Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa Vindkraftverk  (läst 2826 gånger)

Webmaster

• Småland
    • Stjärnås Djur och Fjäder
Skaffa Vindkraftverk
« skrivet: 07 dec-06 kl 16:57 »
Jag har tänkt att inestera i ett vindkraftverk som extra kraftkälla till mitt hus.
På sommaren får den producera värme till poolen och på vintern ska den driva värmepatronen till fågelstallet.

Någon som vet någon vettig lösning till bra pris? Jag har kunskaperna om hur man bygger och tillgång till de flesta maskiner som behövs.

Om ett hönshus är ett hus där höns bor i, vad är då ett skithus?

skipper

Re:Skaffa Vindkraftverk
« Svar #1 skrivet: 07 dec-06 kl 21:45 »
Hej,

en bra hemsida är;

http://home.swipnet.se/~w-138770/

och vingar mm finns på;

http://www.legoelektronik.se/

// lasse

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #2 skrivet: 10 jan-07 kl 22:07 »
Jag har tänkt att inestera i ett vindkraftverk som extra kraftkälla till mitt hus......

Har du kollat på: www.hannevind.com
 en bra sida för småskalig vindkraft.
Med sol i sinne, både ute o inne.

jon

« Svar #3 skrivet: 11 jan-07 kl 19:15 »
Är det inte bättre med solfångare om du vill värma poolen? Sol finns det jhu gott om på sommarn och att värma med el är ju inte så smart ur energikvalitetssynpunkt.

SvenS

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 jan-07 kl 19:58 »
Jag har tänkt att inestera i ett vindkraftverk som extra kraftkälla till mitt hus.
På sommaren får den producera värme till poolen och på vintern ska den driva värmepatronen till fågelstallet.

Någon som vet någon vettig lösning till bra pris? Jag har kunskaperna om hur man bygger och tillgång till de flesta maskiner som behövs.

Om du är händig så kan du bygga själv. Kolla energitråden här på forumet ! Många tips av invigda experter !

Skojarbråten

« Svar #5 skrivet: 18 jan-07 kl 16:38 »
Jag funderade också på att skaffa eget vindkraftverk, vi bor på landet och har ofta strömavbrott. Fick reda på att byggnadsmässigt gällde samma som för en flaggstång, men sen var det nån som sa att man inte FICK producera egen el! Stämmer det verkligen?
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

SvenS

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 jan-07 kl 21:45 »
Jag funderade också på att skaffa eget vindkraftverk, vi bor på landet och har ofta strömavbrott. Fick reda på att byggnadsmässigt gällde samma som för en flaggstång, men sen var det nån som sa att man inte FICK producera egen el! Stämmer det verkligen?

Man får producera egen el, till eget bruk. Problem blir det  om du vill sälja el, då får du söka tillstånd (Koncession)

« Senast ändrad: 18 jan-07 kl 21:47 av SvenS »

Tapio

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 19 jan-07 kl 00:26 »
Halaj!

Jag har någonstans läst att man får bygga en vindsnurra på max 2 meters diameter utan bygglov.

Precis som Sven skriver så går det bra om du inte kopplar ihop din el med de två hål man har i väggen. Håll ditt system separerat.

Allmänt om el gäller att om spänningen för ett elsystem- vilket som helst- ligger under 50 Volt så får du greja med det själv. Annars måste du ha elbehörighet av något slag.

Håller du ditt system innanför dessa tre ramar så tror jag att det är lugnt.

//T  

davidB

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 19 jan-07 kl 09:47 »
Jag  har också läst på flera ställan att man får sätta upp en vindsnura på max 2 meter i diameter.
Men hur är det får man sätta upp två eller tre stycken 2 meters snurror utan bygglov.
/david
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Skojarbråten

« Svar #9 skrivet: 19 jan-07 kl 10:22 »
Man får producera egen el, till eget bruk. Problem blir det  om du vill sälja el, då får du söka tillstånd (Koncession)

Kanoners! Fast de billigaste vindkraftverken jag hittat kostar runt 15-25 000 kr, och då tar det ett bra tag innan man tjänat in dem... Om man är lite händig och har en granne som är elektriker kanske man kan bygga ett själv? Finns det ritningar/beskrivningar?

SvenS

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 jan-07 kl 19:57 »
Kanoners! Fast de billigaste vindkraftverken jag hittat kostar runt 15-25 000 kr, och då tar det ett bra tag innan man tjänat in dem... Om man är lite händig och har en granne som är elektriker kanske man kan bygga ett själv? Finns det ritningar/beskrivningar?

Länken går till Hugh Piggots sida (Legenden bland hemmapularna)

http://www.scoraigwind.com/

Där kan du beställa bl.a. bygganvisningar för olika modeller av vindkraftverk.  Han håller till i U.K. Hans ritningar är även avsedda för vårt metriska system.
« Senast ändrad: 19 jan-07 kl 23:17 av SvenS »

ason

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 jan-07 kl 20:13 »
..eller varför int köpa magneter här...

http://www.solbergavind.se/

/lena

SvenS

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 jan-07 kl 23:17 »
..eller varför int köpa magneter här...

http://www.solbergavind.se/

/lena

Nu blev jag osäker. Piggot sålde nog inte magneter . Bäst med din länk. Jag suddar ut den meningen.
Edit : Japp ! solbergavind säljer magneter som passar för piggots byggen.
« Senast ändrad: 19 jan-07 kl 23:19 av SvenS »

Skojarbråten

« Svar #13 skrivet: 22 jan-07 kl 09:45 »
Hm... tack för tipsen. Ser med en gång att ett sådant projekt nog är aningens för avancerat för mig...  :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser