Jag kan fundera högt och sedan kan någon som vet bättre såga det jag skriver.

Vad händer om man sprider ut frön innan man putsar? Min teori är att de genom putsningen skakas ner till marknivå och dessutom täcks av gräsklipp och lite jord så att de får en del fukt. Jag tvivlar på att det blir lika bra som att så på rätt sätt men på en så liten yta kan man lägga på lite mer frön per ytenhet utan att det blir så dyrt och det är antagligen inget krav på att det växer jämt fördelat eftersom det är bete för gäss. Om man vill kan man dessutom handkratta mindre områden för att få ner fröna lite djupare.
Om det ska växa bra måste det gödas.
För att tillfälligt öka grönmassan kan du antagligen på mindre bitar handså ärtor och få det att funka. Här skulle jag peta ner ärtorna och sedan vänta några dagar för att sedan putsa. Ärtorna tar ett tag på sig att gro och kan man få bort annan växlighet i början så vinner man en del. Självklart är det inte något för produktiv odling men lyckas man så binder man kväve och målet är ju inte heller att det ska bli ärtor utan gässen ska kunna äta upp plantorna när de bedöms vara tillräckligt stora.
Jag har alltså inte testat något av metoderna utan funderar bara högt.