Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stenhuggarsmed  (läst 2197 gånger)

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
Stenhuggarsmed
« skrivet: 07 dec-06 kl 12:21 »
Är sedan ett par år en inbiten hobbystenhuggare.
Använder mest verktyg som var moderna i slutet på 1800-talet. Eftersom jag inte vill gå över till moderna verktyg med hårdmetallspets så måste jag förr eller senare bli min egen smed.
Man slipar ju inte dessa verktyg utan smider ut dom och sedan härdar.
Vad jag har förstått så skall utsmidningen inte vara något större problem att lära utan det är härdningen som är kruxet. Eftersom stålet skall slås emot sten så är det ett väldigt litet tolerans område mellan för blöt och för hård härdning.
Man använde vatten som härdvätska och gjorde vad jag tror kallades anlöpning eller löpning. När mejseln uppnåt rätt temperatur (det kritiskaste är ju just att veta detta, har för mig att stålet nästan skall övergå i vitt när det är dax) doppade man mejselspetsen i vattnet ett ögonblick och lät sedan värmen åter gå ut i spetsen och upprepade detta ett antal gånger.
Tyvärr kan jag inte denna processen mer utförligt än såhär.

Därför;
Är det någon här som har kunskaper i stenhuggarsmide eller vanligt smide som kan ge mig lite tips och ideer angående detta?
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Stenhuggarsmed
« Svar #1 skrivet: 07 dec-06 kl 17:35 »
Torrt svar, men det finns en del böcker som skriver ganska ingående i ämmnet härdning.

Jag har Lars Enanders böcker, dessa är enkla att förstå utan att vara för ytliga. Härdningsprocedurern förklaras både i text och illustrerat, dessutom finns det med tabeller med temperaturer och färger för anlöpning, härdning osv.

www.antracit.se hittar du massor med info om ämnet. Där finns också gott om andra hobbysmeder som vet mer.

Lycka till!
/Attis


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser