Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ligghall; vilket vädersträck?  (läst 4622 gånger)

PeterHalmstad

• Halland
Ligghall; vilket vädersträck?
« skrivet: 05 aug-12 kl 14:20 »
Jag tänkte ha en liten grupp tackor (4-5 stycken) som inte skall betäckas till att träna vallhunden. Jag skall då bygga en liten ligghall med tre väggar och tak till dem och jordbruksverket tycker att öppningen bör vara i söderläge. Jag bor på västkusten och den vanligaste vinden är nog väst och sydväst. Är då söder bästa vädersträck för öppningen? Tacksam för synpunkter.
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Ligghall; vilket vädersträck?
« Svar #1 skrivet: 05 aug-12 kl 14:42 »
till mina hästar har jag öppningen i nordöst (bor också på bästkusten) och en stor fördel med det vädersträcket är att dom också har skugga på sommaren och till skillnad från många andra hästägare jag hört så använder mina väderskyddet året runt med glädje. Jag tror det är samma för fåren, fåren uppskattade i alla fall solskyddet när dom betade ner vinter hästhagen i sommar  :D

Men som bönderna rådde mig till gör det minst 3-4 meter djupt och ganska stort för då blir det torrt längst in även om det snöar och regnar på tvären, ca ½-1 meter bör inte räknas in i ytan som är väderskydda för bästa komfort.

fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

zeina66

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 05 aug-12 kl 22:24 »
Jag bor på västkusten och den vanligaste vinden är nog väst och sydväst. Är då söder bästa vädersträck för öppningen? Tacksam för synpunkter.

Söder är inte alltid bäst. Jag har öppningen mot nord för då stoppar skogen upp "nordan"...här blåser det oftast värst fr syd-väst
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 06 aug-12 kl 09:16 »
Jag har öppningen åt nordost och det regnar nästan aldrig in från det hållet...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #4 skrivet: 06 aug-12 kl 16:07 »
Tack för bra svar.'

MVH Peter
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 06 aug-12 kl 16:51 »
Vi hade öppning ät söder åt våra nordsvenskar och dom använde nästan aldrig den som skydd - däremot hade en av dem den till toalett - ville kanske ha lugn och ro när hon gjorde sina behov  ::) Förstärker nog föregående talares åsikter att den i alla fall inte ska ligga åt söder?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 4 användare
roskva89, ärt, Anders Flix, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser