Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter och får  (läst 2580 gånger)

Addiy

• Gäst
Getter och får
« skrivet: 06 dec-06 kl 18:30 »
Hej jag har en fråga kan getter och får gå i samma hage eller kan det bli problem då?
Kram                                   Addiy

Balbina

• -
Re:Getter och får
« Svar #1 skrivet: 06 dec-06 kl 21:56 »
Jag hade mina ihop och fåren blev helt utmobbade och fick varken gå in i huset eller äta mat.

Addiy

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 dec-06 kl 17:56 »
Ok så det gick inte så bra men kan de gå? ???

Balbina

• -
« Svar #3 skrivet: 12 dec-06 kl 20:18 »
Ja det kan gå. Om jag hade haft två ingångar till fårhuset så hade det gått jättebra. Fåren blev ju inte skadade utav getterna, bara ivägshasade hela tiden. Med lite tid hade det kanske kunnat fungera även här.

ninna b

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 dec-06 kl 20:31 »
Getter och får kan visst det bo tillsammans men det är så att getterna bestämmer. Dom ska alltid äta först och ha den bästa liggplatsen. Så är dom, ibland tror jag att fåren inte bryr sig så mycket och getterna är ju inte elakare mot fåren än vad dom är mot varandra. Vi har ett par tackor som har slagit sig till ro i getstallet och dom blir lite hunsade med men hade dom inte trivt så hade dom väl gått därifrån och ut till dom andra fåren.

Addiy

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 dec-06 kl 17:00 »
Men är det inget om någon parasit så man inte kan ha getter och får? ???

Balbina

• -
« Svar #6 skrivet: 14 dec-06 kl 20:35 »
Men är det inget om någon parasit så man inte kan ha getter och får? ???
De har samma parasiter och avmaskas med samma avmaskningsmedel. Dock så sägs getter få mindre parasiter. Detta pga. att de föredrar att äta högt - på buskar och träd och de har ju inga parasiter. Fåren föredrar att beta lågt - där finns parasiterna.

Addiy

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 dec-06 kl 17:54 »
ok tack det kan vara bra att veta. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser