Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Orpington - vad slöa de är!  (läst 12872 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Orpington - vad slöa de är!
« Svar #20 skrivet: 04 aug-12 kl 23:01 »
nä de är någon vecka men här i härjedalen är det inte så bra väder, de får gå inne i hönshuset och de har ingen mamma som skyddar dem ute.
Räven kom förbi och en kyckling här blev moderlös En höna visade tendens att vilja lägga sig men valde att bli styvmor istället. Är det för blött och moderlösa så kanske de ska va inne lite till.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #21 skrivet: 04 aug-12 kl 23:10 »
Orpingtonnarnas fluffiga fjädrar är tydligen känsligare för väta än andra höns.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dajen

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 04 aug-12 kl 23:11 »
Våra har inte visat några ruvtendenser heller. Peppar, peppar... :)

Jag har en enda orpingtonhöna i min flock. Hon hade nyss börjat värpa är jag köpte henne. När honor här i tre veckor ökade hon ruva. Hon tog hand om sina kycklingar i sex veckor, sedan lade hon sig att ruva igen och nu har hon fått sin andra kull.  :)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #23 skrivet: 04 aug-12 kl 23:18 »
Jag har en enda orpingtonhöna i min flock. Hon hade nyss börjat värpa är jag köpte henne. När honor här i tre veckor ökade hon ruva. Hon tog hand om sina kycklingar i sex veckor, sedan lade hon sig att ruva igen och nu har hon fått sin andra kull.  :)

Vi vill bara ha ägg... Så hoppas det dröjer mer än tre veckor innan vår börjar ruva. Fast med tanke på hur hårt tuppen lobbyerar för ruvning så vete tusan hur länge det kommer dröja.  ;)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

rackarns

• Närke
« Svar #24 skrivet: 05 aug-12 kl 22:25 »
Hahaha du måste läst mina tankar :p
Jag gjorde mig av med mina orpington av den här anledningen.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #25 skrivet: 06 aug-12 kl 12:10 »
Hahaha du måste läst mina tankar :p
Jag gjorde mig av med mina orpington av den här anledningen.

Handen på hjärtat hade jag hellre haft en lite piggare ras. Om jag inte hade bott i ett litet villaområde; då hade orpington varit perfekta. Då hade det räckt med ett hönshus på kanske 5 kvadrat och en hönsgård på 20 kvadrat, för att 5 höns skulle vara nöjda.

Maria C S

• Småland
« Svar #26 skrivet: 06 aug-12 kl 12:39 »
Jag har stor Orpington och dom är mycket trivsamma.
Jag ger dom aldrig obegränsat med mat del av deras uppgift är att äta snäckor mask frön mm.
Vill man se hur dom ser ut när dom springer fort så är det när jag kommer med foder hinken. Ha ha dom ser så roliga ut  ;D

Jag ser dom som stor mysfaktor och dom är aktiva utan att vara överdrivna.

Tuppen finner mat (ibland min  :o) ha ha och dom går ofta till betes buren för att lägga äggen.
Men vanligen släpper jag ut dom efter kl 12
Sen hålls dom ju bra runt sin betes bur och är inte in till grannarnas trädgård.
Om dom börjar ta för långa turer så får dom vara inne några dygn så minskar reviret igen.

Trevliga sällskaps djur tycker jag.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #27 skrivet: 08 aug-12 kl 18:18 »
Jag får ge mina Orpar lite upprättelse, faktiskt. Jag släppte ut dem en halvtimme ur hönsgården idag, och de gick runt som vilka höns som helst, undersökte, krafsade och pickade. Det kanske är det långa gräset i hönsgården som avskräcker? Gräset är kortklippt utanför...

Maria C S

• Småland
« Svar #28 skrivet: 08 aug-12 kl 18:25 »
Andra dygnet efter gräsklippningen brukar det vara mycket småkryp under ytan å då e det en Jädrans fart på dom.. i allafall mina, men dom är nästan alltid lösa på dan.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #29 skrivet: 08 aug-12 kl 19:46 »
Andra dygnet efter gräsklippningen brukar det vara mycket småkryp under ytan å då e det en Jädrans fart på dom.. i allafall mina, men dom är nästan alltid lösa på dan.

Ååh... Jag klippte gräset idag, då vet jag vad jag ska göra imorgon! ;)

Maria C S

• Småland
« Svar #30 skrivet: 08 aug-12 kl 19:52 »
Ååh... Jag klippte gräset idag, då vet jag vad jag ska göra imorgon! ;)

:) Ja bra protein tillsott helt naturligt, så får dom ju motion och sysselsättning med ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #31 skrivet: 11 aug-12 kl 09:34 »
Orpingtonnarnas fluffiga fjädrar är tydligen känsligare för väta än andra höns.
Det vet jag inte om jag håller med om. Däremot brukar fluffiga höns attrahera lus mer :-\ Man får hålla koll på sina Orpar för dom kan bli rätt rejäla lusklumpar om man har otur och inte håller koll :P
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #32 skrivet: 11 aug-12 kl 11:08 »
Det vet jag inte om jag håller med om. Däremot brukar fluffiga höns attrahera lus mer :-\ Man får hålla koll på sina Orpar för dom kan bli rätt rejäla lusklumpar om man har otur och inte håller koll :P

Oj! Hur håller man koll? Plockar upp dem och tittar? Var? Överallt, eller brukar lössen hålla till någon särskild stans? Våra hatar när man plockar upp dem.  :-\

(Det där med känsligare för regn läste jag på någon engelsk sida nånstans.)

Maria C S

• Småland
« Svar #33 skrivet: 11 aug-12 kl 11:13 »

Jag får nog säja att jag inte håller med, dom verkar tämligen okänsliga när det gäller det mesta.
Mina går inte nödvändigtvis in i skydd när det regnar men så klart om det regnar hårt.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #34 skrivet: 11 aug-12 kl 13:08 »
Jag får nog säja att jag inte håller med, dom verkar tämligen okänsliga när det gäller det mesta.
Mina går inte nödvändigtvis in i skydd när det regnar men så klart om det regnar hårt.

Våra är ganska noggranna med att undvika direkt solsken... Molniga dagar går de överallt, soliga dagar ser de till att stå i skugga... Men angående regn är de som dina, de ignorerar duggregn men ställer sig under skydd om det blir värre.

Detta verkar ha gått från en "Orpingtons slöhet"-tråd till en "Orpington i allmänhet"-tråd. Men det är bara trevligt!  ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #35 skrivet: 11 aug-12 kl 13:23 »
Detta verkar ha gått från en "Orpingtons slöhet"-tråd till en "Orpington i allmänhet"-tråd. Men det är bara trevligt!  ;D
Ja jag hoppas det är trevligt och att dina har piggnat till lite nu när du inte göder dom!  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #36 skrivet: 11 aug-12 kl 14:15 »
Ja jag hoppas det är trevligt och att dina har piggnat till lite nu när du inte göder dom!  ;D

De verkar faktiskt ha blivit lite piggare på sistone; om det beror på mulnare väder, att jag göder dem mindre eller att de helt enklet känner sig lite tryggare i omgivningarna vet jag inte. :)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #37 skrivet: 11 aug-12 kl 14:32 »
Min kompis har , tycker de är som vilka höns som helst.
Hon har sina lösa eller ett ganska stort hägn.
de söker sin föda och rör sig mycket.
Lugna och trevliga i mitt tycke.
« Senast ändrad: 12 aug-12 kl 09:22 av Lycka »
Hedemorahöns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #38 skrivet: 12 aug-12 kl 08:43 »
Oj! Hur håller man koll? Plockar upp dem och tittar? Var? Överallt, eller brukar lössen hålla till någon särskild stans? Våra hatar när man plockar upp dem.  :-\

Om de har lus hittar men det som regel i det duniga runt kloaken.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser