Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Orpington - vad slöa de är!  (läst 12879 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Orpington - vad slöa de är!
« skrivet: 01 aug-12 kl 12:43 »
Vi har i snart en månad varit ägare till en liten flock stora, blå Orpingtonhöns. Fyra hönor och en tupp (en av hönorna är svart, for the record). Vackra och trevliga höns på många vis, men vad slöa de är!

Vi hade fyra bruna Lohmanhönor förut, och snacka om skillnad! Någon skrev någon gång här på forumet att de är "höns med ADHD", vilket är en väldigt träffande beskrivning. Utom när de sandbadade eller sov vile de inte vara på samma ställe mer än 30 sekunder. De gick ständigt runt och tittade, krafsade och pickade.

Våra orpington, å andra sidan, står mest still. Ibland varierar de sig med att ligga still. Det verkar som att sålänge de är mätta och torra, så är de nöjda.

Kom man med mat till Lohmanhönorna, reagerade de såhär: "ÅH, JÄVLAR, MAAAT! ÅÅH, GE MIG GE MIG GE MIG! NU NU NU NU!" Kommer man med mat till Orpingtonhönorna reagerar de såhär: "Åh kolla, där är en människa igen. Hmm, verkar som om han har något i handen. Hmm. Man kanske skulle kolla in vad det är... Hmm, det verkar vara något ätbart. Ska man picka på det, tro? Hmm, jag vet inte om jag pallar bry mig... Hmm, vänta ett tag, ska fundera lite... Hmm, okejdå, jag ger det ett pick och ser om det är gott."

Jag menar inte att klanka ner på Orpingtonrasen med det här inlägget - på många sätt är ju deras slöhet bra. De har, efter en månad, ännu inte besökt varje kvadratmeter av sin hönsgård. Gräset därinne kommer räcka i evigheter! Och deras lugn gör det lätt att titta hur de mår, att mata dem, och att fånga in dem om man behöver. Och dessutom verkar de ju vara lätta att göra nöjda, och att hönsen är nöjda är ju det viktigaste när man har höns!

Nåja, jag vet inte riktigt vad jag ville med det här inlägget. Ville väl bara säga att det är väldigt intressant hur olika raser beter sig. :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

FM

• Skåne
SV: Orpington - vad slöa de är!
« Svar #1 skrivet: 01 aug-12 kl 12:52 »
Vilken rolig beskrivning  ;D

Jag har flera raser och ja vilken skillnad det är mellan dem ;) Till exempel är Cou-Nu tupparna alltid sulltna kommer jag med mathinken står de o hoppar jämfota; ja jaaaaaaaaaa maaaaaaat! Appenzeller tuppen kommer inte och tränger sig på utan börjar direkt förklara högljudligt) (låter gott gottt gottt gott gott, kraffsande, lyfta runt maten, för damerna att nu vankas det gott... Ja det gäller vattnet oxå  ::) = resultat uthällt... :P

Nu blev det tuppexempel.

Orpingtonna orkar vell inte jäkta runt med den kroppshyddan  ;D 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

arivle

• Halland
« Svar #2 skrivet: 01 aug-12 kl 13:00 »
Haha känner igen mig lite.  ;D Jag vet att det inte är någon äggras men de orkar ändå inte lägga de få ägg de lägger i redena, och så äter de massor. Ingen ekonomisk ras direkt. De mest går(tar det lugnt) där och har det trevligt. ;)
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 01 aug-12 kl 13:05 »
jag vet att det inte är någon äggras men de orkar ändå inte lägga de få ägg de lägger i redena

Jag måste bara inflika att våra faktiskt är väldigt duktiga på att lägga ägg i redet. :) 9 av 10 ägg hamnar säkert där. Det kan bero på att tuppen är väldigt flitig med att lägga sig ner och klucka och locka tills sig hönorna så fort han ser ett ställe som ser ut att vara bra att lägga ägg på. Jag tror han spenderade halva sin vakna tid i redet de första dagarna. En gång hittade vi alla fem hönsen i redet samtidigt (redet är 40x40 cm stort)!  ;D
« Senast ändrad: 01 aug-12 kl 13:24 av Henrik Petersson »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 01 aug-12 kl 13:15 »
Hahahaha alltså höns är bara för underbara! Och vilka träffande beskrivningar ;D vi hade stora gula orpar för ett par år sen, men vi bytte ut dom mot Lohman. I orparnass hägn var gräset knappt rört, ett år senare med Lohman finns inte en millimeter som inte är undersökt 2000 gånger.Fullt sjå med att hiva in höbalar, grenar och gräsklipp så dom har nått att pyssla med.Dom är för sköna :D
I andra hägnet går Silkisar och Hedemora, dom vänder inte upp å ner på saker man ställer in utan är mera coola.Särskilt silkarna, dom gör inte mycke väsen av sej. Höns är bäst!!!

arivle

• Halland
« Svar #5 skrivet: 01 aug-12 kl 13:37 »
Jag måste bara inflika att våra faktiskt är väldigt duktiga på att lägga ägg i redet. :) 9 av 10 ägg hamnar säkert där. Det kan bero på att tuppen är väldigt flitig med att lägga sig ner och klucka och locka tills sig hönorna så fort han ser ett ställe som ser ut att vara bra att lägga ägg på. Jag tror han spenderade halva sin vakna tid i redet de första dagarna. En gång hittade vi alla fem hönsen i redet samtidigt (redet är 40x40 cm stort)!  ;D

Vilken tur du har!  :D Min tupp är också VÄLDIGt duktig på att visa vart de ska lägga ägg, det är bara det att han inte orkar upp till redena. :P Får göra det lite mer "orpington-vänligt" i hönshuset kanske..
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 01 aug-12 kl 13:43 »
Vilken tur du har!  :D Min tupp är också VÄLDIGt duktig på att visa vart de ska lägga ägg, det är bara det att han inte orkar upp till redena. :P Får göra det lite mer "orpington-vänligt" i hönshuset kanske..

Där har vi nog problemet! Vårt rede är på golvnivå!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 01 aug-12 kl 14:03 »
Jag har en orphington höna här för att de är bra ruvhönor och bra mödrar. Inte så bra värpare men periodvis lägger Gullhöna skapligt med ägg, stora och runda.

Man ska inte ge orphington för mycke mat, de blir lätt feta och lata. Håll igen på fodret så blir de kanske mer självförsörjande och värper bättre!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 01 aug-12 kl 15:10 »
Man ska inte ge orphington för mycke mat, de blir lätt feta och lata. Håll igen på fodret så blir de kanske mer självförsörjande och värper bättre!

Jag har tyckt att de går runt mer i hönsgården och letar mat, om de har fått lite för lite mat på morgonen... Jag har alltid tänkt att det är djurplågeri att inte ge dem precis så mycket mat de vill, men jag kanske ska hålla igen lite med mening då!

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #9 skrivet: 02 aug-12 kl 14:32 »
Det är så Orpington är
Och det är därför jag älskar rasen
Lugna, trevliga höns som inte är stirriga eller flaxiga :D
(och som älskar mat...)
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

arivle

• Halland
« Svar #10 skrivet: 02 aug-12 kl 14:56 »
Jag har en orphington höna här för att de är bra ruvhönor och bra mödrar. Inte så bra värpare men periodvis lägger Gullhöna skapligt med ägg, stora och runda.

Mina har aldrig visat en tendens till att lägga sig o ruva, det som jag räknade med när jag köpte dom. Men nej då.. ;)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 02 aug-12 kl 16:38 »
Mina har aldrig visat en tendens till att lägga sig o ruva, det som jag räknade med när jag köpte dom. Men nej då.. ;)

Är du säker på att det ÄR orphington? Vem har sagt det?  ::)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #12 skrivet: 02 aug-12 kl 17:12 »
Våra har inte visat några ruvtendenser heller. Peppar, peppar... :)

Minimika

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 04 aug-12 kl 00:19 »
Tänk så olika det kan vara!
Mina orpisar är coola och trevliga men inte fanken lämnar som ett grässtrå outforskat! När dom får gå fritt ute har jag fullt upp med att hålla koll på dom så dom inte drar runt allt för mycket och vimsar bort sig i skogen. För tillfället lockar dom mogna blåbären väldigt!
Kommer jag med nåt gott eller om jag går in i garaget, där hönsmaten finns,  kommer dom rusande och vill ha godis.
Hönorna värper bra, i redena, när dom inte envisas med att ruva.
Behöver jag säga att jag är kär i mina storklumpar?!

annicen

• Härjedalen
« Svar #14 skrivet: 04 aug-12 kl 14:02 »
jag har en liten grupp höns blandade åldrar och av olika raser, maran, orpington och skånsk blomme. hos mig är orpington de livliga och maran de slöa. blomme är kvar innomhus aldeles för små ännu.
Min undran är hur ser man skillnad på tupp och höna av orpington? har tittat på bilder men vet inte skilnaden, de är 14 veckor gamla kan någon ge mig en ide?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #15 skrivet: 04 aug-12 kl 14:09 »
Min undran är hur ser man skillnad på tupp och höna av orpington? har tittat på bilder men vet inte skilnaden, de är 14 veckor gamla kan någon ge mig en ide?

När de är äldre så är det lätt. Tuppen är större, har större kam och slör, långa stjärtfjädrar, spetsiga tuppfjädrar på hals och sadel, och sporre. Och så gal han, osv.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #16 skrivet: 04 aug-12 kl 15:26 »
 :o
Citera
blomme är kvar innomhus aldeles för små ännu.
Hur små är de om de är för små att gå ut såhär års?  ??? 2 dagar?

Nina W

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 04 aug-12 kl 16:00 »
Jag gav bort en glænsande, svart Austral orpington-tupp till en familj med blandisar som just blivit av med sin gamla tupp. Han var också sådær... Pippa brudarna ær ju hærligt, men varfør bjuda dom først? Før det dær får man ju ændå... Han lullade mest runt och undrade varfør dom hade så bråttom jæmt...

Jag har Hedemoror och ett par Isbar. Dom ær pigga och nyfikna och tar før sig, men inte værre æn att dom gærna lægger sig i solen mitt på dagen och slappar. Tuppen ær en riktig gentleman som vaktar hønsen noga och aldrig førsøker para sig utan att hønan ær med på noterna. Och sjælklart lockar han på dom då jag kommer -gott-gott-gott-kom-kom-gott-gott- du också-och du och du -gott gott! 

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #18 skrivet: 04 aug-12 kl 16:05 »
Vår tupp lockar hönorna med gott-gott-gott-gott-gott-gott jämt. Parar sig inte så ofta dock, men när han gör det, så är det utan dans eller annan förvarning.  ;D

annicen

• Härjedalen
« Svar #19 skrivet: 04 aug-12 kl 19:46 »
:o Hur små är de om de är för små att gå ut såhär års?  ??? 2 dagar?

nä de är någon vecka men här i härjedalen är det inte så bra väder, de får gå inne i hönshuset och de har ingen mamma som skyddar dem ute.

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser