Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla Myror  (läst 3031 gånger)

krikav

• Hälsingland
Odla Myror
« skrivet: 01 aug-12 kl 18:42 »
Myror kan som bekant användas för att hålla andra insekter i schack.
Finns det andra fördelar man kan utnyttja av att blanda in myror i sitt system?

Kan någon speciell art utvinna något speciellt ämne, jmfr med houngsbin?

Mimie

• Gäst
SV: Odla Myror
« Svar #1 skrivet: 01 aug-12 kl 19:04 »
Att myror skulle hålla andra insekter i schack har då inte jag hört talas om. Inte myrorna heller vad jag förstår.
Jag har myror i olika varianter i varje litet hörn av tomten. Så fort jag demolerar ett bo så flyttar de med sina ägg någon annan stans - på tomten.....
Häller kokhett vatten över dem i bland, har börjat hälla på stenmjöl och har använt Myrr titt som oftast men de dyker alltid upp igen. De äter upp mina jordgubbar och hallon. Och insikter har jag i alla dess former. Vad är det för insekter som myrorna skulle hålla efter?
Och inte ens när jag hade en stack med skogsmyror höll det ormen borta, nej där låg en stor snok och solade sig mitt uppe i stacken!!! Och myrorna brydde sig inte ett dugg.
Nä, någon fördel med myror kan då inte jag se.

krikav

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 01 aug-12 kl 19:45 »
Du talar utifrån din egen erfarenhet med de myrarter du varit i personlig kontakt med.

Det är inget fel i det alls, och dessa åsikter är värdefulla. :)

Men det finns vansinnigt många olika typer av myror, och vissa är rovdjur, dom fångar dödar och äter andra insekter.
Troligtvis är det någon art av den typen man på ett bra vis skulle kunna dra nytta av.

Mimie

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 aug-12 kl 19:48 »
Det var inte meningen att förringa din fråga! Är bara så in i helskotta trött på mina myror och såg din fråga.
Det var bara tänkt som lite kuriosa. Jag vet att alla djur (utom då fästingar möjligtvis) är en del i helheten.
Men all ohyra behöver ju inte befolka just mina kvadratmetrar. :-)

krikav

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 02 aug-12 kl 19:32 »
Jag tror dina kvadratmetrar kan må mycket bra av att du anlägger en myrstack med rovdjursmyror.
Då kanske dom äter upp alla myror som är på dina grönsaker. :)

Finns det någon som har koll på svenska myr-arter?

Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser