Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste de ha "traditionella" sittpinnar?  (läst 6289 gånger)

mli79

• Skåne
Måste de ha "traditionella" sittpinnar?
« skrivet: 09 aug-12 kl 10:40 »

Mina brahmakycklingar är en bit över tre månader nu och vägrar sova på pinne. Det är en grov naturpinne som är mellan 5-20 cm ovanför marken, 10 cm i diameter.  De sover i tillsammans i en hög i halmen och på dagtid vilar de gärna på några stockar som ligger på marken. Nu när jag bygger ett helt nytt hönshus funderar jag på om det ens är lönt att sätta upp en pinne, om de ännu inte visat intresse. Kanske ska lägga in stockarna istället? Finns det någon nackdel med det? Fördel?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Paradisgården

• Västergötland
SV: Måste de ha "traditionella" sittpinnar?
« Svar #1 skrivet: 09 aug-12 kl 10:44 »
De kommer nog vilja sitta på sittpinnar när de blir lite äldre. Unghönsen jag har nu är också tre månader och sitter inte på pinnar än, men det brukar komma. Då kan ju göra både ock så de kan välja :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 09 aug-12 kl 11:15 »
Vi har en 10 cm bred regel som våra Orpington sover på. Den är nerfilad i kanterna och sitter kanske 10 cm över golvet. De gillar att sitta på den.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

mli79

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 09 aug-12 kl 15:01 »

Våra stockar i hägnet är ca 15cm diameter, och där trivs de bra. Mina hönor och tuppar gillar inte att hoppa alls, de föredrar att bara kliva upp för saker, det ser man när de är ute i plommohäcken och härjar. Om de måste hoppa så går de hellre runt. Att ha en sån stock att sova på inomhus måste väl ändå vara jämförbart med breda låga sittpinnar? Men det är klart, det kanske är lättare att städa om pinnen sitter en bit upp.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 09 aug-12 kl 16:09 »
Våra stockar i hägnet är ca 15cm diameter, och där trivs de bra. Mina hönor och tuppar gillar inte att hoppa alls, de föredrar att bara kliva upp för saker, det ser man när de är ute i plommohäcken och härjar. Om de måste hoppa så går de hellre runt. Att ha en sån stock att sova på inomhus måste väl ändå vara jämförbart med breda låga sittpinnar? Men det är klart, det kanske är lättare att städa om pinnen sitter en bit upp.

Ja, det tycker jag låter bra. Våra orpington är likadana i att de nästan aldrig hoppar utan bara kliver.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Kringlan

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 09 aug-12 kl 18:03 »
Mli79:
Fördelen är att dina hönor får som de vill, stockarna passar fint till den dag de ev. vill sitta högre. Då är det ju bara att fixa pinnar.

Det enda du förlorar är golvytan som hade tillkommit om du haft pinnar med gödselbord där hönsen kunnat gå under, samt det praktiska/lättstädade med själva gödselbordet.

Jag klurade lite.. Ligger stockarna utmed hela väggens bredd? Det är ju mest om de ligger parallellt med väggen som det blir krångligt att städa. Du kan istället  lägga dem 90 grader mot väggen i så fall så du kan raka ut gödseln mellan dem.

Mvh
Karin
« Senast ändrad: 09 aug-12 kl 18:54 av Kringlan »

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 09 aug-12 kl 18:33 »
Jag har (såklart) ingen bajsbräda under mina pinnar, men en gång om dagen brukar jag ta en vanlig barnspade av plast och plocka upp alla "färska" bajskorvar jag ser vid pinnen. Det går på mindre än två minuter med mina 5 höns och hönshuset hålls mycket renare och snyggare!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 09 aug-12 kl 18:47 »
Bajsbräda är bra tycker jag ,
för då håller man lite koll på hur deras avföring ser ut.
bekvämt att bara skrapa ner i hinken.
Hedemorahöns

mli79

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 aug-12 kl 21:56 »

Tack för alla tips!

Jag kommer att ha mina pinnar så pass lågt att det inte är lönt med bajsbräda, och då förlorar jag inte heller nån golvyta.
Smart det där med att ha pinnarna 90grader från väggen! Nu när jag ska bygga, hur stort avstånd ska det vara mellan pinnarna/stockarna då? Jag hade först tänkt en endaste lång sittpinne, men nu funderar jag på två istället. Räcker 50cm mellan?

Kringlan

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 09 aug-12 kl 23:11 »
Avståndet beror på hur stora hönor det ska passa för.

Mät eller gör en uppskattning av hur långt det är från hönans fötter bak till stjärten. Det är minsta avståndet du ska ha mellan stock och vägg, annars kommer bajset på väggen ( jag vet tyvärr av erfarenhet..  ::) )

Tänk på samma sätt och dubbla det avståndet mellan stockarna. Om det är mindre kan hönorna på stock 1 bajsa hönorna på stock 2 i skallen..  :-X  ;D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 10 aug-12 kl 07:22 »
Bara en liten passus Varför ska du ha pinnarna lågt?
Höns tycker om att sitta högt?
Har även en hönstrappa till pinnarna  ;)
Jag lovar att en dyngbräda är guld värd.
har alltid grenar tagna i skogen.
Hedemorahöns

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 10 aug-12 kl 10:18 »
Bara en liten passus Varför ska du ha pinnarna lågt?
Höns tycker om att sitta högt?
Har även en hönstrappa till pinnarna  ;)
Jag lovar att en dyngbräda är guld värd.
har alltid grenar tagna i skogen.

Vissa hönor är så stora och bekväma att de inte gillar att flyga. Då måste pinnarna sitta i kliv-höjd.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #12 skrivet: 10 aug-12 kl 10:31 »
Vissa hönor är så stora och bekväma att de inte gillar att flyga. Då måste pinnarna sitta i kliv-höjd.

Fast tom mina tjocka kochintanter tar sig upp till understa brädan som är på sisådär en meters höjd och sedan
flyger de ibland vidare upp till högre pinnar. De har visserligen en stege upp men jag har ofta sett dem flyga upp.

Men jag tränade dem med godis, först fick de lite godis ur handen på marken. Sedan lyfte jag upp dem på pinnen och då fick de godis.
Sedan lyfte jag ner alla utom en och så fortsatte jag att ge den som satt på pinnen godis. Då ville förstås de snikna djuren upp på pinnen
för de ville HA MER GODIS!!!!

Sedan när de började hoppa upp själva så fick de under en tid en liten godisbit uppe på pinnen om kvällen när det var läggdags.
« Senast ändrad: 10 aug-12 kl 10:35 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 10 aug-12 kl 16:16 »
Bravo  ;D  Cirkus nästa  ;)
Hedemorahöns

mli79

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 10 aug-12 kl 17:18 »

Med rätt motivation kan man nog träna in det mesta :-) Men min Jussi kan inte, och han försöker verkligen, hoppa upp i mitt knä när jag bara sitter på en liten liten pall. Men sätter jag mig på marken så kliver han gärna upp där (och äter godis förstås  ;D )

Jag funderar fortfarande på det där med avstånden mellan pinnarna, mina brahmor är ju så små än så länge. Men även för så stora höns kanske det räcker med 30cm från väggen (och 60 cm emellan) för att det inte ska bli bajs på varesig vägg eller hönor?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 10 aug-12 kl 17:33 »
Nej det måste dom inte .
Jga har en box där några har grova grenar o små träd i en hög att sitta på :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

henrietta70

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 10 aug-12 kl 18:08 »
Travelerhorses - en bild vore kul/intressant!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 11 aug-12 kl 02:36 »
En vanlig hästbox bara där jag har släpat in grenar o gamla träd o slängt i en hög bara  ;D
Passar både liten som stor o kostar mej inte en enda spänn  8)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #18 skrivet: 11 aug-12 kl 13:13 »
En vanlig hästbox bara där jag har släpat in grenar o gamla träd o slängt i en hög bara  ;D
Passar både liten som stor o kostar mej inte en enda spänn  8)

Säkert jättebra för hönsen att sitta på, men blir det inte lite jobbigt om man vill städa ut bajset under pinnarna?

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #19 skrivet: 11 aug-12 kl 13:53 »
Jag har en gammal trästege lutat mot väggen i hönshuset. Pinnarna är runda och hamnar i olika höjd.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser