Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras är min Tupp och Höna? Hjälp.  (läst 3084 gånger)

_panelhönan_

  • Inlägg: 39
  • Börjar med en Tupp och en höna. Sen vette fåglarna
    • Skåne
Vilken ras är min Tupp och Höna? Hjälp.
« skrivet: 06 aug-12 kl 19:04 »
Jag är en nybliven medlem här så jag hoppas få tips och råd.  :)

Jag har tagit hand om en tupp och höna akut. En gammal farbror som skulle in på ålderdomshem och han ville inte ha ihjäl dem.
Så nu är byggandet av hönshus i full gång och det finns plats för fler.

Men... jag har ingen aning om vilken ras det är!? Jag tror att det är dansk lantras, men är verkligen inte säker.
Vill gärna ha samma ras eller någon annan ras som kan gå ihop med dessa.

Helst av allt ville jag ha en lite tyngre lugnare ras. Dessa är verkligen inte tama eller lugna!

Jag bifogar en bild så kan kanske någon hjälpa mig att fastställa vad det är för ras. Den gamle mannen som har haft dem är dement så jag kan inte fråga honom.

Tacksam för svar.  :)

/panelhönan

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: Vilken ras är min Tupp och Höna? Hjälp.
« Svar #1 skrivet: 06 aug-12 kl 19:26 »
Hej. Dina höns KAN vara vilken ras som helst... Då det är svårt att avgöra på en rätt så svår bild. Och många raser är väldigt lika varandra som typ "lantraser" (både svenska och danska mfl) sen beror ju mycket på hur ofta man håller på med sina djur för att få dem tama, som alla djur är de också individuellt. Har tittat på den danska serien 100% bonde han har dansk lantras, tycker att de liknar mina Kinda..... Jag tycker det var bra gjort att du tog hand om dem! sen tror jag när du blir mera "insatt" att intresset tilltar.....Så lycka till och gläd dig med dem, försök att locka med godsaker från din hand typ majs, solrosfrön mm
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vilken ras är min Tupp och Höna? Hjälp.
« Svar #2 skrivet: 06 aug-12 kl 19:34 »
Deras färg är sk "viltfärgad", vilket är den färg som hönsens förfäder hade i det fria, och är en vanlig färg bland många hönsraser idag. Så på färgen går det inte att avgöra. Även i formen ser de ut som "vanliga standardhöns". Så de kan vara många raser, eller blandraser.

Men de ser friska och krya ut iaf!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vilken ras är min Tupp och Höna? Hjälp.
« Svar #3 skrivet: 06 aug-12 kl 20:08 »
Jag ser inte heller vad det är och många vet inte vad de har för höns.
Du kan välja vilken ras som helst i ungefär samma storlek. Kombinationsraser är jag rätt frälst på, värper hyggligt, ganska lugna och vill man äta upp dom så passar de i en gryta också.

Vill du ha mycke ägg så är australorps bra.
Barnewelder är lite mindre, pigga och trevliga.
Welsumer värper stora ganska mörkt bruna ägg. Jag är inne på att korsa welsumer och australorp nästa säsong.

Här är en bra länk http://www.safari.til1000.net/honsesafari.htm men va medveten om att det är många höns som inte är vad de säljs som och att en del linjer inte är som det står i rasbeskrivningen. Jag köper bara vuxna eller halvvuxna djur så är det säkrare att man får hönor och inte tuppar. Mer än en tupp skapar ofta oreda.

Här på alternativ finns några som har bra ordning i sina hönsgårdar och vet vad de har där. Flera bor i Skåne, ingen nämnd och ingen glömd.........
« Senast ändrad: 06 aug-12 kl 20:14 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vilken ras är min Tupp och Höna? Hjälp.
« Svar #4 skrivet: 06 aug-12 kl 20:24 »
Jag vill slå ett slag för wyandotter om du vill ha en lugn ras som värper bra och som blir stora fina höns/tuppar till mat. De är också mycket vackra.
Bilder på några av mina wyandotter och på deras ägg:
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vilken ras är min Tupp och Höna? Hjälp.
« Svar #5 skrivet: 07 aug-12 kl 07:57 »
Vad snällt att du tog hand om hönsen för din farbror. Om det är Danska lanthöns kan man inte säga säkert men färgen (som för övrigt inte är viltfärgad utan brun) förekommer på Danska Lanthöns.

Om din farbror inte är jättedement så kanske han minns lite saker från förr och då kanske du kan luska ut om han har varit med i någon hönsklubb och någon annan hönsfarbror han känner. På så vis kanske du kan få reda på vad han hade för höns. Jag känner också en del äldre hönsfolk "Som känner alla" andra äldre hönsfolk dom kanske vet men då måste jag ju veta vem din farbror är. Om du vill att jag ska forska i saken så kan du PM din farbrors namn och var han har bott.

Ett litet tips för dina höns välbefinnande är att du byter ut de tunna rundstavarna som jag gissar är sittpinnar mot tjockare grenar eller ca 5-10cm breda brädor med avfasad kant. Bättre för deras fötter att sitta på  :D

Dina höns kommer säkert att bli lugnare och mer hanterbara när dom har fått chansen att bo in sig lite mer. Jag hade Danska lantisar förr och dom var mycket trevliga  :D

Utöver det så välkommen till den galna hönsvärlden  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vilken ras är min Tupp och Höna? Hjälp.
« Svar #6 skrivet: 07 aug-12 kl 09:13 »
ieenilorac, Jag vill också ha sånna wyandottor! Isssess så fina!

Å andra sidan vill jag ha en djefla massa .....................  o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

_panelhönan_

  • Inlägg: 39
  • Börjar med en Tupp och en höna. Sen vette fåglarna
    • Skåne
SV: Vilken ras är min Tupp och Höna? Hjälp.
« Svar #7 skrivet: 07 aug-12 kl 10:53 »
Tack för alla tips! =)

Nu har jag lite raser att titta efter.

Det var inte min farbror, utan en farbror. Tyvärr är han så pass skröplig att han inte orkar så mycket och jag har aldrig träffat honom så han har igen aning om vem jag är.

Snart ska fönstret in i hönshuset, sen ska det bara fixas invändigt. Det är lite därför jag vill luska lite vilka raser jag kan tänka mig för att veta ungefärlig storlek och hur stora redena ska vara t. ex. Vill att allt ska bli rätt och redigt från början.

Den buren på bilden är provisorisk så de pinnarna är nu utbytta mot en gren ifrån skogen där det är bra yta att vila klorna på. =) Och de är ute. Lite jobb när man fick hönsen först innan jag hann bygga hönshuset. Det var ju min plan och jag har bläddrat igenom många hönsböcker och ritat på hur huset ska se ut, så fick man hönsen först! =)

Jag märker att lilla "Selma" behöver större plats och kanske lite vänninor. Hon har inte värpt mer än tre ägg sedan jag fick henne och har nu stannat av.
Tuppen "Fridolf" verkar må bra. Ser till så hans lilla Selma vet var det finns mat och han är mer "tam" än henne.

Ja, man e lite knas med namn, men har man bara två och dom är precis som i filmerna om Selma och Fridolf så får det vara så. =)
/panelhönan

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vilken ras är min Tupp och Höna? Hjälp.
« Svar #8 skrivet: 07 aug-12 kl 20:40 »
Tack för alla tips! =)

Nu har jag lite raser att titta efter.

Det var inte min farbror, utan en farbror. Tyvärr är han så pass skröplig att han inte orkar så mycket och jag har aldrig träffat honom så han har igen aning om vem jag är.

Snart ska fönstret in i hönshuset, sen ska det bara fixas invändigt. Det är lite därför jag vill luska lite vilka raser jag kan tänka mig för att veta ungefärlig storlek och hur stora redena ska vara t. ex. Vill att allt ska bli rätt och redigt från början.

Den buren på bilden är provisorisk så de pinnarna är nu utbytta mot en gren ifrån skogen där det är bra yta att vila klorna på. =) Och de är ute. Lite jobb när man fick hönsen först innan jag hann bygga hönshuset. Det var ju min plan och jag har bläddrat igenom många hönsböcker och ritat på hur huset ska se ut, så fick man hönsen först! =)

Jag märker att lilla "Selma" behöver större plats och kanske lite vänninor. Hon har inte värpt mer än tre ägg sedan jag fick henne och har nu stannat av.
Tuppen "Fridolf" verkar må bra. Ser till så hans lilla Selma vet var det finns mat och han är mer "tam" än henne.

Ja, man e lite knas med namn, men har man bara två och dom är precis som i filmerna om Selma och Fridolf så får det vara så. =)
Missförstånd från mig om farbron  ;) Men hönsen ska vara glada att du tog hand om dem i alla fall  ;D Hoppas du inte tog illa vid dig. Jag menade inte att påpeka på något spydigt vis utan mer i bästa välmening för dina höns. För smala sitt pinnar är något man ser rätt ofta hos nybörjare och det är ju inte alltid så lätt att få allt perfekt rätt från början  ;) Jag  har också haft för smala sittpinnar  när jag fick mina första höns :-[
Det viktigaste är att hönsen har fått nytt hem hos någon som bryr sig och blir det litesmåtokigt med vissa saker i början så får man fixa till det alltefter som man lär sig mer. Alla är nybörjare i början och man lär nytt hela tiden om man vill och är intresserad. :D 
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Evve.o

  • Inlägg: 50
    • Bohuslän
SV: Vilken ras är min Tupp och Höna? Hjälp.
« Svar #9 skrivet: 07 aug-12 kl 22:03 »
Det där är en tyskdvärghöna både hönan och tuppen.....
Har sånna hemma

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vilken ras är min Tupp och Höna? Hjälp.
« Svar #10 skrivet: 07 aug-12 kl 22:41 »
Det där är en tyskdvärghöna både hönan och tuppen.....
Har sånna hemma
Är du ens säker på att ts höns är dvärgar? Framgår inte av varken bild eller text i alla fall. Färgen är ju vanlig och finns på många raser.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

_panelhönan_

  • Inlägg: 39
  • Börjar med en Tupp och en höna. Sen vette fåglarna
    • Skåne
SV: Vilken ras är min Tupp och Höna? Hjälp.
« Svar #11 skrivet: 09 aug-12 kl 10:14 »
Missförstånd från mig om farbron  ;) Men hönsen ska vara glada att du tog hand om dem i alla fall  ;D Hoppas du inte tog illa vid dig. Jag menade inte att påpeka på något spydigt vis utan mer i bästa välmening för dina höns. För smala sitt pinnar är något man ser rätt ofta hos nybörjare och det är ju inte alltid så lätt att få allt perfekt rätt från början  ;) Jag  har också haft för smala sittpinnar  när jag fick mina första höns :-[
Det viktigaste är att hönsen har fått nytt hem hos någon som bryr sig och blir det litesmåtokigt med vissa saker i början så får man fixa till det alltefter som man lär sig mer. Alla är nybörjare i början och man lär nytt hela tiden om man vill och är intresserad. :D 

Ingen fara. =) Jag tycker att det är värdefullt med tips. Man kan ju inte kunna allt från början. =)

/panelhönan

puckelsmurf

  • Inlägg: 5
  • 22 år, med sambo och våra älskade smådjur.
    • Östergötland
SV: Vilken ras är min Tupp och Höna? Hjälp.
« Svar #12 skrivet: 23 aug-12 kl 14:24 »
Jag behöver också hjälp!
Fast min är förhoppningsvis inte lika svår. Det jag vet är att hon är en kochin-blandning (dvärgkochin?).
Det jag vill veta är vad vad den andra sorten är.
Om det hjälper har jag också ett kort på hennes ägg, som har en annorlunda form...
På den första bilden är det fina hönan längst fram.  :)





Hon har en sådan häftig personlighet också! Hon är det högsta hönset i min flock på tre leghorn (två hönor och en tupp) och fyra chabo (två av varje) och sen hon då. Hon har koll på allt på gården och jagar iväg de nyfikna kossorna som har hage bredvid trädgården, kaninerna i sin hage och våra stora katter. Inte rädd för nåt och hennes stil när hon tror att något lurt är på gång är oslagbar!

Tacksam för svar!
Katter, hund, höns, ankor, vaktlar, kaniner och bin, lycklig på landet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser