Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  13veckors kanin bara gick och dog?!  (läst 1436 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
13veckors kanin bara gick och dog?!
« skrivet: 08 aug-12 kl 22:57 »
var just ute i stallet för att natta kaninerna och fjäderfäna. när jag skulle fylla på hö och vatten inför natten hittade jag en död unge i höhäcken hos den ena ungdjursgruppen. den hade bara lagt sig där för att dö verkar som. inga synliga skador, jättefint hull (faktiskt en av de större i gruppen), fin päls, ingen konstig avföring. jag har inget bråk i gruppen och alla kaniner var lugna så inget som kan ha stressat upp dem heller. de får fint hö och rabbfor, lite grönt ibland, men det var en vecka sen sen sist. jag har inga sjuka djur alla är pigga glada och mumsar med bra aptit. ingen bajsar konstigt eller beter sig annorlunda. vad kan det varit? kan det hända att en 13veckors till synes frisk kanin bara lägger sig ner och dör helt spontant? ???
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

FM

• Skåne
SV: 13veckors kanin bara gick och dog?!
« Svar #1 skrivet: 08 aug-12 kl 23:24 »
Japp  det kan hända  :( tråkigt  :(
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

tinaw

• Också detta ska gå över!
    • Dalarna
    • Kackel på gärdet - vaktlar och höns i Borlänge
« Svar #2 skrivet: 15 aug-12 kl 12:02 »
Det kan hända. Allt från nån infektion som bara drabbat en försvagad individ till medfödda hjärtfel etc.
/Tina

Japanska vaktlar, ägg och höns. Och kaniner i genbank! www.tinaw.se/kackel

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 15 aug-12 kl 12:09 »
det måste varit nåt sånt för ingen fler har dött hittills än heller.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

lusen2008

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 19 aug-12 kl 23:48 »
hänt liknande hos mig nu, först pappa kanin i fredags (lejonhuvad), sen ungen på 4mån idag( hon va störst i kullen)
hon hade plötsligt magrat -kände ja när de va försent.. hon va pigg och glad igår, och då märkte ja inte att hon magrat heller,fast ja höll i henne..
har två kaniner kvar nu.. mamman som gick i samma bur och en gottis hane.. hoppas så att dom klarar sig, men ja sörjer min lilla pippi så hämskt, så fin,glad och gosig..

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 21 aug-12 kl 11:28 »
jo, jag läste din tråd, men du hade symptom på dina dödsfall min dog utan symptom för nåt. det är tråkigt när sånt händer, men jag tror att det är mer tråkigt för dig som fäst sig vid dina djur och gosar med dem. jag undviker sånt, för de ska ätas upp sen.

lusen2008

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 21 aug-12 kl 17:13 »
ja, kanske att man kommit på i efterhand -nästan värre å gå och tänka på vad man kan ha gjort annorlunda.. tex om ja gått ut tidigare kanske ja hunnit rädda lilltjejjen,eftersom hon levde när ja kom ut..  jo, de va ju sällskap bara, och då vill man ju ha dom tama.. dottern på 3½ hade fäst sig väldigt hon med,just vid den lilla,som hon sett från hon va några dagar gammal bara.. hanen va inte tam alls, han va för rädd, så han hade vi inte samma band till...

men även idag mår dom två vuxna bra.. så ja hoppas faran är över för dom, och alla lönn kvistar är slängda på tippen idag..  vet inte om ja vågar skaffa nå er ungar, fast ja älskade varje sekund av de (förutom oron i början när ja inte visste om dom skulle överleva) de får vi se i vår..  hade planer på en gottis hona med, men inte hittat den rätta, vill ha en svart vit, helst svartbrokad..  just nu vågar ja knappt gå ut och kolla till kaninerna, för ja vill inte hitta en till död eller sjuk..

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 8 användare (1 dolda)
ToveNilsson, AndersG, Stengrim, Ek, Landet, Kerstin Rubensson, lehe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser