Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tvinna tre trådar till en?  (läst 5850 gånger)

Skuttan

• Uppland
Hur tvinna tre trådar till en?
« skrivet: 31 jul-12 kl 14:58 »
Har kommit över en stor mängd fina gamla ullgarner i sommar, en del av dem handspunna misstänker jag. De är väldigt tunna, entrådiga, och känns inte som det riktigt passar mig. Skulle vilja tvinna ihop dem till tretrådiga (möjligtvis tvåtrådiga), men är väldigt novis på garn och stickning så behöver hjälp!

Hur går jag till väga? I min hjärna ser jag framför mig en slända som snurrar ihop det hela...? Kan det stämma och hur gör jag i så fall?  ??? :P

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Hur tvinna tre trådar till en?
« Svar #1 skrivet: 01 aug-12 kl 08:32 »
2- eller 3-trådigt garn gör du så här:
Gör nystan av det 1-trådiga garnet, lägg nystanen under var sin upp o nervänd blomkruka och dra
garnet igenom hålet. Håll de olika trådarna jämnt fördelade  i vänster hand så att de inte
hakar i varandra. Spinn sedan ihop trådarna på spinnrock eller slända
 lika som när man gör 1-trådigt garn, men se till att snodden går åt motsatt håll.

Cecilia N

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 03 aug-12 kl 14:21 »
Eftersom det är gamla garner så finns det (antagligen) ingen energi kvar i snodden på dem. Så jag skulle nog satsa på att lägga till mer snodd i trådarna innan jag tvinnade dem. Då sitter garnet mer "ihop" så det inte blir tre trådar som är lindade runt varandra.

Lägga till mer snodd? Ja, fortsätta spinna dem lite mer som de är snodda nu.

Som alternativ till de tre nystana som fjällfäll beskriver kan man göra ett nystan med tre garner tillsammans.

Men om du har satt till snodd så har du dem antagligen på spolar.
Dem sätter du en bit bort i en "kate" (engelska termen, jag kan inte den svenska).  Den kan se ut som en skokartong med raka stickor genom långsidorna, parallella med kortsidorna, där spolarna är uppträdda på stickorna. Så kan man luta lådan lite olika mycket för att spolarna ska snurra lagom fort.

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #3 skrivet: 05 aug-12 kl 21:59 »
Man kan aldrig få samma spänning på trådarna om man nystar ihop 2-3 eller fler trådar.
Då får man ofelbart noppor och " knutar" på garnet, samt att garnet inte får den " rätta" snodden
utan det blir ojämnt med lösare öglor.

Cecilia N

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 05 aug-12 kl 22:43 »
Oki. Jag har inte prövat själv att göra ett nystan av alla trådarna, men har hört talas om att man kan göra så.
Men om man snoddar till dem så lär de ju sitta på spolar och då är ju nystan onödigt.

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
« Svar #5 skrivet: 13 aug-12 kl 23:36 »
Här finns en länk om du vill tvinna ett tretrådigt garn från ETT nystan/EN spole, men följ Cecilias råd att ge garnet mer snodd först!

En stor fördel med den här metoden är att det "går jämnt upp".

Sarah Anderson - Navajo Plying

Cecilia N

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 17 aug-12 kl 20:14 »
En annan fiffig sak med navajoplying är att om man har en tråd som byter färg så kan man behålla färgerna oblandade genom att sätta "knuten" vid färgskarven.

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 2 användare (1 dolda)
blomkruka

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser