Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Lösdrift"  (läst 3419 gånger)

Skald

• Västergötland
"Lösdrift"
« skrivet: 06 dec-06 kl 21:04 »
Har läst en massa material om kaniner och kött/pälsavel det sista, men trots allt inte hittat nån vettig information om hur det EGENTLIGEN funkar att ha kaniner ihop i samma bur/box..

Min tanke är att ge varje djur ca 1-1.5 m2 golvyta att vara på, och det skulle ju vara jäkligt smidigt att låta ca 4-5 honor gå ihop.. Hanar i egna burar, ungdjur upp till 4 månader tillsammans innan slakt..

Skulle det vara vettigt ?
Jag är medveten om att man får gallra en del bland honorna för att få fungernade grupper och så..

Kan honorna gå tillsammans när dom föder och har ungar om de har egna bolådor ?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:"Lösdrift"
« Svar #1 skrivet: 06 dec-06 kl 21:20 »
Hej!

Vreta kaningård har experimenterat med lösdrifthonor, hade en grupp honor ihop och släppte ner en hane till dem. Efter en tid togs hanen bort, bolådor sattes ner (fler lådor än honor).  Honorna fick ungar men de la flera kullar i samma lådor, och en del andra problem.

Han har gått från detta system. Har konventionell avel, men har gruppsystemet för ungdjur. Ett antal i en fålla, med djupströbädd som tas bort när kaninerna är slaktfärdiga.

Länk till Vreta kaningård på www.kanin.se

Vänligen

Edgar

Skald

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 dec-06 kl 21:32 »
Tackar för svaret...

Jo, det är ju det man läst om med, att det skapar problem mer än löser dom.. Sen läser man ju överallt om att kaniner är ack så sällskapliga och ska leva ihop.. Lite motsägelsefullt.. Själv har jag bara haft och skött kaniner på sällskaps-basis, och det är ju lite annat än att ha 25+ vuxna djur :)

Kanske en mellanvariant med lösdrift fram till födsel kan vara ett alternativ.. Men då blir det förstås en jäkla massa oanvänt burutrymme som står tomt ofta..

Det kanske är våningsburar som är det enda vettiga i dagens läge..

Det jag kanske är ute efter i slutändan är hur man ska komma runt problemet med att låta dom gå ute på sommaren. Har man fungerande grupper så blir det färre kanin-gårdar än om man ska ha dom en och en om sommaren..
« Senast ändrad: 06 dec-06 kl 21:33 av At_The_Busstop »

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 06 dec-06 kl 22:54 »
Tackar för svaret...

Jo, det är ju det man läst om med, att det skapar problem mer än löser dom.. Sen läser man ju överallt om att kaniner är ack så sällskapliga och ska leva ihop.. Lite motsägelsefullt.. Själv har jag bara haft och skött kaniner på sällskaps-basis, och det är ju lite annat än att ha 25+ vuxna djur :)

Kanske en mellanvariant med lösdrift fram till födsel kan vara ett alternativ.. Men då blir det förstås en jäkla massa oanvänt burutrymme som står tomt ofta..

Det kanske är våningsburar som är det enda vettiga i dagens läge..

Det jag kanske är ute efter i slutändan är hur man ska komma runt problemet med att låta dom gå ute på sommaren. Har man fungerande grupper så blir det färre kanin-gårdar än om man ska ha dom en och en om sommaren..
Jag har haft mina kaniner i hagar hela sommaren, hade en incident i början där två honor födde på samma dag och den ene motade bort den andre och snodde hennes bo vilket resulterade i att hon blev stressad och födde över hela hagen. Ingen i den kullen överlevde. Fäljande födslar fungerade utmärkt. Honorna la beslag på någon av hyddorna och födde där, efter ett tag kom ungarna ut och blandade sig med flocken. På kort tid hade de 4 kaninerna (3 honor och en hane i varje hägn) förökat sig till över 30 kaniner i varje hägn.

Tyvärr hade jag en hel del otur framemot hösten. En stor del av kaninerna dog sedan jag råkat få dåligt foder av foderbutiken. En missberäkning av avståndet mellan eltrådar och staketet gjorde att jag fick ett par hagar sönderslitna av coyote.

Men man får lära av sina misstag. Även om det blev mindre kaninkött i frysen än jag hade beräknat så har jag kvar tillräckligt många kaniner för att utöka antalet utehägn nästa vår och årets misstag kommer jag inte att upprepa.
Framför allt inte köpa mer kaninfoder från min gamla leverantör >:(.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Skald

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 dec-06 kl 01:30 »
Haft nån som helst problem med bråk osv bland dina Fred? Eller pytsade du helt sonika i dina avelsdjur i häng och det funkade rakt av ?

Sitter just nu och klurar på nån sorts trippel burar, 3 djur i varje bur, som kan skiljas av med nätväggar när det är dags för födsel och digivning..

Sen separata burar för hannarna, ev med nätvägg emellan för att dom ska få lite sällskap med..

Detta löser ju till viss mån sommarbetet iom det blir färre hägn att hålla reda på..

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 07 dec-06 kl 01:41 »
Haft nån som helst problem med bråk osv bland dina Fred? Eller pytsade du helt sonika i dina avelsdjur i häng och det funkade rakt av ?

Sitter just nu och klurar på nån sorts trippel burar, 3 djur i varje bur, som kan skiljas av med nätväggar när det är dags för födsel och digivning..

Sen separata burar för hannarna, ev med nätvägg emellan för att dom ska få lite sällskap med..

Detta löser ju till viss mån sommarbetet iom det blir färre hägn att hålla reda på..
Jag satte bara in avelsdjuren i hagarna, Och lät dem rangordna sig själva. Det blev lite jagande och skuffande i början men inget som resulterade i någon alvarligare skada än lite pälstufsar. Det tog inte mer än ett par dygn innan rangordningen var etablerad. Att det gick så smidigt tror jag just beror på att att alla sattes in samtidigt. Altså att ingen av kaninerna hade något fast revir utan var nya inför miljön. Ditt bursystem verkar också kunna bli en fungerande lösning men jag tror att jag hellre fortsätter försöka få bättre funktion på mina hägn. Kaninhägn med stora flockar fungerar bevisligen bra för uppfödare i sydeuropa och sydamerika och i,o,m att jag nu lärt mig en del läxor av årets misstag så tror jag att det kommer att fungera bättre även för mina kaniner.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Skald

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 dec-06 kl 13:53 »
Ok, då har jag 2 ideér som jag ska bygga vidare på..

Den första är att bygga en box i en ouppvärmd lada.. Betonggolv, lite djupare strölager än normalt och bolådor på korta ben så inte vinterkylan blir för jobbig.. Lär bli 5-6 djur med en hane.. Hannen får bo i ett eget hörn av den stora boxen innanför nätväggar, honorna går tillsammans i resten av utrymmet..

Andra varianten är att helt sonika bygga ett bursystem med 1.5 m2 burar och låta djuren gå ett och ett samt en större uppfödningsbur till avvanda ungar i tillväxt till slakt..

Fasen vad svårt det ska vara att bestämma sig.. Man vill ju ha ett enkelt utbyggbart system..

Beorn

« Svar #7 skrivet: 12 dec-06 kl 20:47 »
En variant är box (minst 1 kvadratmeter/djur) med ett antal honor och en kastrerad hane. Avelshanarna i separata burar eller mindre boxar i närheten. Den tilltänkta honan får besöka en hane och återgå till flocken. Du vet när hon parades och kan därmed skilja ut henne i en hörna med egen bolåda och kompostnät när det börjar bli dags att föda.  4 honor som paras 2 och 2 med 8 veckors mellanrum (16 veckor mellan kullarna för honorna-ca 3-4 kullar per år och hona)skulle då ge dig möjlighet att ha två honor som just fått ungar och när de är slaktade, så  flyttar nästa två kullar hemifrån. Dvs inget slitande på honorna. Du får lugnare och mer kontrollerad uppfödning.  Och ca 100 ungar per år.....
Lycka till

Skald

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 12 dec-06 kl 21:13 »
Jag tror det skulle vara enklare att ha alla honorna gravida och födande ganska likartat.. Dvs, 4-5 honor som parar under samma tidsperiod.. Klart att det tar mer plats i ungdjursbxen och så då, men just platsen är inte att stort problem i mitt fall, finns några hundra kvadrat att ta av :)

Varför den kastrerade hanen tillsammans med honorna ? För att hålla rätt på dom ?

halle

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 dec-06 kl 22:44 »
Hejsan
Jag hade för flera år sedan en stor kaningård på ca 900 djur.
Där testade jag också med lösdrift i stora griskättar.
Hade ca 5 honor med lika många bolåder, släppte in honorna först till hanen.
Visst funkade det, men det blev också en ganska stor dödlighet ibland ungarna i bland.
Man fick fler överlevande ungar med honorna i burar var för sig.
Mvh Halle

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 10 feb-07 kl 23:02 »
Hej!

Under min utforskning av Internet hittade jag följande grupp som diskuterar lösdrift http://pets.groups.yahoo.com/group/colonyraisingrabbits/

Har inte närmare studerat detta ännu.

Edgar

marie_c

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 10 feb-07 kl 23:52 »
Jag har haft mina kaniner i hagar hela sommaren, hade en incident i början där två honor födde på samma dag och den ene motade bort den andre och snodde hennes bo vilket resulterade i att hon blev stressad och födde över hela hagen. Ingen i den kullen överlevde. Fäljande födslar fungerade utmärkt. Honorna la beslag på någon av hyddorna och födde där, efter ett tag kom ungarna ut och blandade sig med flocken. På kort tid hade de 4 kaninerna (3 honor och en hane i varje hägn) förökat sig till över 30 kaniner i varje hägn.

Tyvärr hade jag en hel del otur framemot hösten. En stor del av kaninerna dog sedan jag råkat få dåligt foder av foderbutiken. En missberäkning av avståndet mellan eltrådar och staketet gjorde att jag fick ett par hagar sönderslitna av coyote.

Men man får lära av sina misstag. Även om det blev mindre kaninkött i frysen än jag hade beräknat så har jag kvar tillräckligt många kaniner för att utöka antalet utehägn nästa vår och årets misstag kommer jag inte att upprepa.
Framför allt inte köpa mer kaninfoder från min gamla leverantör >:(.

Beror nog mycket på hur stor plats dom har om det systemet funkar eller inte.
Nu med egna kor!

leifhh

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 feb-07 kl 10:43 »
när jag hade kaniner hade jag 3 vuxna honor i ett utrymme på ca 20 kvm. det blev en rätt hård hackordning, och som någon tidigare påpekat så var dödligheten bland ungarna rätt hög. en lösning var att sätta in en tillfällig minihage (kompostgaller) kring det bo som användes så att honan fick vara i fred när den skulle föda. när ungarna var stora nog att utforska världen på egen hand så knödde de sig igenom gallret och accepterades av de andra kaninerna, då tog jag också bort gallret.

jag hade ett tiotal bolådor/motsvarande som honorna kunde välja bland. någon konkurrens om bona märkte jag inte av.

gård t salu

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 22 sep-07 kl 09:28 »
Hur gör man när man ska städa hägnet? Man måste ju ha nät i botten. Brukar ni använda djupströbädd? Hur stort bör det vara för att det ska funka? Tycker hägn låter jättebra, trevligt för både oss och djuren.
Mvh elin

fjällan

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 23 sep-07 kl 00:01 »
hej
har haft mina ungdjur ien ganska stor gammal hundgård i sommar, jätte skönt och mysigt för kaninerna, men ett elände att fånga in dom, dom hann bli mer eller mindre förvildade

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
haakonkarlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser