönsraser...

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 04 aug-12 kl 21:03 »
Det kanske gör ont att gå med 5 tår? Jag tycker inte heller man ska avla fram "konstiga" egenskaper.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser