Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Hushållsko"  (läst 3824 gånger)

Höst

• Östergötland
"Hushållsko"
« skrivet: 09 aug-12 kl 08:20 »
Funderar på att ha en eller två kor för att få lite mjölk, kött och få marken betad och frågorna hopar sig...
Är intresserad av ha någon typ av lantrasko (genbank?) men tycker att informationen kring äldre koraser är rörig. Behöver kanske hjälp att välja ras...

Bör en ko få kalv en gång om året för att må bra och mjölka bra?
Kan man mjölka den under samma period som kalven diar?
Hur stor del av året kan kon mjölkas? Hur långt före kalvning sinar hon?
Kan man ha en ko som går tillsammans med sin kalv eller bör man ha flera kor?
Vad behöver de förutom gräsbete, hö, saltsten och vatten?
Hur bör man tänka omkring betesväxling med tanke på parasiter?
Hur gör man vid betäckning om man inte håller med egen tjur? Åker man iväg eller finns genbanksdjur hos semin?
Är det bättre att börja med en (eller två) kvigkalvar som får växa upp och vänja sig vid oss eller brukar det fungera bra att köpa en vuxen ko som är van att hanteras och mjölkas?
Är det svårt att lära sig handmjölka?
Bör man mjölka två gånger om dagen eller kan man välja att mjölka t.ex enbart på morgonen?
Hur rejält vinterboende behöver kor?

Något mer som jag gör klokt i att tänka på?

Lantrasnörd som vill ha många djur. Nybörjarodlare som vill pröva och lära mycket.

www.davidssons.info

kogubbe

• Västerbotten
SV: "Hushållsko"
« Svar #1 skrivet: 10 aug-12 kl 12:10 »
Tjena.... Du va´mej en klok människa....som ställde alla dessa frågor innan Du köpte kon.... Jag har jobbat med kor i trettio år.... å älskat dem i fyrtionio..... är utbilda Husdjurstekniker....dvs semiör. Det jag tycker att du ska göra i första hand är att skaffa dig en bra, kunnig mentor - tex på din närmaste seminstation alt en kokunnig mjölkbonde. Ring (googla på Växa Sverige) och presentera dig och fråga om de kan hjälpa dig. Sen gör du klokt i att ha två kor - de är flockdjur. Ge dig aldrig på att ha egen tjur, allt för många blir ihjälstångade varje år (ca 12-13 pers/år i Sverige) Du kan också läsa dig till många svar tex i Nilssons "Mjölkkor". Kolla också på Fjällrasavels hemsida. Sök också kontakt med Lillhärjåbygget, sveriges sista fjälljordbruk i väglöst land. De tar emot organiserade besök och har svar på alla dina frågor.....åsså fortsätter Du att skriva här.....Då kommer du långt. Lycka till!!!

Ronny

• Skåne
SV: "Hushållsko"
« Svar #2 skrivet: 10 aug-12 kl 13:34 »
Jag tror säkert att vi kan hjälpas åt att svara på dina frågor här. Vi kan ju börja med att räkna upp de lantraser som Sverige har påtagit sig ett bevarandeansvar för och som är berättigade till stöd för utrotningshotad husdjursras. Jag tycker det finns all anledning att välja någon av dessa:

Rödkulla                Sveriges Rödkulleförening
Fjällras/fjällnära    Svensk Fjällrasavel
Fjällnära                Föreningen Äldre Boskap
Bohuskulla            Föreningen Allmogekon
Väneko                 "
Ringamålako         "

Det finns genbanksverksamhet för alla utom de två först nämnda, som väl får ses som något mer produktionsinriktade. Mitt råd är att titta på dessa föreningars hemsidor. Jag tror det är viktigt att först inhämta lite allmän information om raserna. Frågar man bara här "Vilken ras ska jag välja?" så blir det lätt lite subjektiva synpunkter, där man/vi har en tendens att framhåller hur bra "vår egen ras" är, om man säger så.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 3 användare
ärt, alternaiv, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser